[TI] klitten in de vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

klitten in de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:04

Ik was vanmorgen mijn tinker aan het poetsen en ik zag dat ze enorm veel klitten had in haar vacht. Met name in de oksel en onder haar buik. Die in de oksel heb ik redelijk goed eruit gekregen, maar die onder haar buik waren wat lastiger. Hebben jullie tinkers hier ook last van en wat doen jullie om deze eruit te krijgen?

mabellean

Re: klitten in de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:44

ik steek altijd een manen kammetjes tussen de haarklit en de huid en dan knip ik de haarklit af. Zonder het kammetje knip je in het paard zijn vel. Dat werkt bij mij altijd goed. Je kan ook wachten tot ze flink in de rui zijn dan komen ze vanzelf los.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:17

Misschien vind je in dit topic ook nog wel wat bruikbare tips: Gooya @ [VSW] Hoe modderbuik ooit nog schoon krijgen?
als ik de vacht borstel met een "magic brush" dan krijgt ik het grootste deel van de klitten eruit. Zeker onder de buik werkt dat goed. Voor oksels etc. pak ik inderdaad ook een kammetje.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:41

Ik heb hier 2 langharige veulens die het helemaal leuk vinden om in hun eigen mest te liggen.
En das nog best mikken, ze hebben de ruimte en ik mest dagelijks uit :D

Ik pluis het uit en anders knip ik het weg, voordeel is dat het dan ook niet zo snel opnieuw gaat klitten.

Er aan trekken probeer ik te vermijden, de huid is daar best gevoelig en ik heb op die manier jonge dieren in steigeraars zien veranderen.
Ik vind het fijn als ze mij graag zien en borstelen en dat soort dingen als iets positiefs ervaren.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:46

straks van het voorjaar als ze de wintervacht kwijtraken gaan deze klitten ook eruit !
Ik doe er hier niets aan ... hihihi
gaat vanzelf weer weg ... Al is het alleen bij enkele jonge dieren , niet bij allemaal

kayleetinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:50

voor de oksels gebruik ik ook inderdaad een kammetje en knip ik het wel eens weg maar ik probeer het eerst weg te borstelen,de buik heeft mijn tinker nooit zoveel last van

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:27

Silver_Bolly schreef:
Ik was vanmorgen mijn tinker aan het poetsen en ik zag dat ze enorm veel klitten had in haar vacht. Met name in de oksel en onder haar buik. Die in de oksel heb ik redelijk goed eruit gekregen, maar die onder haar buik waren wat lastiger. Hebben jullie tinkers hier ook last van en wat doen jullie om deze eruit te krijgen?

Toen ik onze Sam kocht had hij ook massa's klitten onder zijn buik en tussen zijn voorpoten. Mijn nichtje (een echte ponyfreak) gaf mij de raad om daar een soort paardenbalsem of nivea op te smeren. een dagje wachten en je kan het eruit kammen.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:43

zolang je paard er geen last van heeft, zou ik ze (als je er zelf ook geen last van hebt voor het zicht) laten zitten.. wat al werd gezegd, met verharen vallen ze er zelf uit.
Maar zodra je merkt dat je paard er last van heeft (bijv. bij oksels, of bij een ruin/hengst bij de koker) zou ik ze ook via de manier van de 1ste reactie hierboven eruit knippen.
Even goed de roskam er door wil ook nog wel eens helpen...