[TI] wat voeren jullie je veulens en jonge grut

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

wat voeren jullie je veulens en jonge grut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:35

Hoi allemaal,

ik voer havens up en grow en ben tevreden en ze krijg 2 x per dag een halve kilo ze is 9 maanden oud.

en jullie?

Berdien

Re: wat voeren jullie je veulens en jonge grut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:31

Twee keer per dag een halve kilo? Wow. Waarom zoveel krachtvoer? Ik neem aan dat je een Tinker hebt?

Mijn ruin (wordt in juli 7) kreeg onbeperkt gras in de zomer en onbeperkt voordroog van eigen land in de winter. Als we wat gingen doen (wandelen oid) kreeg hij na afloop een handje muesli, meer niet. Heeft altijd 24/7 buiten gelopen. Hij is nu bijna 1.70m dus kan niet zeggen dat hij wat te kort heeft gehad :+ Hij staat nog steeds op onbeperkt ruwvoer (gras in de zomer, voordroog van eigen land in de winter) en na het rijden krijgt hij denk ik een 1/4e kilo structuur muesli van Subli. Meer niet.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:43

op de zak van dit merk staat tot anderhalf jaar 1 kg per 100 kg. dat vond ik teveel vandaar nu verhoogt naar een kilo per dag. verder krijg ze onbeperkt hooi. en in de zomer hooi en gras.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:04

Onze tinkerveulens krijgen naast onbeperkt ruwvoer swinters 2 kilo brok daags als er geen gras meer is ,.
Zomers alleen gras , maar het ene dier is het andere niet , en kijk ik vooral naar de conditie , mochten ze overgewicht krijgen word de brok gehalveerd of zelfs weggelaten .

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 15:10

Afbeelding
doet haar best hier om stil te staan terwijl er honden achter haar aan het spelen zijn. is ook erg moeilijk natuurlijk.

ze is niet dik aricia wat geef jij voor merk? en hoe oud zijn hun dan

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:14

Vanaf 5 maanden oud tot ze het gras opgaan , tot anderhalf jaar oud lopen ze in een behoorlijk vette wei en dat kunnen ze kwa groeien wel aan .
Wij voeren eigen brok , zonder rommel , is vergelijkbaar met basisbrok , alleen is die van ons aangevult met pulp (word overigens geweekt)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:49

hierna gaat ze over op het biologische voer. Ze had vitamine te kort van daar dat ze nu brok krijg. het gaat nu super goed.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:22

Loesje heb ik toen ze nog veulen was,ook 1 kilo podo grow gegeven.op een gegeven moment werd dat te veel voor haar.
Was schrikkerig en druk.langzaam afgebouwd en overgang gemaakt naar de subli zonder muesli.
Dat is 1 voer schep verdeeld over 3 voerbeurten.
Verder 4 x per dag hooi en een liksteen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:43

Zolang ze (nu in dit geval een bijna 2 jarige) het hier met hooi afkunnen krijgen ze alleen een goede kwaliteit hooi en hebben ze een lik / mineralen blok in de stal.
Brok krijgen ze niet tenzij ze wat te kort dreigen te komen. Dan krijgen ze een half schepje veulenbrok.

Heb namelijk niet al te beste ervaringen met brok bij het jonge grut. Maar dat is persoonlijk ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:47

Vitaminekorrel (marstall force), handje muesli voor de smaak en lijnzaadolie erover heen.
Doet ie prima op, mocht hij wat te kort komen dan kan ik de muesli altijd opvoeren, maar zo komt ie aan mineralen en vitamines iig nooit tekort.
Tinkerjaarling.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:08

Ik voer tot 8 maanden ongeveer Start en Go van Cavalor... Na 8 maanden ga ik over op de juniorenmix van Cavalor... Ze krijgen 2 scheppen per dag per veulen... En daarnaast veel hooi...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:13

Wow, 2 kilo krachtvoer voor een veulen! Wooowww.....

