Merrie van 17 nog laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekexJen

Merrie van 17 nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:14

Hoihoi!

Ik denk er serieus over na om mijn Mérens merrie van 16, bijna 17, nog een keer te laten dekken. Ze is is eind 2009 van haar laatste en enige veulen bevallen. Ze heeft gewoon een goede conditie en is al jaren kerngezond.

Wat vinden jullie, kan het nog zonder risico? Ik wil heel graag een veulen van haar. Ze is m'n leven, en hoe fijn is het dan om een kindje van haar erbij te hebben :) Bovendien is zij de enige die ik wil, dus een veulen lijkt mij de enige logische stap voor een evt volgend paard.

Nu de vraag WELKE! :) Haar vader is Artisan van de Spauwberg. Haar vorige veulen is van Unité de Gelre en daar heeft ze merrie van het jaar, moeder van het jaar en veulen van het jaar 2010 mee gehaald. Ik wil dan graag op de natuurlijke manier een veulen, het liefst Gaillard d'Equeil, de zoon van Unité. Maar mijn moeder is voor KI, en dan wel van Galurin de Carnus, maar die is mij te 'stevig', dat is ze vanzichzelf al dus dat lijkt me teveel van het goede. Hier de lijst van de beschikbare Mérens hengsten, welke vinden jullie het best bij mijn merrie passen?

http://merensstamboek.nl/index.php/dekhengsten

Hier een foto van Jenn, voor de vergelijking:

http://www.flickr.com/photos/92766915@N05/8434062925/
http://www.flickr.com/photos/92766915@N05/8435147160/in/photostream/

Alvast bedankt mensen:)
X Marieke

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:17

Waarom niet? Als ze nergens last van heeft. Een arabiertje bij ons op stal was 19 en ook kerngezond en topfit! En heeft ook een gezond veulentje gehad. Het bevallen ging niet helemaal van een lijen dakje, was wel wat hulp bij nodig. Ze beviel ook overdag, toen er gewoon mensen waren. Leek wel of ze het aanvoelde haha! Succes met je keuze!

MariekexJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:19

Verona2000 schreef:
Waarom niet? Als ze nergens last van heeft. Een arabiertje bij ons op stal was 19 en ook kerngezond en topfit! En heeft ook een gezond veulentje gehad. Het bevallen ging niet helemaal van een lijen dakje, was wel wat hulp bij nodig. Ze beviel ook overdag, toen er gewoon mensen waren. Leek wel of ze het aanvoelde haha! Succes met je keuze!

Ah wat lief! Ik denk dat ik het ga doen:) Word al helemaal blij van de gedachte... :)

meisje2000

Re: Merrie van 17 nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:24

Als de da zegt dat ze gezond genoeg is om een veulen 11 maanden te dragen en daarna op de wereld te zetten waarom niet. Het is niet haar eerste veulen dus ze weet wat ze moet doen en wat har te verwachten staat.
Een nicht van mij haar pony heeft met 16 ook een kerngezond veulen op de wereld gezet dus maak maar een keuze zou ik zeggen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:09

Aan iedere dracht zitten risico's, maar als ze al eens eerder een veulen heeft gehad en gezond is, zou ik niet weten waarom je haar niet kan laten dekken. Mijn 18 jarige merrie gaat dit jaar ook weer onder de hengst.

Je moet goed bedenken wat jij wil in een veulen. Kijk naar de min en pluspunten van je merrie en zoek er een hengst bij die de minpunten kan verbeteren en de pluspunten kan versterken. Vind je je merrie iets te stevig, dan zet je er eerder een fijnere hengst op, dan een stevige. En kijk hoe de nakomelingen van de hengsten zijn (het liefst al uitgegroeid).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:36

Je vraag over welke hengst bij je merrie zou je op [BKR] Barokke en Klassieke rassen kunnen stellen, daar is hij makkelijker te vinden voor de mensen die wat van het ras/de hengsten weten :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:52

Ik zou als ik jou was het stamboek eens mailen, ik weet zeker dat zij bereid zijn advies te geven. Leeftijd kan nog prima, zeker omdat ze al eerder een veulen heeft gehad en ze gezond is. Succes, ik ben benieuwd welke hengst het uiteindelijk gaat worden :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:21

En, En , en?? :o

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:45

na even in je profiel te hebben gespiekt..

als ik me niet vergis is haar veulen toch van orion des hyeres geweest? Axelle de la Vechte is dat toch (tenminste dat was de jeugdkampioen van 2010)
Waarom niet nogmaals deze combinatie?
Merrie en hengst blijken goed te passen gezien de uitkomst en orion dekt gewoon nog.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:17

Ik zou er helemaal voor gaan! +:)+ . Mijn eigen merrie is nou 19 jaar en vandaag uitgerekend. (kan niet wachten :D ). Merrie is altijd in goede conditie maar als ze drachtig is dan ziet ze er nog 10x zo goed uit, ze lijkt er helemaal van op te bloeien. Zo lang als de merrie gezond is zie ik niet waarom je er niet een veulen bij zou nemen. Success!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:09

ik zou het gewoon doen.
Ik heb mijn merrie op 16 jarige leeftijd voor de 1e keer laten dekken. Kern gezond en nooit ziek geweest daarvoor.
Heeft een geweldig gezond veulen op de wereld gezet!! Heeft zelfs een Rhino besmetting bij ons op stal weten voorbij te gaan. Merrie naast haar toen der tijd heeft veulen verworpen, mijn merrie heeft er geen enkele problemen mee gehad.

RDA_AJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:42

Zelf hebben wij in 2004 onze merrie door Kirov laten dekken, prachtige merens uit gekomen :D .

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:02

Mijn merrie wordt dit jaar 15, is al vier jaar gust geweest omdat ik anders veulens moet verkopen wat in deze tijd dus niet gaat, terwijl ik niet alles kan aanhouden. Maar dit jaar gaat ze nog geinsemineerd worden. Kan best hoor.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:05

En? al een keuze gemaakt? zelf vind ik de hengst GAILLARD DE ECUEIL wel gaaf!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:33

Nou als het haar eerste veulen zou zijn geweest had ik het afgeraden maar aangezien ze, op haar 14e, dus een veulen ter wereld heeft gebracht zou ik het proberen