[KG] Hoe vererft een Smokey Black hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

[KG] Hoe vererft een Smokey Black hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:42

Hallo,

Sinds kort is onze hengst goedgekeurd voor het Nrps. Hij is een Smokey Black kleurige en nu wordt mij door fokkers regelmatig gevraagd welke kleur ze kunnen verwachten als ze hun vos/bruine/zwarte/etc-kleurige merrie ermee dekken.
Ik weet dat een Smokey de verdunningsfactor heeft maar verder weet ik niets over de vererving en kan ik ze dus ook geen antwoord geven op welke kleuren ze allemaal kunnen verwachten.
De moeder van Wizard is zwartbruin, de grootmoeder roan en de vader is een palomino.
Kan iemand mij vertellen wat hij door kan geven (mocht de vraag komen: ik heb geen idee of hij de vos factor heeft)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-02-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Anoniem

Re: Hoe vererft een Smokey Black hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:54

http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Bovenste van alle topics in fokkerij algemeen is kleurentopic

Vosfactor kun je laten testen, is niet heel duur. Geeft hij een vosveulen of is zijn vader of moeder vos dan heeft hij zeker vosfactor

Heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:57

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:59

De vader is palomino schrijft TS. Dus dit paard heeft sowieso vos-factor.
Dus op merries die ook een vos-factor hebben, kan hij ook (vos en) palomino veulens geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:01

Hij zal in de helft van de gevallen z'n verdunning doorgeven. Dus bij iedere merrie is er 50% kans op palomino/valk/smokey, afhankelijk van de kleur van de merrie.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:18

E = zwart
e = vos
A = bruin
a = geen bruin
Cr = verdunning
N = geen verdunning

Jouw paard is dus;
Ee (zwart met vosdrager, want vader is palomino=vos met verdunning. Vos zie je enkel als het paard homozygoot is, en er dus 2 allelen voor heeft. Als het zoals in jouw geval vos+zwart is wordt het paard zwart, want dit is dominant)
aa (draagt geen bruin. Bruin zie je enkel op zwart (een vos paard kan dus wel bruin hebben, maar niet tonen), maar als het er is zie je het ook altijd op een zwart paard.)
CrN (heterozygoot voor verdunning, kan het zowel wel, als niet doorgeven)

In combinatie met deze merries;
EEaaNN (een homozygoot zwarte merrie) - een smokey black (EE/Ee aa CrN) of een zwarte (EE/Ee aa NN)

EeaaNN (een heterozygoot zwarte merrie) - zie boven + een vos (ee aa NN) of een palomino (ee aa CrN)

ee aa/Aa/AA NN (een vos merrie) - een palomino (ee aa CrN), een vos (ee aa NN), een bruine (Ee Aa NN), een valk (Ee Aa CrN), een zwarte (Ee aa NN) of een smokey black (Ee aa CrN)

Ee/EE Aa NN (een heterozygoot bruine merrie) - een zwarte (EE/Ee aa NN), een smokey black (EE/Ee aa CrN), een bruine (Ee/EE Aa / NN), een valk (Ee/EE Aa CRN), een vos (ee aa/Aa NN) of een palomino (ee aa/Aa CrN)

Ee/EE AA NN (een homozygoot bruine merrie) zie boven, maar zonder de zwarte en smokey black.

Het is wat ingewikkelde stof, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is :')

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 22:47

Super, Dankjewel, hier kan ik iets mee!!! De kans op de verdunningsfactor is dus bij palomino, smokey en valk 50%.
De roan grootmoeder heeft geen invloed dus neem ik dan aan (ik weet niet of dat hetzelfde als bij schimmels vererft dat 1 van beiden roan moet zijn om het door te geven?)

Foto's staan op de volgende link:

http://www.dalhoeve.nl/hengst_details.p ... aardid=330

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:33

Roan vererft alleen in directe lijn = van ouder op kind, en slaat nooit een generatie over.
Dus als zijn moeder niet roan is, kan hij zelf nooit roan zijn/worden.

Geodeo

Re: [KG] Hoe vererft een Smokey Black hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:46

Nee roan zal hij niet vererven (van roan bestaan overigens alleen heterozygoten. Als een paard van beide ouders het roan-gen meekrijgt is het niet leefbaar en sterft het vroeg-embryonaal en wordt de merrie weer gewoon hengstig, maar dat terzijde :o )

Dominante genen; hiervan heeft het paard maar 1 gen nodig om zichtbaar te worden. Als het paard deze kleur niet heeft, zal hij het ook niet door kunnen geven aan zijn/haar kinderen.
zwart
bruin (enkel zichtbaar op zwart, dus kan in een vos 'verstopt' zitten en zo toch een generatie overslaan)
schimmel
tobiano (bont)
overo (bont)
cream (al is een homozygoot voor dit gen wel dubbel verdund)
roan
zilverappel (enkel zichtbaar op zwart, of op zwart+bruin)

Recessieve genen; hiervan heeft het paard 2 genen nodig om over te dragen. Als ze er maar 1 hebben kunnen ze het dus overdragen naar hun kinderen, zonder het zelf te tonen.
vos (vormt samen met zwart dus de basis-kleur)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:38

mona91 schreef:
E = zwart
e = vos
A = bruin
a = geen bruin
Cr = verdunning
N = geen verdunning

