Wanneer te groot voor een IJslander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Wanneer te groot voor een IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:13

Beste Bokkers,

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wanneer je nou te groot bent voor een IJslander. Over het algemeen zie je namelijk ook (lange) volwassen mensen op toch redelijk kleine IJslanders rijden. Omdat dit bij overige rassen niet echt vaak voorkomt vraag ik me af hoe dit dan bij IJslanders zit omdat er zelden commentaar op is. Dus, wie kan mijn vraag beantwoorden..

Wanneer ben je te groot voor een IJslander?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:16

Ik heb zelf een ijsje van 136cm.
Ik ben zelf 170 lang.
Ik rijd er een paar keer in de week op.
nu even niet want ze is dragend en heeft al een behoorlijke buik.
Ik vind dat je als volwassen handig op een ijslander kunt rijden.
Wanneer te lang als je 190cm bent dan ben je wel te lang vind ik.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:17

Ik zie ook vaak veel te grote/zware mensen oo een IJslander rijden, 'omdat die daar wel sterk genoeg voor zijn'. Ik denk dat het wel een beetje aan de pony ligt, maar je zult met 1.80 al gauw te groot zijn en met 90k wel behoorlijk zwaar uitkomen. Het zijn wel sterke beestjes maar het blijven dieren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:19

Loveskary schreef:
Ik heb zelf een ijsje van 136cm.
Ik ben zelf 170 lang.
Ik rijd er een paar keer in de week op.
nu even niet want ze is dragend en heeft al een behoorlijke buik.
Ik vind dat je als volwassen handig op een ijslander kunt rijden.
Wanneer te lang als je 190cm bent dan ben je wel te lang vind ik.

Dat je met 1,90m te lang bent begrijp ik natuurlijk, maar mijn vraag is dus meer waarom kun je met 1,70m wél op een IJslander van 1,36m, maar wordt het bij (bijv.) een Welsh van 1,36m "afgekeurd".

Lovethokkaa schreef:
Ik zie ook vaak veel te grote/zware mensen oo een IJslander rijden, 'omdat die daar wel sterk genoeg voor zijn'. Ik denk dat het wel een beetje aan de pony ligt, maar je zult met 1.80 al gauw te groot zijn en met 90k wel behoorlijk zwaar uitkomen. Het zijn wel sterke beestjes maar het blijven dieren.

Bedankt voor je reactie!

Loveskary

Re: Wanneer te groot voor een IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:22

Omdat een ijslander sterker is en en wat breder welhsjes zijn heel rank.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:27

Ijsco's zijn stevig gebouwd en kunnen veel hebben, welshjes zijn echter het tegenovergestelde en kunnen veel minder hebben.
Ik heb veel volwassenen, varierend van leeftijd, lengte en gewicht, in mijn omgeving die ijsco's rijden. Ik zelf heb op een ijslander van 1.37 gereden en ik ben ongeveer 1.75 en weeg rond de 60 kilo. Dit zag er nog vrij normaal uit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:43

Loveskary schreef:
Omdat een ijslander sterker is en en wat breder welhsjes zijn heel rank.

Het is misschien niet zo'n goede vergelijking die ik nu ga geven, maar goed.

Een grote Dartmoor pony (wel iets kleiner dan de gemiddelde IJslander) is erg sterk en breed gebouwd, waardoor je daar wat langer op door kunt rijden dan een slanke Welsh pony, dat kan ik begrijpen. Maar ik zou geen volwassene zetten op een grote Dartmoor pony, maar waarom kan het dan wel op een kleine IJslander.

Is het niet meer dat het geaccepteerd is dat er grotere mensen op IJslanders rijden?

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:30

Je kan dartmoors niet vergelijken met ijslanders. De gemiddelde ijslander is pas zo'n 1 tot 2 jaar later volgroeid dan andere rassen. (Correct me if i'm wrong ;) ).
Doordat sommige ijsco's 5-gangen hebben, trainen ze andere spieren ook. Hierdoor zijn ze nog sterker dan bijv dartmoors ;).

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:33

Ja dat vroeg ik me nou ook af, hoe lang mag je zijn op een ijsje?

Misschien dat de ijslanderhouders ook een foto kunnen plaatsen?

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:37

Vraag t me ook af, vind t soms egt niet staan een lang iemand erop :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:38

Chicalover schreef:
Ja dat vroeg ik me nou ook af, hoe lang mag je zijn op een ijsje?

Misschien dat de ijslanderhouders ook een foto kunnen plaatsen?

Ja, foto's is een goed idee. Wanneer nog wel opstappen en wanneer niet meer opstappen..

Jaleesaa schreef:
Vraag t me ook af, vind t soms egt niet staan een lang iemand erop :P

Ben ik inderdaad met je eens. :j

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:39

T is dat ik op mn mobiel zit, anders had ik even een foto geplaatst ;)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:39

Liesj1998 schreef:
Je kan dartmoors niet vergelijken met ijslanders. De gemiddelde ijslander is pas zo'n 1 tot 2 jaar later volgroeid dan andere rassen. (Correct me if i'm wrong ;) ).
Doordat sommige ijsco's 5-gangen hebben, trainen ze andere spieren ook. Hierdoor zijn ze nog sterker dan bijv dartmoors ;).

