karakter verandering bij bevallen merrie's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

karakter verandering bij bevallen merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:31

Hoi,

Ik weet niet of dit topic juist staat, zo niet mag het verplaatst worden ;)

Ik wil dit jaar heel graag gaan fokken met mijn merrie, het zal haar 1ste veulen zijn. Ze word dit jaar 14, dus het word nu wel tijd voor een 1ste veulentje.

Maar mijn vraag is nu, of vele merries erg van karakter gaan veranderen als ze 1x een veulen hebben (bevallen zijn) Mijn merrie is erg braaf in de omgang, maar ik ben een beetje bang dat ze nu opeens erg beschermend zal worden en bv niemand meer in haar stal (in de buurt van haar veulen) zal laten. Ik zou dat wel enorm jammer vinden omdat ik normaal erg veel met haar bezig ben.

Ik wou dus even weten hoe jullie ervaring is? Bleef jullie merrie gewoon dezelfde of veranderde er iets in haar karakter en hoe was het dan na het veulentje weg was?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:33

Bij sommige merries zie je zeker verandering met hun veulen aan de voet, maar onze ervaring is dat (bij de een wat sneller dan bij de ander :P ) ze daarna weer helemaal 'de oude' zijn!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:35

Ik ken ook merries die bij het eerste veulen juist heel veel steun zoeken bij de mens..
Maar dat is per paard weer anders.. :+

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:36

Mijn ene merrie blijft gewoon hetzelfde als dat ze nu is. De andere was heel beschermend, ook heel dramatisch als het veulen een hoekje omliep :+
Terwijl merrie 1 wel wist dat ie vanzelf terug zou komen! _O-

Edit. Voor beide was dat bij het eerste veulen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:37

Mijn bijrijdpaard is na de bevalling wel heel erg veranderd. Voor ze bevallen is, kon het echt een kreng zijn. Uit het niks bokken en rennen, en door net zo lang tot je er naast lag. Vervolgens bleef ze nog gerust 10 minuten rondrennen in de bak. Eigenlijk was ze maar een vervelende trut :P . Na de bevalling was ze echt ineens heel anders, veel aanhankelijker en met rijden een stuk rustiger en liever. Ze lijkt veel relaxter in der koppie geworden. Ze wil nog weleens gek doen maar dan is het met een klein bokje wel over.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:43

Ze mag iedereen uit haar stal jagen van mij :P behalve mezelf dan ;)

Ik denk wel dat ze een goede mama zal zijn, ze is altijd erg geïnteresseerd in veulentjes en erg lief tegen andere paarden :) ze is ook constant hengstig en altijd erg geïnteresseerd in onze jonge hengst :) Ik vrees wel dat ze nogal dramatisch gaat doen als het even een eindje verderop zal lopen, zo is ze al bij haar weidemaatjes ;)

Mijn man fokt zelf ook en onze ene merrie is ook erg braaf, juist als je met veel en te lang naar het veulen komt kijken laat ze merken dat ze het niet leuk vind (dat is ook enkel in het begin) die andere merrie (is nu verkocht) was verschrikkelijk agressief maar ze was zonder veulentje eigenlijk ook geen doetje... Nu hebben we een nieuwe merrie erbij dus bij haar weten we ook niet wat het gaat geven.

ChessieBowie

Re: karakter verandering bij bevallen merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:41

Bij ons op stal hebben we een merrie en die is altijd erg lief, maar tijdens de dracht werd ze heel chagerijnig en happerig, daarna was ze weer gewoon de oude. Zo hebben we ook een merrie die van zichzelf wat opvliegerig/nijdig is en was tijdens de dracht echt het liefste paard van stal, daarna is ze ook wat liever geworden, maar soms kwam dat opvliegerige gedrag weer terug. Meestal komen merries er wel het zelfde of wat liever of rustiger vanaf.. Dat was iig zo bij de bevallen paarden die ik ken/over heb gehoord.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:53

Ja ze kunnen heel goed veranderen, en iets waar ik zelf geen rekening mee had gehouden en wat veel langer duurt dan dat eerste stukje na de bevalling, zijn de maanden van de dracht zelf :+ mijn merrie heeft echt last van hormonen, is onvoorspelbaar, wil soms helemaal niks en is de ene keer heel chill en de andere keer een bitch!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:14

Die van mij heeft ook last van haar hormonen ;) mijn DA zei daarom de enige oplossing is haar eens een bezoekje laten brengen aan een hengst :P heb het altijd uitgesteld, maar als ik nog een veulentje wil van haar word het nu echt wel tijd...

