plezier terug krijgen met dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

plezier terug krijgen met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 18:20

Ik zit kwa dressuur rijden al een tijdje in een dip met mn hafje.

Hij is nogal sterk en stug in zn mond waardoor ik met dressuur niet verder komt. Omdat k hem eerst los moet werken en zo op moet passen dat hij gaat hangen. Dat k niet verder kom kwa oefeningen

Ik zelf heb ook moeite met los laten kwa teugeldruk. Kortom t is ook rijtechnische probleem wat voor mijn gevoel nooit goed zal komen. Ik doe iets niet goed maar wat geen idee.

als ik op buitenrit ga heb ik dit probleem niet.dan gast hij uit zichzelf nageven en dan heb ik normaal lichtelijk contact.

Kortom het rijden in de bak is soms dan een soort gevecht wat ik dus niet leuk vind. En het rijden dus ook niet meer.

Wie heeft er tips om ook het rijden in de bak leuker te maken.

ik heb les en tijdens de les gaat t wel beter. Maar lukt e niet om het zonder instrucice voor elkaar te krijgen. Ik heb hem nu bijna 9 jaar. En dit probleem altijd wel gehad. Maar begin t nu bertje zat te worden

tanden enz zijn gecontroleerd dus het is echt mijn rijtechnische probleem

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:27

Misschien eens een andere instructrice nemen? Soms lukt het dan wel. Misschien heb je tijdens het rijden wel te veel spanning omdat je het zo graag goed wilt doen en word je paard daar stug van.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 01-02-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zomer

Re: plezier terug krijgen met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:34

ik heb dit ook. dus ik volg even... :j

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:35

Misschien grondwerk erbij pakken?
Hoe doet hij het buigen enzo, het kan ook zijn dat hij heel scheef is waardoor hij zo tegen gaat werken.
Met grondwerk kun je hier mee aan de slag. En dan kun je dat later onder het zadel ook oppakken.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:36

Een ander bitje? Of juist geen bit..
en ale je al een poosje rijd, word ze dan ook makkelijker in de mond?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:38

Probeer is wat minder te focussen op de dressuur, zoals ik het lees hebben jullie beide geen plezier in bakwerk.
Ga eens wat totaal anders doen in de bak, ga wat speelser met alles om, balkjes draven, bedenk eens gekke figuren.
Of te wel haal de druk letterlijk en figuurlijk eraf.

Bedenk wel Haflingers zijn over het algemeen errug slim en voelen de ruiter haarfijn aan.
Heb ondertussen ervaring genoeg om dat te kunnen zeggen met drie Haflingers.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 18:51

Andere instrucice is geen optie. Ik ben heel erg teverden. En denk ook niet dat t werk omdat het probleem bij mij ligt.

De druk af halen wilt bij mij niet lukken. Zodra ik in de bak ga rijden kan ik zelf gewoon niet eens lekker rijden. Omdat hij dan echt als een giraffe loopt en dan ga ik me daar weer aan ergeren.

Het probleem ligt bij mij. Een ander bit heb ik maar mag je niet op wedstrijd.

ik wil plezier terug of een nieuw doel. Maar weet nog niet goed hoe.

Meer grondwerk wil ik weer oppakken. Ook wil ik gaan hardlopen zodat ik meer conditie krijg en miss daardoor het rijden ook miss beter gaat.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:58

Ik zou hem eerst een tijd alleen maar naar voren rijden en overgangen. Daarbij moet je helemaal geen nageeflijkheid vragen. Een paard dat niet voorwaarts is kan je geen aanleuning van verwachten. Buiten is hij frisser waardoor de aanleuning ook makkelijker word. Dus misschien is dit een optie? En daarbij, tijdens een buitenrit kan je ook goed dressuren hoor.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:58

Is je Haflinger rustig genoeg om letterlijk met lange teugeltje te rijden.
Probeer dit eens, zodra je paard hierin ontspannen lang en laag loopt, ga je steeds beetje bij beetje de teugels op te nemen.
Denk wel aan je eigen ontspanning, je schouders los laten, door je neus inademen en door je mond uit.

Dus vanuit de totale ontspanning ga je rustig aan oppakken. En nogmaals probeer voornamenlijk ook in je hoofd de druk van het moeten presteren eraf.

sensemonarch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:03

Ik heb hetzelfde.. dus ik volg ook even !

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:05

myk_en_shant schreef:
Is je Haflinger rustig genoeg om letterlijk met lange teugeltje te rijden.
Probeer dit eens, zodra je paard hierin ontspannen lang en laag loopt, ga je steeds beetje bij beetje de teugels op te nemen.
Denk wel aan je eigen ontspanning, je schouders los laten, door je neus inademen en door je mond uit.

Dus vanuit de totale ontspanning ga je rustig aan oppakken. En nogmaals probeer voornamenlijk ook in je hoofd de druk van het moeten presteren eraf.

Ja dat is hij zeker. En heb dit ook geprobeert maar zodra ik teugels op pakt gaat het mis. Hij is verder voorwaarts genoeg maar hij vind de bak niks aan. Waardoor als hij zo vast houdt ik te eentonig blijft rijdden. Ik weet dat het probleem bij mij ligt. Omdat ik er te grote druk op zet om te willen presenteren ipv genieten van het rijden.

ik moet denk eersf na mezelf kijken en een oplossing gaan zoeken zodat k het los kan laten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:06

En als er iemand anders op gaat?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:14

Tja het proces van loslaten en ontspannen is niet iets wat je in een uurtje leert.
Neem er de tijd voor, ga voor jezelf en voor je paard niet overhaasten.

Nogmaals ga lekker spelen in de bak, over / tussen de balkjes stappen/ draven.

Doe eens gek en doe eens een barrel race of een andere spel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:39

Ik heb het ook gehad met mijn haflinger. Daarom ben ik vorig jaar overgestapt op western. Ik was de discussies en het gevecht zat.
Niet dat je dat meteen moet doen, maar neem eens les van een westerninstructeur. En dan 1 die vooral op de basis gericht is. Hangen/vasthouden is een teken dat hij niet op eigen benen loopt en doordat je in de dressuur vaak leert om teugelcontact te houden, heeft hij ook iets om op te steunen. Dat geef jij hem namelijk.

Een westerninstructeur, gericht op de basis zal (net als een goede dressuurinstructeur) jou leren om die steun niet te geven en los te laten, zodat hij op eigen benen leert lopen. Verwacht geen wonderen in een week, maar dit is een proces dat tijd nodig heeft.
En wil je echt bij de dressuur blijven, dan zou ik eens zoeken binnen de klassieke rijkunst. Dat ontloopt elkaar niet zoveel.
Verder sluit ik me bij myk_en_shant aan. Afwisseling is ook heel belangrijk.

En wat fotobewijs dat het echt kan :))
Ik ging van
Afbeelding

Naar (in een half jaar tijd)
Afbeelding

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:19

En heb je er al weer erop gezeten, ben je met de gegeven tips aan de gang gegaan.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:15

Ondanks dat dit een ouder topic is, wil ik toch iets toevoegen.
Sinds ik mijn merrie voor de wagen beleerd heb en aangespannen dressuur met haar rijd gaat ze nu ook onder het zadel beter dan ooit.
Misschien iets om te proberen als je de middelen tot je beschikking hebt.