Wat betekend Pref.in de documenten van een KWPN?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArtWanderer

Wat betekend Pref.in de documenten van een KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:29

Hallo, ik weet echt niet of dit hier goed staat... Ik ben niet zo in de KWPN wereld maar ik had net iemand die me vroeg wat het betekend als er 'Pref.' staat op de documenten van haar KWPNer? Dus een beetje zoeken maar er staat nergens waarvoor deze afkorting staat. Nu ben ik zelf ook wel nieuwsgierig XD

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:31

Je vraag hoort bij [F-AM] Algemeen
Pref. staat voor preferent.

Uit de Wiki:

Indien de merrie minimaal 3 bij het KWPN geregistreerde nakomelingen heeft die minimaal ster zijn of minimaal in de 2e bezichtigingsronde zijn geweest van de hengstenkeuring, wordt zij Preferent verklaard.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:34

Dat staat voor Preferent, dat is een behaald predicaat.

Preferente merrie:
Als een merrie het predicaat preferent heeft behaald, hebben haar nakomelingen goed gepresteerd op de keuring. Een belangrijk predicaat voor een merrie waar mee gefokt wordt, omdat een preferente merrie heeft bewezen nakomelingen voort te brengen met een goed exterieur en de nodige aanleg. Als tenminste drie van haar nakomelingen op een keuring het ster-, keur- of elitepredicaat hebben behaald of minimaal zijn aangewezen voor de tweede bezichtiging in het kader van de KWPN-hengstenselectie, heeft een merrie het predicaat preferent verdiend. Als een nakomeling is goedgekeurd bij een KWPN-erkend stamboek telt mee voor het preferentschap van zijn moeder.

Preferente hengst
Het toegekend krijgen van het predicaat preferent is de hoogste onderscheiding voor wat betreft kwaliteit, die een goedgekeurde hengst kan krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet de hengst al voorzien zijn van een keurpredicaat. De betreffende hengst moet zich binnen de groep hengsten opvallend positief onderscheiden op de bewegings- en exterieurkwaliteiten van zijn nageslacht. Zijn nakomelingen moeten minstens elf jaar of ouder zijn en gezorgd hebben voor een sportindex die hoger is dan 140 bij een betrouwbaarheid van minstens 75%. Net als bij het keurpredicaat houdt een sportindex van 140 of hoger niet per definitie in dat een goedgekeurde hengst preferent wordt. Ook hierbij speelt de exterieurvererving een belangrijke rol. Het toekennen van het preferent predicaat kan ook postuum gebeuren.

bron: http://www.kwpn.nl

Elles

Re: Wat betekend Pref.in de documenten van een KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:56

RT- D >> F-AM

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:39

Pref staat inderdaad voor preferent. Moratoetje heeft al een mooie uitleg gegeven zie ik.

ArtWanderer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:09

Oke bedankt mensen :)