[TI] tinker voor dressuur en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkeireja

tinker voor dressuur en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:02

hallo ik heb nu een hele lieve tinker op proef ze is 13 jaar en ze heeft heel veel buitenritten ik zelf wil ook buitenritten gaan maken maar ook dressuur en springen is dat handig met een tinker?? :)
alvast bedankt...

Chantaliiejj

Re: tinker voor dressuur en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:03

Ja natuurlijk kan dan er zijn heel veel tinkers die in de Dressuur zitten ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:11

RT-V >> TI

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:28

Het ligt helemaal aan het paard. Mijn tinker kan enorm goed springen, maar met dressuur doe ik hem echt geen plezier. Er zijn niet veel tinkers die echt goed kunnen springen, ze zijn er niet op gebouwd en het is gewoon niet goed voor hun gewrichten.. dus ik spring hooguit een paar keer per jaar met hem, voor de lol.
Een simpel dressuurproefje kan elke tinker, maar er zijn er maar weinig waarmee je echt ver zal komen, dus ik zou er gewoon vanuit gaan dat jouw tinker er niet zo'n aanleg voor heeft, dan kan het alleen maar meevallen :Y)

minilove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:32

ligt inderdaad helemaal aan het paard.De mijne vind het fantastisch om te springen maar kan ook een makkelijk proefje dressuur. Als je echt een paard wilt die erg goed is in springen/dressuur, zal ik voor een ander ras gaan. maar ik vind tinkers echt ontzettend leuk :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:52

Elk paard zou de basis dressuur gewoon door moeten kunnen lopen, dus ook officieel in wedstrijden. Natuurlijk heb je dan altijd uitzonderingen, maar dat is doorgaans meer karakter dan exterieur en bewegingen. Zegt overigens niet dat het altijd makkelijk is hoor, ik heb zelf ook heel hard moeten knokken om te komen waar ik nu ben met Myrthe (Z1), terwijl het met een andere tinker veel makkelijker ging.
Qua springen, er zijn echt een aantal tinkers die een enorm talent er voor hebben, maar anderen gaan liever door de hindernis dan er doorheen. Kwestie van testen en rustig opbouwen.

Al met al, probeer gewoon lekker te genieten van het rijden en als je daarbij nog iets haalt is het alleen maar leuk meegenomen. Op het moment dat je frustraties krijgt omdat je tegen muren oploopt met je paard is het wellicht slim om na te gaan of de combinatie wel correct is en/of je misschien een paar fikse stappen terug moet doen of een andere richting in moet slaan (kijk bijvoorbeeld eens naar TREC).
Want uiteindelijk is een rondje door het bos net zo lekker als een winstpunt in de dressuur, als je maar geniet!

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:26

Ik ben t met Leonoor eens... als je ergens voor wilt gaan kun je heel veel bereiken! Zelf heb ik 2 haflingers op Z1 en Z2 niveau lopen een tinker op Z1 en een tinker op L1 .. en dan ben ik nog lang niet klaar met ze en ik heb nog een paar jonge koudbloeden voor volgend jaar. Mijn enige warmbloed die ik nog heb rij ik eigenlijk steeds minder graag. Heb veel meer voldoening aan mn Tinkers. Zo werkwillig en leergierig. En idd , uitzonderingen heb je overal. Er zijn ook zat kwpn paarden die t niet halen tot de Z... zowel springen als dressuur. En ik ken genoeg tinkers die springen geweldig vinden. Misschien hun grote voordeel; ze zijn lang niet zo sensibel of kijkerig dan hun warmbloed collega's . Al stormt t en komen de bak kabouters pesten.. de meeste geven geen kik. Al heb je daar natuurlijk ook weer uitzonderingen in... ;)

Kellsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 06:34

Ik heb een kruising tinker x haflinger. Kellsey is juist dol op springen, ze weigert nooit en springt met gemak 70 cm.
Dressuurproeven heb ik ook een tijdje met haar gedaan, ze pakte dit heel goed op. Alleen is het niet zo mijn ding, ik rijd liever buiten. Dus eigenlijk zijn het best allround paardjes :D