wat moet ik doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonno120

wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:39

heey
ik heb shetlander Bonno /3
en die bokt en steigert steeds
ik weet niet zo goed wat ik er tegen moet doen
met zweepje lukt ook niet meer. :(
hij is ongeveer 9 maand
weet iemand wat ik hier tegen moet doen ?

SeaSide

Re: wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:40

je rijd op een shet van 9 maanden?

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:44

Ik denk dat ze bedoeld aan de hand. Ik ken ook wat jonge paardjes die dat hebben gedaan. Wij gaven ze of idd een tik op de neus, (niet met zweepje natuurlijk) en als ze dat na een paar keer niet doorhebben moet je een keer 'terugbijten' velletje pakken dus. Als je daarbij nee roept, hebben ze het vaak door. Waarschijnlijk is ze gewoon aan het kijken hoever ze kan gaan, zoals puppyponies dat doen ;) komt vast wel goed

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:48

naar de opfok brengen ;) :j

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:50

op den duur houden ze hier wel mee op. mits je er wat tegen doet zoals straffen en gene wat hierboven genoemd word. mijne heeft dat gelukkig nog nooit gedaan! ze heeft me een keer gebeten en dat kwam niet eens express:D ze is goed opgevoed haha.
ik zou gewoon streng zijn dan hebben ze het wel door

Ymor

Een shet in de opfok? Zie je het voor je?

Is de pony echt negen maanden? Misschien aan iemand overlaten met ervaring.

kappiegirl

Even heel stomme vraag maar waarom knijp of bijt je een pony als hij niet bijt?

Je moet gewoon streng zijn als hij zich stout gedraagt zet je hem stil laat hem staan en pas als hij op jou let en rustig is stap je weer verder. Ik zou niet gaan klooien met een zweepje of slaan of tikken gewoon geduld bewaren streng zijn stil zetten wachten tot hij zich ontspant en weer verder gaan als hij druk word wil steigeren of bokken gewoon weer stil zetten en echt wachten tot hij weer rustig is en ontspant want hij moet jou respecteren.

Succes ik zou wel iemand er bij zoeken die echt verstand heeft van het opvoeden van jonge paarden want hoe klein zo'n shetlander ook is ze kunnen echt etterbakken worden als ze niet goed genoeg op worden gevoed.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:52

Ymor schreef:
Een shet in de opfok? Zie je het voor je?

Is de pony echt negen maanden? Misschien aan iemand overlaten met ervaring.

er zijn genoeg mensen die dat doen, een shet is ook een 'paard'(pony) alsof het beter is om hem de hele tijd in zijn stalletje te laten, of alleen in de wei. ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:53

Vertel mij maar eens welke shet er in een opfok staat. Ik ken er namelijk geen een. Je gaat een shetlandveulen echt niet in een paardenopfok zetten. Ik heb er zelf naar gezocht en opfok speciaal voor pony's zijn er niet.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:56

je kan ze gewoon bij andere leeftijdgenootshetjes in een goede wei. het hoeft toch niet altijd 'opfok' te heten? het gaat om het idee, je kunt hem beter nog gewoon lekker jong laten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:57

Bij anderen in een wei is wel wat anders dan naar de opfok brengen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:01

De meeste fokkers fokken ze zelf op, in hun eigen kudde jonkies of in de kuddevan vrienden. Heb ik ook altijd zo veel mogelijk gedaan, thuis in een groep met genoeg jonkies of bij een vriend het land in.

Ik zou hulp vragen van iemand die ervaring heeft met het opvoeden van jonge ponys. En niet te veel mee tuttelen, maar juist lekker met voldoende andere pony's veel naar buiten.
Is het een hengstje? Optijd casteren zal ook wel wat helpen.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:47

Sorry hoor , het was sarcastisch bedoelt voor gewoon jong laten en niet te veel mee doen, je hoeft er niet zo een betweter drama van te maken;) Ymor

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:29

Ymor schreef:
Vertel mij maar eens welke shet er in een opfok staat. Ik ken er namelijk geen een. Je gaat een shetlandveulen echt niet in een paardenopfok zetten. Ik heb er zelf naar gezocht en opfok speciaal voor pony's zijn er niet.

Mijn eigen shet heeft tussen de opfok veulens en jaarlingen gebanjerd. Hij was en is een prima opvoeder, geen enkel probleem. Toen hij zelf nog veulen was heeft hij heel zielig en alleen in een te klein stalletje gestaan voor ik hem kocht. Daarna heb ik heb bij 'de boer' op het land geknald en een paar jaar met rust gelaten.

Nu weer ontopic: TS, het is wel heel belangrijk om dit gedrag aan te pakken, hoe klein shets ook zijn, zoals eerder gezegd in dit topic, kan het een drama worden als ze niet (goed) opgevoed worden.