vos- factor vrije springhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoontjeT

vos- factor vrije springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:29

Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft, maar eerlijk is eerlijk in de handel ziet men minder graag vos.

Voor mijn springgericht gefokte vos merrie zoek ik daarom een vosfactor vrije hengst.

Hengsten die mij al bekend zijn :
- Numero uno
- Ustinov
- Upgrade
- Verdi
- Eldorado van de zeshoek
- Namelus r

Ook schijnen er hengsten te zijn die schimmel kleur garanderen. Ik zou echter niet (meer) weten welke. Als iemand deze weet verneem ik het ook graag.

Stamboek voorkeur kwpn
Intressanten nrps AES Oldenburg en holstein

Charisma

Re: vos- factor vrije springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:29

Clarence C is ook vosfactor vrij.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:49

oklund

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:40

rockey schreef:
oklund

Ja, dat was zeker interessant, helaas is hij overleden. Misschien dat er nog wel diepvriessperma in omloop is.

Mijn eigen aanvulling :
- Whitaker
- Van Gogh
- L' esprit
- Canturano
- Gaillard de la Pomme
- Diarado
- Hemmingway (staat in het buitenland)
- Tolan R (ik meen ook nog slechts diepvries)
- Lux z (diepvries)

Paarden waarvan ik het niet zeker weet maar wel de verwachting heb :
- Vleut (diepvries)
- Plot Blue (diepvries)
- Dakar TN
- Quasimodo Z

(Dit topic gebruik ik ook als naslagwerk dus ik vermeld ook de hengsten die eveneens vind, maar eventueel niet passen bij mijn eigen merrie)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:32

als die echt kan springen, maar vos kleur is, maakt het niks uit voor de handel. Echt goede springpaarden zijn schaars te vinden.
Wat betreft fokkerij, zou ik ook eerder gaan voor een vos vrije in dit geval, maar als jou merrie een vos gen draagt, heb je altijd kans op een vos veulen. Cream on top, is dat niet iets voor je merrie? Met vosgen dragende merrie, kun je wel makkelijk palomino verkrijgen. Heb je wel iets aparts, zeker als het ook nog eens van een top kwaliteit is.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 18:24

agerrits schreef:
als die echt kan springen, maar vos kleur is, maakt het niks uit voor de handel. Echt goede springpaarden zijn schaars te vinden.
Wat betreft fokkerij, zou ik ook eerder gaan voor een vos vrije in dit geval, maar als jou merrie een vos gen draagt, heb je altijd kans op een vos veulen. Cream on top, is dat niet iets voor je merrie? Met vosgen dragende merrie, kun je wel makkelijk palomino verkrijgen. Heb je wel iets aparts, zeker als het ook nog eens van een top kwaliteit is.

Absoluut met je eens. De kwaliteiten mogen niet verminderen door de kleur, maar als je de luxe hebt om de goede merrie met de goede hengst te combineren zonder vos kleur te krijgen is ideaal.

Voor de kleur zou Cream on top interessant zijn, maar ik vind hem niet passen bij mijn merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:12

Ik zie liever een vos dan een zwarte of een donkerbruine. Valk en roodbruin vind ik nog wel aardig.

Volgens mij zijn de hengsten van de Wiemselbach bijna allemaal vosfactor vrij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:12

agerrits schreef:
Wat betreft fokkerij, zou ik ook eerder gaan voor een vos vrije in dit geval, maar als jou merrie een vos gen draagt, heb je altijd kans op een vos veulen.

is niet waar, als de hengst geen vos draagt krijg je sowieso geen vosveulen.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:40

NatasjavE schreef:
Ik zie liever een vos dan een zwarte of een donkerbruine. Valk en roodbruin vind ik nog wel aardig.

Als jij hem koopt :P

Ja vele wel, deze heb ik al genoemd, maar niet allemaal

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:43

LoontjeT schreef:
NatasjavE schreef:

Als jij hem koopt :P

Ja vele wel, deze heb ik al genoemd, maar niet allemaal

Een springpaard???

Nou nee,....bedankt.

Voor een paard waar ik interesse in heb kan ik je wel een hele serie andere suggesties van de hand doen. :D :P

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:51

Altijd weer jammer, van dat anti-vos geneuzel.... Omdat een Duitse grootheid ooit heeft geroepen dat vossen lastiger zijn. Wij hebben zo'n "vreselijke vos met veel wit", springt bovengemiddeld goed en is nu als 7 jarige al geplaatst in het 1.40m... en ze lopen er achter aan. Hadden we maar meer van die vossen in plaats van die gemiddelden bruinen die zich in de ring niet van elkaar kunnen onderscheiden. Niet qua kleur en al helemaal niet door prestatie.
Dus selecteer eerst eens welke hengsten er bij jouw merrie passen en dan pas kun je het over kleur hebben. Gezien je lijstje heb je nog niet gekeken wat er bij je merrie past, daar is het lijstje veel te divers voor.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:02

behalve de kleur, vind ik geen info over de merrie van TS. Dus daar zou uiteraard het verhaal moeten beginnen. De hengsten keuze, is niet altijd makkelijk, veel hengsten voor de fokkerij. Je moet op de één of andere manier, wel een kort lijstje hengsten overhouden en dan een keuze maken. ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:09

Maar volgens mij is dit ook geen topic in de trant van "welke hengst is goed op mijn paard"
TS wil alleen weten welke hengsten vos vrij zijn..

LoontjeT schreef:
(Dit topic gebruik ik ook als naslagwerk dus ik vermeld ook de hengsten die eveneens vind, maar eventueel niet passen bij mijn eigen merrie)

LoontjeT schreef:
Voor de kleur zou Cream on top interessant zijn, maar ik vind hem niet passen bij mijn merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:35

Voor mijn springmerrie zoek ik een vosfactor vrije hengst staat in de OP

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:22

Het gaat er niet om dat vossen lastiger zijn (die ervaring heb ik ook niet), maar dit veulen is voor de verkoop en de geïnteresseerde heeft liever geen vos.

Dit topic is niet specifiek bedoelt voor mijn merrie (ik kijk welke hengsten die ertussen staan zouden passen voor die van mij), maar mogelijk zijn er meer mensen die zulke hengsten zoeken.

Daarbij kunnen mensen in dit topic mij op hengsten wijzen die ik mogelijk vergeet.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:08

Geen hengst kiezen, dan kan de merrie ook geen vos veulen krijgen, en is er geen verkoop verlies, hoe dan ook welke hengst ook, is de verkoop waarde van het veulen, ongeveer gelijk aan alle kosten. ;)

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:29

'Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft, maar eerlijk is eerlijk in de handel ziet men minder graag vos.' Toch bizar, op de grote concours zie je juist vaak vossen goed presteren? Waarom ziet de handel er dan minder brood in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook liever een zwart of nog beter schimmel heb, maar raar is het wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:45

Die handel ziet liever een zwarte omdat veel mensen niet veel verder kijken dan de kleur.
Ze betalen liever meer voor een matige zwarte dan dat ze een goede vos kopen.

Het Black Beauty syndroom zeg maar.

En ja...als de handel makkelijker geld verdiend met een zwarten hebben ze liever een zwarte.

Doe mij maar een vos...als ik kan kiezen.