Als ze hengstig is is ze in de omgang altijd poeslief en aanhankelijk met rijden is dat een andere zaak :P ze is dan meestal slecht aan het been en nogal koppig, in haar hengstigheid kies ik er dan ook meestal voor om een buitenrit te maken :) is aangenamer voor beiden ;)

Ik ben ook wel een beetje bang voor de bevalling, stel dat er iets mis gaat en ik verlies mijn merrie :( dat heb ik er wel niet voor over, mijn man zegt dat gebeurt zelden, maar dan denk ik het zal dan misschien net bij mij gebeuren. Ik vrees dat die laatste maand voor mij dan ook een hel zal worden ;) ik denk dat ik maar weinig zal slapen ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:21

De mijne is alleen de eerste dagen na de bevalling histiries beschermend :+ Mag van mij zolang ik er maar normaal bij kan ;)
De weken erna wordt het steeds beter en na een maand of 3 vind ze t wel best, dan loopt ze alleen nog maar te roepen als ze gescheiden zijn.

En in de dracht tijd is ze de eerste 2 à 3 maanden echt een vervelend pokke wijf _O-
En daarna is ze o zo vrolijk en barst ze van de energie *\%/*

Echt een blijvende verandering heb ik nog niet met haar mee gemaakt :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:15

Voor mij is het ook oke zolang ze tegen mij maar normaal doet, ik hoop gewoon dat ze niet opeens zal beginnen bijten of schoppen ofzo. Ze is wel een enorm stresskonijn en kan moeilijk tegen drukte, dus ik ga toch mijn best moeten doen om nieuwschierige bezoekers op afstand te houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

Vroeger heb ik een 1/2 arabische merrie in de les gereden die vóór ze ooit een veulen had eigenlijk best chagrijnig kon zijn en ongeduldig en niet van stilstaan hield.

Toen ze een veulen had leek het in 1 keer een ander paard, ze was erg lief en braaf geworden. Ook met pasgeboren veulen erbij vond ze het prima om aandacht te krijgen van ons, wat ik eigenlijk niet verwacht had van haar.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:25

Die van mij kan ook moeilijk stilstaan, oooh laat ons hopen dat ze dat dan ook eens zal kunnen als ze een veulentje heeft gehad :P dat zou fijn zijn :D

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:31

Ze kunnen zeker veranderen. Een merrie gehad waar niets mee aan de hand was, dus gewoon braaf. Veulen is geboren en mept je zo de stal uit. >;) . Met het naar buiten brengen ook heel beschermend naar het veulen, kwam iemand tussen haar en veulen en staat zo te steigeren met de voorbenen naar voren. Toen het veulen ervan af was bleef ze toch wat nukkiger dan voor die tijd. Was trouwens een super lief veulen wat eruit kwam. <3
Maar dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het bij jou ook zo zal gaan. Is per dier ook heel verschillend.
Ken ook wel merries die alles prima vonden. wel beschermend om veulen als ze heel klein zijn, maar verder niks bijzonders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:33

Vickz schreef:
Die van mij kan ook moeilijk stilstaan, oooh laat ons hopen dat ze dat dan ook eens zal kunnen als ze een veulentje heeft gehad :P dat zou fijn zijn :D

Haha, ja dat zou mooi zijn.

