Ex-hoefbevangen merrie laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Ex-hoefbevangen merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 23:18

Ik overweeg mijn merrie te laten dekken.
Echter is zij 2 jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest, inmiddels is zij met speciaal dieet en beslag weer helemaal de oude, maar ik was benieuwd of de dracht invloed/effect kan hebben hierop?

Iemand hier ervaring mee?

Muzefee

Re: Ex-hoefbevangen merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:41

Ik heb er mede voor gekozen destijds mijn merrie te dekken, omdat ik er verder nog niet op rijd. Dit mede om te voorkomen dat ze te dik zou worden en daarnaast bevangen (natuulijk wilde ik ook graag fokken). De ervaring is hier dan vaak ook dat de merries die dragen/zogen niet of amper hoefbevangen raken.

Echter weet ik niet hoe de ervaring bij anderen is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:36

Vroeger werden hoefbevangen merries juist gedekt om de kans op bevangenheid te verkleinen. De dracht kan in zoverre invloed hebben dat je merrie meer gewicht te dragen heeft, maar ja, als ze te dik is/wordt is dat hetzelfde verhaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:41

Niet alle paarden worden bevangen door te dik zijn. Dennis op bokt had een shet die drachtig was die bevangen werd. Volgens mij zorgde het juist wel voor extra zorgen. Een bevangen pony kun je niet zomaar alles geven qua voer ondanks dat ze drachtig zijn.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 15:47

Precies capopjekop, dat is waar ik op doel.
Gezien ze nu dus op speciaal dieet staat, en dan waarschijnlijk merriebrok nodig heeft bijvoorbeeld.
Ik vraag me af of dit dan weer effect kan hebben op haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid...
Of dat het drachtig zijn op zich hier uberhaupt al invloed op heeft, voor de zekerheid ga ik mijn dierenarts nog wel raadplegen, maar ik hoopte op mensen die hier misschien ervaring mee hadden :-)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:22

ook hier de ervaring dat drachtige merrie,s nauwelijks hoefbevangen worden omdat ze de eiwitten gebruiken voor de ontwikkeling van het veulen.

ik had ooit een verzorgpony die elk jaar hoefbevangen werd en daarom elk jaar ook gedekt werd.
met een veulen aan de voet kon ze zo in een veld met kniehoog gras staan zonder bevangen te worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:31

Er is geen enkele reden een drachtige of zogende merrie merriebrok te geven als ze goed (of te goed) in conditie is. Merriebrok is simpelweg hoog-calorisch/eiwitrijk voer. Als je paard dat niet nodig heeft, hoef je het ook niet te voeren. Ik heb merries gehad die zonder enig krachtvoer drachtig en lacterend gewoon op gewicht bleven, en ik heb er ook gehad die met kilo's merriebrok broodmager werden - die gaven echt alles aan het veulen. Dat hangt dus helemaal van het paard af.
Op zich is een ex-bevangen paard drachtig maken een prima manier om het risico op bevangenheid te verkleinen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:39

Je zou ipv merriebrok een mineralen/vitaminemix voor zogende en drachtige merries kunnen geven. Wat ik ervan weet is dat bevangenheid tijdens de dracht juist minder snel terugkomt maar vergeet niet dat juist na de dracht de merrie extra weidegang nodig heeft. Dan heb je weer meer kans op bevangenheid .

Succes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:41

Hangt, denk ik, ook af waarom de merrie hoefbevangen is geraakt de eerste keer en hoe gevoelig ze nog is voor veranderingen. En hoe de schade in de hoeven is. Al dat extra gewicht lijkt me voor een gekanteld hoefbeen funest.
Zal dus per geval anders zijn.
Ik zou het nooit aandurven. Ik vind het al moeilijk genoeg om image zelf stabiel te houden

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:46

Ik heb een merrie die nu ze voor het eerst een jaar leeg is gebleven. Ze staat om de haverklap bevangen. Ik laat haar dit jaar dan ook weer dekken omdat dit naar mijn idee positieve invloed heeft op de hoefbevangenheid. Mijn merrie krijgt geen merriebrok oid. naar mijn idee is dat een aanvulling voor drachtige merries, geen basisbehoefte.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:55

Wij hebben hier ook een merrietje staan die gevoelig is voor hoefbevangenheid. Wij laten haar heel bewust NIET dekken, omdat ik het niet op m'n geweten wil hebben om met een dergelijke afwijking (die bij de kleine ponytjes gewoon erg veel voorkomt) verder te gaan fokken. Buiten dat het écht een goed beestjes is, met super bewegingen en super papier.
Haar moeder werd overigens wel gewoon bevangen tijdens de dracht en verwierp hierdoor haar veulen..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:34

Hier nooit merriebrok bij de drachtige merries. Ze eten niks anders dan de andere pony's, gewoon goed ruwvoer en een beetje conditiebrok en zodra het veulen er is wat meer. Ze staan dan ook weer volop op het weiland en krijgen genoeg binnen om goed te kunnen zogen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:22

Mijn merries krijgen meestal ook geen merriebrok bij, als ze al wat bij krijgen tijdens het zogen dan is het gewone basisbrok. Tenminste als er goed gras is. Vorig jaar was er nog geen gras, maar wel een veulen en toen kreeg de ene merrie wel wat extra.
Het heeft wel te maken met de oorzaak van de hoefbevangenheid, hoefbevangenheid kan vele oorzaken hebben o.a. het aan de nageboorte blijven staan.
Mijn andere merrie kreeg geen krachtvoer, zoogde haar eigen veulen en een ander veulen en raakte nog ineens hoefbevangen. Moet wel zeggen dat mijn DA ook wel even verbaast was. Hij zei eerst, geen krachtvoer meer geven, geantwoord dat ze dat al niet kreeg en dat ze ook twee veulens aan de voet had. Vergeet zijn gezicht niet zo snel meer, dus wel een redelijke uitzondering.

Ik denk niet dat je het hoeft te laten omdat ze twee jaar geleden hoefbevangen is geweest. Mijn ene merrie is na haar hoefbevangenheid ook nog weer gewoon drachtig geweest en geen problemen mee gehad.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 23:31

Mijn merrie is niet bevangen geworden omdat ze te dik was, ze was gewoon mooi slank... wat het wel is geweest, wellicht een erg hoog fructaangehalte (was erg hoog rond de tijd dat ze bevangen werd, toen nog geen verstand van :+ ) in combinatie met een verlaagde weerstand... wie zal het zeggen.
Het is inmiddels 2 jaar geleden maar sinds haar herstel gaat het prima. Ze loopt als een trein en op haar dieet van hooi en dieetmix gaat het super.

Ik wil haar niet laten dekken om hoefbevangenheid te voorkomen, ik wil dat omdat ik denk er een leuk veulen uit te halen :-)
Ik heb inmiddels ook met mijn DA gesproken, en die geeft aan dat het prima kan.
Inderdaad geen merriebrok geven, gewoon doorgaan met hetzelfde voerpatroon en mocht ze iets extra's nodig hebben, dit proberen op te vangen met extra droogvoer en wat vitamine/mineralen.

Thanks voor het delen van jullie ervaringen!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:54

Veel succes !Ik ben benieuwd naar veulenfoto's tzt :j