Beste tijd om merrie te laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Beste tijd om merrie te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:41

Ik ga dit jaar mijn merrie laten dekken wat vinden jullie de beste tijd om te laten dekken?
Ikzelf denk aan eind april begin mei.

Mungbean

Re: Beste tijd om merrie te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:45

Zodra ze goed hengstig is.
Ga niet focussen op een bepaalde maand, als je in mei begint en het pakt niet gelijk zit je zo al aan het einde van het dekseizoen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:46

Nou ze is op dit moment al goed hengstig dus kan mooi d'r cyclus in de gaten houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:47

Dan zou ik in maart gewoon al beginnen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:03

Maar als het dan in een keer pakt heb je wel een heel vroeg veulen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:04

Is dat zo'n drama dan?
Het kan ook in April nog vriezen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:06

Ik begin altijd op zijn vroegst in april. Een maart veulen is mij vroeg zat!
Dit had ik vorig jaar en heb afgelopen jaar pas in mei gedekt. Alles in 1x drachtig en ik vind zelf april een fijne tijd.

April begint hier dus op zijn vroegst, en op zijn laatst juli. Na half juni hoeft het van mij niet meer (ook ivm keuringen)

Sanniej_

Ik zou persoonlijk ook eind april, mei doen.
Je wilt toch het liefst je veulen zo snel mogelijk op het land hebben. En als het in die maanden niet pakt zit je misschien in juni of juli. Dat lijkt me toch een prima plan.
De meeste fokkers proberen geloof ik ook rond die tijd hoor.

cp112

Sizzle schreef:
Zodra ze goed hengstig is.
Ga niet focussen op een bepaalde maand, als je in mei begint en het pakt niet gelijk zit je zo al aan het einde van het dekseizoen.

Einde dekseizoen is pas 31 augustus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:18

Ik zou niet weten waar ik in januari met een veulen heenmoest
Alles nat en prut, geen gras. Ik begin niet voor april en liever zelfs in mei

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:23

Het zal echter ook niet voor het eerst zijn dan feb en maart mooie maanden zijn en het vervolgens de hele maand april zeikt van de regen met nachtvorst.
Het ligt natuurlijk wel aan je mogenlijkheid om de paarden naar buiten te laten. Twee maanden in een box staan is niet de bedoeling uiteraard.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:33

Sizzle inderdaad bij ons zouden ze dan in de paddock gaan op zich is de paddock niet klein maar met een veulen erbij is het te klein. Het veulen moet wel lekker kunnen bewegen. Inderdaad kan het in april ook nog nat zijn maar de kans is groter dat ze dan het land op kunnen dan in feb.
Ik denk dat ik eind april begin mei aan ga houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:38

Dan is dat wel logisch inderdaad :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:33

Ik wil geen winter (jan-maart) veulens en kies eigenlijk voor begin-midden voorjaar (april-mei) veulens. Dan kunnen ze buiten, is het weer wat stabiele, is er gras, noem maar op.

Voordeel van pas in mei-juni dekken is dat omdat het weer stabiele is, dus meer zon, zijn ook de hengstenheden meer stabiele ... maakt het allemaal vlotte en makkelijke om drachtig te krijgen (zonder dat ze oa hengstig gespoten moeten worden).

Er worden dit jaar twee gedekt: Beau's moeder (is besproken) en haar jonge 3/4 zus (maiden mare), maar voor begin mei doe ik niets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:49

Ik vind eind april het mooist om te beginnen. Pakt het niet meteen zit je niet meteen al halverwege het dekseizoen maar zit je ook niet met een megavroeg veulen wat te veel op stal staat.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:53

Peterina schreef:
Ik wil geen winter (jan-maart) veulens en kies eigenlijk voor begin-midden voorjaar (april-mei) veulens. Dan kunnen ze buiten, is het weer wat stabiele, is er gras, noem maar op.

Voordeel van pas in mei-juni dekken is dat omdat het weer stabiele is, dus meer zon, zijn ook de hengstenheden meer stabiele ... maakt het allemaal vlotte en makkelijke om drachtig te krijgen (zonder dat ze oa hengstig gespoten moeten worden).

Er worden dit jaar twee gedekt: Beau's moeder (is besproken) en haar jonge 3/4 zus (maiden mare), maar voor begin mei doe ik niets.

Idem hier!

En die getijden lijken op te schuiven. Een meiveulen is werkelijk vroeg zat.
Dus ik moet mijn merrie in juni laten insemineren en dan komt het in mei. Risico uiteraard dat het niet meteen pakt, wachten, komt het veulen mogelijk in juni. Nog niet erg... maar goed. Ik ben bereid tot dat risico.

Maar wil ik haar het volgend jaar wéér laten insemineren kan dat alleen als het veulen al geboren is, us daar moet ik ook rekening mee houden.

Mijn merrie is altijd in één klap drachtig maar... er zit wel altijd een tweeling op. En dan moet er een van af geknepen worden. Met het risico dat het andere er ook af komt...

Het is afwegen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 22:08

Hoe oud spenen jullie eigenlijk de veulens de opfokstallen maken hun groepen vaak begin okt toch?
Wij speende de ponyveulens vroeger op 5 mnd maar de veulens bleven dan thuis. Mijn merrie staat op pension waar maar 1 veulen komt dat is dus niet ideaal.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:11

Minimaal 5maand h ie r

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:14

cp112 schreef:
Minimaal 5maand h ie r

Hier ook. Liefst 6 maanden. Merrieveulens laat ik trouwens hier. Die blijven bij de moeder.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:21

Ten vroegste met 5 maanden maar meestal met 6 maanden.
Veulens gaan niet naar opfok maar blijven hier op de wei en groeien op in een gemengde, wat leeftijd betreft, merrie kudde.
Spenen is ook heel makkelijk omdat ik wacht tot de merrie 'klaar' zijn voor het spenen ... ze geven zelf zo beetje aan wanneer het veulen niet iedere keer mag drinken ... en dan gaat de moeder-merrie met een gezelschap merrie op stal, en veulen met de rest gaat buiten. Late namiddag/vroege avond wordt gewisseld voor een paar uur. Dit doen wij voor een dag of 10 ... en het veulen is gespeend.
Wij hebben zelfs onze hengst tot 2 jaar in deze groep kunnen houden, gewoon omdat de merries het voor het zeggen had en hij durfde niet tegen de leidend merrie, zijn over-grootmoeder, op te gaan. :D

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:51

Ideaal. Als ik een hengstveulen krijg kan ik dat op ook proberen.

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:50

April, mei? en dan inderdaad, minstens 5-6 maanden, dat houden wij ook doorgaans aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:13

calippe schreef:
Ideaal. Als ik een hengstveulen krijg kan ik dat op ook proberen.

Er zijn echter ook genoeg merries die als ze hengstig zijn zich rustig door hun eigen zoon laten dekken. Zou daar dus wel een beetje mee oppassen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:18

Ik begin zelf nooit voor half mei met dekken. Dan heb je tot begin september 5 á 6 kansen om de merrie dragend te krijgen. Dat moet echt ruim voldoende zijn, zeker omdat het gros van de merries de 1e of 2e keer oppakken. M.a.w. je bent niet zo gauw te laat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:22

In de warmere lentemaanden pakken de merries gewoon beter :j Wij stellen hengsten niet beschikbaar voor het dekken voor half april, heeft overigens ook te maken met ruimte.
Mijn eigen merrie is nu voor 4 april uitgerekend, vroeg zat. En mooiste is, ze kwam in februari 2013 bij de hengst te lopen (in natuurgebied) en uiteindelijk heeft het pas in mei gepakt ;)