Aan de andere kant: straks heb je niet 1 maar 2 paardjes die niet stil kunnen staan.
Het blijft gokken he, fokken. :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:34

Meeste zijn de 1ste week wat anders. Maar ken ze ook die je dan niet moet benaderen haha. Hebben we met 1 merrie gehad in 15 jaar tijd dus valt opzich wel mee hoor. Haar dochters hadden het totaal niet. Die keken niet eens als ik er bij liep.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:41

Ergens zou ik gekwetst zijn moest ze mij niet vertrouwen bij haar veulentje, ik heb haar al zolang en ze is nogal 1 handig, ik kan echt alles met haar doen, terwijl ze dat van andere mensen niet kan verdragen. Ik ben iedere dag met haar bezig. Dus hoop gewoon dat ze mij dan ook blijft vertrouwen :)

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:43

Mijn merrie was 16 dat ze gedekt werd. Altijd een vreselijke heethoofd en druk in t koppie.
Wel 100% eerlijk!
Ik heb me rot lopen malen hoe ze zou veranderen, zou ze beschermend worden of juist niet..

Ze is er juist liever op geworden, niet enorm beschermend maar gewoon de natuurlijke bescherming. Ze duwde echt het veulen naar mij toe.
Ook in t koppie werd ze rustiger.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:46

Wel ik heb zo een paard, enorm eerlijk, maar nogal rap zenuwachtig en een dribbelkont. Ik pieker me ook suf :P ook ben ik er nog niet uit welke hengst ik kies, gelukkig heb ik nog even tijd om te beslissen ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:50

Ik heb helaas maar 1 ervaring (fokken is zo leuk <3 ). Voor mijn merrie was het haar eerste veulen. Tijdens de dracht werd ze heel aanhankelijk. Na de bevalling werd dat weer wat minder (d.w.z.: meer naar normale proporties) maar ze leek daarna wel 'Volwassener' geworden ofzo. Relaxter in der koppie zoals ik iemand hierboven ook al zag benoemen :j

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:54

:) ik krijg wel een goed gevoel bij al jullie reacties, ik merk dat meeste merries rustiger worden :) dat kan die van mij ook wel gebruiken en liever, ze is wel braaf maar niet zo'n knuffelbeer, tenzij ze hengstig is, de dagen voor ze echt hengstig moet worden is ze verschrikkelijk nerveus...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:03

Sommige onzekere (plak) merries kunnen na hun eerste veulen een stuk zelfstandiger worden :j omdat een moeder instinct alle ander onzekerheden overstemt laat maar zeggen, ze moeten beschermen en goede beslissingen nemen dat gaat een stuk makkelijker met een stel hormonen die je daarbij helpen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:32

Hier een positieve ervaring. Had sowieso geen moeilijke merrie, dat voorop gesteld. Ze vind het heerlijk om te zorgen voor zo'n kleine, het is echt een moedertje geworden. Heb mij merrie sinds de geboorte en toen ze 5 was kreeg ze haar eerste veulen. Nooit een probleem gehad met in de stal erbij, was allemaal direct goed.

Natuurlijk heel beschermend, maar dat is alleen maar tegen soortgenoten. De buren mogen niet eens met één oog kijken in het begin. ;) Ze genoot altijd echt van de aandacht na de bevalling, even lekker poetsen en kroelen.

Een drachtige merrie is van zichzelf al een stuk meer uitgebalanceerd. Niet telkens die hormonen op hol etc. Mijn merrie is nu niet drachtig en dat merk je toch wel. Hoewel we wel over een paar maanden weer bezig gaan kijken of ze drachtig wordt, dan straalt ze echt! :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:14

Ik vond het fokken leuk, laat dat voorop staan, maar mijn merrie was met veulen aan de voet echt niet leuk. Tijdens de dracht wel, en zelfs vlak voor de bevalling zocht ze erg veel steun bij mij, maar met veulen aan de voet was er tot afspenen geen contact met haar te krijgen. Haar veulens waren haar alles, ze beschermde ze tegen de boze buitenwereld inclusief mijzelf (de eerste week tot dreigen aan toe), was zelfs na 3 maanden na de bevalling nog steeds onberijdbaar (deed geen rare dingen, maar zette gewoon geen poot meer voor het andere) en werd pas na afspenen weer mijn eigen lieve meid.
Maar het hele circus rond het fokken blijft leuk :) .

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:21

oh jee Gem dat klinkt niet best :+