Hengstkeuze Voice merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

Hengstkeuze Voice merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:04

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen toch maar een topic aangemaakt omdat ik benieuwd ben wat voor hengst jullie op mijn Voice merrie zouden doen.
Ik wil proberen haar dit jaar drachtig te krijgen. Vorig jaar (bij vorige eigenaar) lukte dit niet.

Hierbij foto van de merrie (heb nog geen betere)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FTV3PUTB.jpg
Kort filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=xT7DXBc6rCA

Afstammeling:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/684822

Haar score op de keuring:
Exterieur: 70
stap: 70
draf: 75
galop: 75
Houding: 75

Wat ik zou willen verbeteren:
- ik zou een betere galop willen, meer vanuit achterhand, bergop
- ruimere stap
- zoek een hengst met goede achterhand
- ik zou meer maat willen
- mag van mij nog wel wat bloederige hengst bij

Ze is nog arm bespierd, Ben nu bezig wat conditie op te bouwen zodat ze misschien makkelijker drachtig wordt.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. :D

Elisa2

Re: Hengstkeuze Voice merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:36

Het eerste wat mij opviel was het erg sterk gehoekte achterbeen! dat is een aandachtspunt bij een hengst..ik zou daardoor wegblijven bij hengsten met Jazz bloed.

Met deze merrie zou je weleens heel goed kunnen slagen met een goedbewegende springgefokte hengst.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:19

Bedankt voor je mening ! Grappig , ik kreeg gisteren nog de opmerking dat jazz of zoon van goed zou kunnen passen zodat je misschien meer hoogbenig en opwaarts bewegend paard krijgt.

Het liefst zou ik dressuurbloed willen bij haar :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:25

Ik begrijp de gedachte erachter..maar ik vindt het achterbeen daar echt wel een te groot aandachtspunt in persoonlijk.

Heb je meer filmpjes/ beeldmateriaal?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:51

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:03

Vindt ik ook een lang en sabelbenig achterbeen hebben, zou ik daarom laten staan.

Je merrie heeft wel een goede rug en bovenlijn, wellicht is Uphill interesant.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:40

Bedankt voor jullie reacties ! De hengst Ferdinand spreekt me ook aan. Hij heeft maat en zou haar gangen kunnen verbeteren.

Uphill gaat haar galop denk ik niet verbeteren.. Heb helaas nog geen ander filmpje van haar. Ga proberen die van de week te maken.

Wat vinden jullie van Ferdeaux of United?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:42

Als je merrie genoeg power en kracht heeft dan zou United zeker een goede optie zijn! Ferdeaux gaat volgens mij niet veredelen.

Het ligt er aan wat je precies wilt verbeteren aan de galop...je zegt meer op de achterhand, bedoel je dan dat ze op de voorhand gallopeert met een neerwaartse romprichting?

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 17:11

Sowieso heeft ze op dit moment te weinig kracht in de achterhand omdat haar conditie gewoon slecht is en ze is scheef. Maar in de galop zet ze haar achterhand er nog te weinig onder en maakt haar sprong niet af. Dus ja ze galoppeert nu nog teveel op de voorhand.
Ik vind het nog lastig te beoordelen omdat haar bekken scheef staan, waardoor ze haar achterhand in de galop nog ontziet. Nu ze al iets rechter is zie je al veel meer achterbeen gebruik in de galop en meer sprong. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:37

Ja dat is inderdaad lastig beoordelen dan..wellicht kun je toch een filmpje ervan proberen te maken? het is nl van belang om te weten of het aan haar techniek ligt {te weinig sprong} of door andere factoren in haar lichaamsbouw..bijv. een neerwaartse romprichting..lang achterbeen etc. Dat zijn wel belangrijke dingen om rekening mee te houden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:55

Ben gek van de nafok van United, ivm schakelvermogen/rijdbaarheid. Zijn niet altijd de mooisten om te zien (hoofd;-)), maar onder het zadel wel. Waarderen zich dan enorm op. Zou voor je Voice eerder kiezen voor zijn zoon Bordeaux. Meer 'paard'. Met United zelf zou je icm Voice nog wel eens iets te popperig kunnen fokken (United strooit wel met de maat). Ferdeaux vind ik schitterend gefokt, denk onder het zadel momenteel iets meer tijd nodig. Bordeaux heeft zich inmiddels al redelijk bewezen vind ik.