Die van mij krijgt sinds 8 maanden oud een handje basisbrok voor het idee dat ie niet overgeslagen word..... Daarvoor niets, gewoon onbeperkt ruwvoer.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:25

hoeveel moet je daar dan van voeren. vind het namelijk wel veel.
op mijn zak staat 0,75-1 kg brok per 100 kg. Nou heb ik een koudbloed en vind dit wel erg erg veel. ze is nu 9 maanden oud. En ik denk dus dat ze wel zwaarder is dan 100 kg maar ze krijg niet meer. ze krijg onbeperkt hooi. Maar ze had toen te korten aan vitamine en minerale. vandaar dat ik haar bij voer.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:28

Waarom geef je haar niet gewoon een vitaminekorrel? Geen tekort aan vitaminen en mineralen maar geen onnodige troep die ze helemaal niet nodig heeft. Evt kun je altijd nog een handje of meer krachtvoer erbij doen, mocht je dat nodig vinden, of voor de smaak.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:50

ze krijg nu veulen voer waar alles in zit voor haar. Daarnaast moet ze dingen leren eten wat ze niet ken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:05

sweetsox schreef:
ze krijg nu veulen voer waar alles in zit voor haar. Daarnaast moet ze dingen leren eten wat ze niet ken.

Wat heeft dat ermee te maken??
Ik vind een kilo veel teveel voor sober ras overigens.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 23:14

Als je mijn veulen ken, heel veel heeft dat er mee te maken. Sommige paarden eten alles wat ze maar kunnen krijgen en je heb ook paarden die nieuwe dingen weigeren te eten.
mijn veulen krijg dus minder dan wat er op de zak staat. Want ik denk dat mijn veulen veel zwaarder is dan honderd kilo. Persoonlijk denk ik wel minimaal twee keer zoveel.
ze zit goed in haar vel en is speels en is mooi in verhouding.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:26

Vera krijgt niks extra, shetlander merrie van 1,5 ongeveer..ze ziet er goed uit, op alleen hooi.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:35

sweetsox schreef:
Als je mijn veulen ken, heel veel heeft dat er mee te maken. Sommige paarden eten alles wat ze maar kunnen krijgen en je heb ook paarden die nieuwe dingen weigeren te eten.
mijn veulen krijg dus minder dan wat er op de zak staat. Want ik denk dat mijn veulen veel zwaarder is dan honderd kilo. Persoonlijk denk ik wel minimaal twee keer zoveel.
ze zit goed in haar vel en is speels en is mooi in verhouding.

Wat ze aanraden op een pak voer slaat bijna nooit ergens op want dan moet je een trekpaard al snel 7 kilo op een dag geven, dus daar moet je sowieso niet naar kijken. Ik voer op het oog :).
Ik 'ken' jou veulen niet nee, maar snap nog steeds niet wat het ermee te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 26-01-14 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:37

Dingen leren eten die ze niet kent...vind ik nou echt een van de slechtste beredeneringen ooit :')
Hier geef ik alleen ruwvoer en zomers gras, doen ze t prima op.
Soms eens een handje muesli voor de lekker en wissel af met wat ik zelf bij me heb (mandarijn/banaan etc).
Maar dat zijn dan meer "snoepjes"

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:39

Dingen leren eten kan ook door een handje te geven, daarvoor hoef je geen kilo's te voeren nee...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:57

Dat dus Berdien ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 08:42

ik geef haar ook geen kilo's en daarom zei ik al dat ik haar dus niet zo veel gaf wat op de zak sta omdat ik dat te veel geef.

mijn veulen at dus niks bij en daar werd ze ziek van. Ik vind het belangrijk dat ze bepaalde dingen eet. Zodat als ze medicatie krijg of iets extra nodig heb dat ze dat wil eten.

geef haar dus geen kilo's en ik bedoel als je mijn veulen ken, dan weet je dat ze nu een groei spurt heeft en extra's nodig heeft. in het voorjaar krijg ze weer minder net als mijn andere paard omdat ze dan in de wei staan. ik heb nu een gezond paardje en dat is mij heel wat waard.
ik ken trouwens mensen die echt veel meer krijg dan de mijne. Dan nog wat denk je echt dat ik kilo's wortelen en manderijn geef om haar dat te leren eten. Deze brok heeft ze nu nodig. Dit is wat de vee arts mij heeft aangeraden en ik denk dat hij dat doet met een rede.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:03

Mijn haf krijgt Juniorix van cavalor. Toen hij anderhalf was kreeg hij ook 2 volle scheppen van 750 gram en onbeperkt ruwvoer. Ondertussen is hij 2,5 en krijgt hij 2 x daags 2 a 3 handjes Juniorix en 20 mg vitaflor van cavalor. Ook nog steeds onbeperkt ruwvoer. Op dit moment staat hij wel tonnetje rond omdat ze niet veel bewegen omdat de weide kletsnat is en de paddock een modderpoel. Ze staan 24/24 buiten maar komen de stallen en afdak niet onderuit.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 27-01-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 09:04

Oke ja mijne speel gewoon in de kudde overdag en rent lekker rond