ijslandee merrie 22 nog laten dekken? ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cskip

ijslandee merrie 22 nog laten dekken? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:36

Ik zou het erg bijzonder vinden om nog een veulen te krijgen van mijn merrie. Ze heeft eerder 5 veulens gehad de laatste is wel 12 jaar terug geweest. Nu vraag ik mij af is het nog wel reëel tegnover mijn merrie. Is ze niet te oud? En wat zou verstandig zijn via ki of natuurlijk? ?
Bedankt voor jullie input.

Mouzs_engel

Re: ijslandee merrie 22 nog laten dekken? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:37

ik vind dit zelf te oud om nogte dekken, maar het ligt natuurlijk ook nog aan de coditie van het paard.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:39

ik vind vooral dat het al al zolang terug is dat ze haar laatste veulen heeft gehad, cruciaal is.
Als ze nou op haar 19e nog een veulen had gehad en alles verliep super en ze is nu nog een dezelfde goede conditie, kan je prima schatten hoe het gaat verlopen.
nu is het een gok of ze het net zo (goed) doet als 12 jaar terug en of haar lichaam dit nog kan hendelen..

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:39

ik denk dat het te oud is .. ik denk dat je rond de 18 wel klaar moet zijn met fokken, anders begin je risico's te nemen, en ik denk niet dat je een tegenvaller wilt .. ;)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:42

Ik denk inderdaad ook dat ze te oud is, het is ook lang geleden dat ze haar laatste veulen gehad heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:44

Laat je DA komen en specifiek hiervoor keuren. Als die een positief advies geeft kan je verder kijken. Ik zou dan wel voor natuurlijk kiezen, als ze niet wil kan ze dat de hengst uitstekend duidelijk maken. Ga in elk geval niet medisch ingrijpen om haar drachtig te krijgen. Lijf geeft dan nl aan dat het niet meer kan.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:45

Hoi,

ik kan alleen maar spreken vanuit eigen ondervinding, maar in 2012 heb ik mijn eigen haflingermerrie laten dekken.. Uiteraard ook eerst volledig laten controleren door de dierenarts, maar die zag er geen enkel probleem in. Kwam ook elk jaar mooi hengstig. Eerst via kunstmatige inseminatie maar dit lukte niet.. Dan op natuurlijke wijze.. Dit lukte wel. Eerste paar maanden ging alles goed en je zag haar buikje steeds ronder worden. Na enkele maanden kwam hier echter niets mee bij.. Opnieuw laten scannen en met 99,9% zekerheid vol.. Toen ze 12 maanden ver was, nog geen veulen.. maakte wel uier en melk, werd dikker (uiteraard door het bijvoeren vanaf 9 maanden), banden werden slapper en ging de hele tijd liggen die nacht.. Maar nog steeds geen veulen te zien. Dus diezelfde dag DA erbij.. Opnieuw gescand.. Geen veulen meer en koliek en uiteraard veel te vet..
Ook zou dit haar 1ste veulen niet geweest zijn en was ze in uitstekende conditie..

Ik zou het niet meer aandurven.. Gewoon omdat de risico's zo groot zijn. Ik was haar die dag bijna kwijt en vecht momenteel nog steeds tegen de overtollige kilo's.. De laatste 2 maanden (was zomervakantie) hebben we ook elke dag/nacht bij haar gebleven om alles zo nauw mogelijk op te volgen.. Kans is groot dat ze er anders helemaal niet meer geweest was..

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:12

Ik zoubhet niet meer doen net als bij mensen is de kans op een miskraam groter als ze ouder is en aangezien het al lang geleden is dat ze een veulen heeft gehad zou ik het niet meer doen hoe leuk het ook is

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:03

Ik denk dat de risico's veel te groot zijn op die leeftijd. Zelfs als de DA zou komen keuren en een positief advies zou geven is er nog steeds een vrij reële kans op complicaties. Of je dat risico dan zou willen nemen is aan jou natuurlijk, maar voor mij zou het het niet waard zijn.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:08

Ik zou kijken naar de conditie van de merrie, is ze echt oud, of is ze nog fris, is haar cyclus nog regelmatig, en als dat allemaal oke is, zou ik zeggen, waarom niet? Een echo is ivm evt schijndracht altijd aan te raden overigens...