Jouw paard is dus;
Ee (zwart met vosdrager, want vader is palomino=vos met verdunning. Vos zie je enkel als het paard homozygoot is, en er dus 2 allelen voor heeft. Als het zoals in jouw geval vos+zwart is wordt het paard zwart, want dit is dominant)
aa (draagt geen bruin. Bruin zie je enkel op zwart (een vos paard kan dus wel bruin hebben, maar niet tonen), maar als het er is zie je het ook altijd op een zwart paard.)
CrN (heterozygoot voor verdunning, kan het zowel wel, als niet doorgeven)

In combinatie met deze merries;
EEaaNN (een homozygoot zwarte merrie) - een smokey black (EE/Ee aa CrN) of een zwarte (EE/Ee aa NN)

EeaaNN (een heterozygoot zwarte merrie) - zie boven + een vos (ee aa NN) of een palomino (ee aa CrN)

ee aa/Aa/AA NN (een vos merrie) - een palomino (ee aa CrN), een vos (ee aa NN), een bruine (Ee Aa NN), een valk (Ee Aa CrN), een zwarte (Ee aa NN) of een smokey black (Ee aa CrN)

Ee/EE Aa NN (een heterozygoot bruine merrie) - een zwarte (EE/Ee aa NN), een smokey black (EE/Ee aa CrN), een bruine (Ee/EE Aa / NN), een valk (Ee/EE Aa CRN), een vos (ee aa/Aa NN) of een palomino (ee aa/Aa CrN)

Ee/EE AA NN (een homozygoot bruine merrie) zie boven, maar zonder de zwarte en smokey black.

Het is wat ingewikkelde stof, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is :')

Vraag:
Ee/EE AA NN (een homozygoot bruine merrie) zie boven, maar zonder de zwarte en smokey black. Als die homozygoot bruin is, kan die toch niet vos of palomino geven?

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:13

het homozygoot slaat op dat ze 2x agouti draagt.
Niet of ze 2x zwart draagt.
Ik heb het idd mss niet zo handig neergezet zie ik nu

zwart (E) en vos (e) zijn de basiskleuren, waarbij zwart dominant is (hiervan heeft hij maar van 1 ouder een gen nodig, om zwart te worden) en vos recessief (Om vos te zijn, moet het veulen van zowel vader als moeder het vosgen krijgen).
Bruin = zwart + agouti
Agouti is dominant over niet-agouti, dus een zwart paard dat agouti draagt zal altijd bruin zijn, ongeacht of het 1 of 2 genen zijn. Een vos kan dus agouti dragen (zelfs 2x), maar zal zelf nooit bruin zijn.
(daarom zijn friesxhaflinger kruisingen regelmatig bruin bijv)

Aan de buitenkant kun je niet zien of een bruin paard vos draagt, hiervoor moet je de merrie testen (als 1 van haar ouders vos/palomino is, of als ze al eens een vos/palomino veulen heeft gehad draagt ze 100% zeker vos). Als dat bij deze merrie wel het geval is, zou het veulen van beide ouders vosgen kunnen krijgen -> vos of palomino veulen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:14

Ok, is inderdaad duidelijker, dank u.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:46

mona91 schreef:
Nee roan zal hij niet vererven (van roan bestaan overigens alleen heterozygoten. Als een paard van beide ouders het roan-gen meekrijgt is het niet leefbaar en sterft het vroeg-embryonaal en wordt de merrie weer gewoon hengstig, maar dat terzijde :o )

Helaas ook niet waar. Er bestaan al verschillende geteste homozygoot roans, hetzij quarterhorse hengsten.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:54

Welke hengsten zijn dit dan, als ik zo vrij mag zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:27

Er is dus nog geen 'echte' Roan-test:
Citaat:
Roan Zygosity Testing
Roan is inherited as a dominant gene but the specific mutation has not yet been identified, so there is no direct test for the gene

Verder staan op de Hancock-site veel paarden die weliswaar Roan zijn, maar ook Rabicano dragen (duidelijke Coon tail).
Er is naar mijn weten nog geen 100% wetenschappelijk bewijs dat Rn x Rn levensvatbaar is in homozygote vorm.
Citaat:
The Roan Zygosity test is not a direct test for the Roan gene.
The analysis is based on markers associated with Classic Roan in
Belgian Draft Horses, Gypsy Cobs, Miniature Horses, Quarter Horses,
Tennessee Walking Horses and Welsh Ponies.
Note: There are horses with a roaned appearance that test negative for the Classic Roan gene.
The genetic basis for this pattern called roaning is not known at this time
.

Net zoals het Tobiano-gen gelinkt is aan het Roan-gen zou er ook met Rabicano een soort van connectie kunnen zijn, waardoor het LIJKT alsof paarden homozygoot op Roan zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:27

UCL Davis heeft verschillende 'testen' al gedaan ... zij het met de zyosity test ... waaruit blijkt dat er verschillende dubbel allel Rn aanwezig waren ... waardoor het paard toch als 'homozygoot' aangezien kan worden. Net als toen destijds de Tobiano test een zyosity test was, voordat men na verder onderzoek het 'gen' kon vast leggen en een DNA test kon aanbieden, zo zijn ze bezig met de roan 'gen'.
In de link die ik gaf staan verschillende hengsten die 'dubble RN' zyosity getest zijn en die oa al meer dan 100 nakomelingen hebben die allemaal roan zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:32

Ik blijf vinden dat er te snel het kleurtje 'roan' aan gehangen wordt en ben benieuw als er ooit een échte test op Roan komt of die dan idd ook homozygoot blijken te zijn. Ik zie iig teveel Coontails op een hoop 'roan' fotoos.