Dit is natuurlijk onzin. Alle paarden zijn op dezelfde leeftijd uitgegroeid en hiermee bedoel ik dan het sluiten van de groeischijven.
Ik denk dat het idd meer geaccepteerd is om als lange/zware volwassenen op een ijslander te rijden. Dat dit goed is voor ze is een andere vraag. Het blijven tenslotte maar kleine pony's en als je te groot/zwaar bent is dit voor een ijslander net zo vervelend als voor iedere andere pony.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:41

MilouNigel schreef:
Liesj1998 schreef:

Dit is natuurlijk onzin. Alle paarden zijn op dezelfde leeftijd uitgegroeid en hiermee bedoel ik dan het sluiten van de groeischijven.
Ik denk dat het idd meer geaccepteerd is om als lange/zware volwassenen op een ijslander te rijden. Dat dit goed is voor ze is een andere vraag. Het blijven tenslotte maar kleine pony's en als je te groot/zwaar bent is dit voor een ijslander net zo vervelend als voor iedere andere pony.

Ik was al aan t zoeken waar ik dit gelezen heb ;).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:42

MilouNigel schreef:
Liesj1998 schreef:

Bedankt! Deze heb ik inderdaad vaker gehoord.

Volgens mij ben je in de war met het inrijden, ik dacht dat IJslanders gemiddeld op latere leeftijd ingereden worden.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:43

'De IJslanders zijn paarden die lang uitgroeien en kunnen dan ook pas beleerd worden wanneer zij de leeftijd van 5 jaar of ouder bereikt hebben.'

Bij een ander ras zou dit al op 3,5 jaar kunnen.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:44

_Cowgirl schreef:
MilouNigel schreef:

Bedankt! Deze heb ik inderdaad vaker gehoord.

Volgens mij ben je in de war met het inrijden, ik dacht dat IJslanders gemiddeld op latere leeftijd ingereden worden.

Doordat ze later uitgegroeid zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:45

Ik rij zelf op IJslanders en hier is het max. 90 kilo. (uiteraard word er op een klein ielig ijsje geen 90 kilo gezet :P )
Lengte heb ik eigenlijk nooit een max. voor gehoord, maar ik vind dit zelf ook niet snel nodig IJslanders (en ik vind dit eigenlijk voor alle paarden gelden, mits ze niet zo iel zijn) zijn prima te rijden ook als je er een stuk onderuit komt/bovenuit steekt. In het begin vond ik het er zelf ook echt heel raar uit zien, een volwassen man op zo'n 'pony', maar dat went heel snel. Als je gewoon goed op je zit leert letten en weet hoe moet rijden hebben ze er echt totaal geen last van als je wat langer bent :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:46

@Liesj1998: Ik weet niet waar je dat gevonden hebt maar het klopt niet. De groeischijven van paarden sluiten op ong. dezelfde leeftijden ook ijslanders. Alleen wachten ze idd in de ijslanderwereld langer met het inrijden. (dit zouden ze met andere rassen ook moeten doen maar goed dat is weer een andere discussie)

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:48

MilouNigel schreef:
@Liesj1998: Ik weet niet waar je dat gevonden hebt maar het klopt niet. De groeischijven van paarden sluiten op ong. dezelfde leeftijden ook ijslanders. Alleen wachten ze idd in de ijslanderwereld langer met het inrijden. (dit zouden ze met andere rassen ook moeten doen maar goed dat is weer een andere discussie)

Meerdere sites en google, had het geloof ik ook in een topic hier op bokt gelezen, maar die kan ik zo 1,2,3 niet meer vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:48

Ijslanders zijn de enige pony's op Ijsland. Eeuwenlang gebruikt als rij- en lastdier voor de bevolking en daar op gefokt, compact, korte benen en rug. Gespierd. Al zie je ze tegenwoordig steeds 'eleganter' worden, kunnen m.i. dus minder zwaar belast worden.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:39

IJslanders zijn eeuwenlang gefokt als een sober, compact maar enorm sterk, last en rijdier. Aangezien de IJslander het enige ras is op IJsland, is het gefokt om iedereen te kunnen dragen, door alle gebieden en weer en wind. Daarom is de IJslander een stuk sterker dan bijvoorbeeld een Welsh pony. Ook laten we IJslanders gemiddeld staan totdat ze 4 en een half/5 jaar zijn. Hierdoor zijn ze volledig uitgegroeid en kunnen ze een stuk meer aan. Zeker door de tölt, wat een vrij stille gang is zonder zweefmoment, haal je een IJslander niet snel uit evenwicht. Hedendaags worden er in verschillende gebieden in IJsland nog steeds IJslanders gebruikt als vervoermiddel.

Wel worden de IJslanders de afgelopen jaren, zoals mysa al zegt, steeds meer sportgericht gefokt, wat betekent smaller gebouwd en langere benen voor meer beweging. Hierdoor kunnen ze helaas wel minder gewicht dragen. Maar op een ouderwets model IJslander kan je met vrijwel elke lengte (er zijn grenzen natuurlijk) en tot ongeveer 90 kg prima rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:42

_xLies schreef:

Okay, you are wrong.
Dit is een bakerpraatje. De epifysairschijven sluiten bij ijslanders gemiddeld rond dezelfde tijd als bij andere paardenrassen (dit is afdoende onderzocht).
Het positieve aan deze mythe is dat ijslanders op grond hiervan vaak wat later worden ingereden (iets dat je dus in werkelijkheid bij die andere rassen óók zou moeten doen).

NB. Die ontwikkeling naar "elegantere" paarden is imo erg jammer.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-02-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:43

Ik denk dat vooral je gewicht bepalend is of je nog op een paardje kan rijden. Lengte is meer voor t plaatje misschien niet mooi, te veel gewicht heeft het paardje last van ;-)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:18

Bedankt voor de reacties, dan is dat voor mij ook weer duidelijk.

Mij is ook altijd geleerd dat paarden op ongeveer dezelfde leeftijd helemaal volgroeid zijn, maar IJslanders gemiddeld later ingereden worden. Dit betekend niet dat zij later volgroeid zijn, overige rassen zouden in feite ook pas later ingereden moeten worden.