de lengte van mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demy1911

de lengte van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:12

Hoi iedereen,

Ik weet of het in het goede topic staat maar ja. Mijn vraag is: hoe kan het dat mijn pony groter is dan haar ouders? En best wel een stukje groter. En ze is nog maar 3 jaar en dat was ook een vraag: hoeveel gaat ze nog groeien? :j

Haar vader is Joris van de Ledeacker en die is 1 meter.
En haar moeder Odette v.d. Broeksteeg en die is ook 1 meter.
Hoe kan zij dan groter zijn? (En ze is niet eens een hengst)

Naam: Sunshine van Stal Arielle <3
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 3 jaar
Schofthoogte: 1,15 m

Afbeelding

demy1911

Re: de lengte van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:28

niemand???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:32

Rustig maar hoor, niet iedereen staat meteen binnen een kwartier klaar om jou een antwoord te geven. :)

Het is heel normaal dat een pony groter kan zijn dan de ouders. Eigenschappen kunnen namelijk ook een geslacht overslaan, net als bij mensen.
En de lengte van de pony is van borst tot staart. Jij bedoelt de hoogte, de schofthoogte. :)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:35

Dus eigenlijk is het gewoon normaal? :)
Maar groeit ze dan nog wel?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:38

Ze kan best nog groeien. Dat kunnen wij niet weten he. Maar veel zou ze niet meer groeien.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:39

okey bedankt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:43

inderdaad zoals hierboven.
mensen zijn soms ook groter dan hun ouders, of blijven veel kleiner.
behalve dat het genetische eigenschappen zijn, kan het ook aan o.a. de optimale voeding liggen. (dieren met ondervoeding blijven vaak veel kleiner dan hun ouders..)
het heeft verschilledende redenen waarom dit zo kan zijn, maar het is ieder geval niks erg!
het kan gewoon zo zijn :j

wel wil ik even melden, dat 'het is een hengst' geen invloed heeft op de grote van een paard.
hengsten zijn gewoon ook maar zo groot als ze zijn, en niet altijd groter dan de merries van het ras.
( zie het maar als, pap is 1m en mama is 1m, hij is dus niet groter)

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:43

Is hele maal niet raar. Stond een keer bij iemand opstal die liet haar Arabieren merrie van 150 dekken door een kruising kwpn x Arabier van 161
Het veulen is uiteindelijk 171 geworden!!
Er is nog kans dat ze groeit maar het kan net zo goed zijn dat ze niet meer groeit.
En als ze nog groter wordt, een grote shet is toch wel leuk. Dan kunnen er ook grotere kinderen op :j

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:59

:) danjewel voor reacties :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:50

En je moet niet alleen naar de ouders kijken, maar ook naar grootouders en verder.. ;)
Verder kunnen ideale opgroei-omstandigheden ervoor zorgen dat een dier groter wordt dan verwacht (net als slechte omstandigheden als bv ziekte voor een kleiner dier kunnen zorgen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 01:07

Dan moet je even kijken naar haar opa's en oma's, daar zal er vast een bij zijn die ook zo groot is.

Overigens heeft het niets met hengst of merrie zijn te maken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 01:11

Mijn vader is 1.85, mijn moeder 1.75, mijn broer is 2.05, niemand in onze familie die zo groot is als hij. Dat is hetzelfde principe. Zowel mensen als paarden zijn door de tijd heen alleen maar groter geworden, als het altijd tussen het formaat van de ouders in zou zitten, dan zouden we alleen maar kleiner worden.
Ik hoop trouwens wel dat dat zadel er voor de sier op ligt?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:05

F-AM --> SMP. Hier zitten de kenners van de shetjes.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:03

Misschien wel handig het stamboek te vermelden...
Er is een goedgekeurde hengst bij het NAS die heet Joris v.d. Ledeacker en er staat een Joris v.d. Ledeacker (geen goedgekeurde hengst en vos van kleur) geregistreerd in het shetlandpony stamboek. }:0

Gaat er dus vanuit dat het om de Joris van het appaloosa stamboek gaat. Joris is zelf 1.01 maar daar is al te zien dat de moeder van Joris 1.08m is.

De moeder Odette v.d. Broeksteeg staan er ook 2 geregisteerd in het shetlandpony stamboek (fokker zal de naam hergebruikt hebben). :+ De ene zou 30+ moeten zijn dus vrij onwaarschijnlijk, en de ander is een bijna 15 jarige merrie dus stuk waarschijnlijker. Deze heeft ook 1 geregistreerde nakomeling die Sunshine heet MAAR die heet Sunshine van Lingestein, is stamboek shet en dus geheel andere vader en is 12 jaar oud.

Jouw Sunshine is geheel onbekend bij het NSPS die staat net als haar vader ook NAS geregisteerd?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:07

RusselNuwell schreef:
Ik hoop trouwens wel dat dat zadel er voor de sier op ligt?

Kijk eens naar de singel :Y)

En 1.15m hoog? :oo

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:13

Meestal groeien hengsten juist minder dan ruinen of merrie's omdat ze juist forser/gespierder worden en daar de energie in gaat zitten.
Ik vraag me echt af of die van jouw 1.15cm is als ik de foto's zo zie. Heb je dat zelf gemeten of is dat officieel door een ponymeter gedaan? Ik heb namelijk 2 pony's ook appaloosa en 1 is 113cm en de ander 111.5 en die zijn officieel gemeten omdat ik wedstrijden rij en die lijken echt veel groter dan die van jouw.
Ook kan ik wel zeggen dat jouw merrie echt nog wel iets groter gaat worden als ze nu nog zo jong is.
Je moet als je wedstrijden rijd een pony altijd tot het jaar dat het 8 is nog laten meten omdat ze dan echt helemaal uitgegroeid zijn. Maar meestal na 6jr veranderd er niet zoveel meer.
Je geen zorgen maken, groter vind ik juist fijner want je kunt er veel meer mee. Behalve dan als je wilt 2spannen en je andere pony is kleiner.....

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 08:20

Bedankt voor de reacties