[TI] Nageeflijk/ruggebruik tinkermerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShenaLH

Nageeflijk/ruggebruik tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:48

Hoi allemaal,

Met mijn vier-, bijna 5 jarige merrie ben ik nu lekker gestart met rijden en ze gaat heel braaf. Ik kom nu op het punt dat ik echt wil dat ze haar rug goed gaat gebruiken en nageeflijk te rijden is.

Nu mijn vraag aan jullie; Hoe hebben jullie dit aangepakt? Voorheen heb ik kwpners (in)gereden en zij namen toch wat makkelijker zelf initiatief.

Ik heb geen zin in trek en schopwerk en wil haar op een nette manier leren nageven. Ik wil zowieso binnenkort starten met pessoatuig, maar ben heel benieuwd hoe jullie van start zijn gegaan met jullie tinkers.

Ik hoor het heel erg graag!

Grtjs Lianne

8nnemiek

Re: Nageeflijk/ruggebruik tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:56

Nu rijd ik mijn tinker meer western dan engels.. maar hij gaat heerlijk over zijn rug lopen als ik veel bochtenwerk rijd en veel overgangen maak. Inderdaad zonder trekken en schoppen, daar houd ik ook niet van. Moet ik wel zeggen dat die van mij een heel erg soepele jongen is, met korte rug, die van zichzelf al lekker ontspannen loopt. Enige waar meneer meer moeite mee heeft is de achterhand eronder zetten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:01

Hetzelfde als mijn kwpn-ers :)

Zorg dat hij goed aan het been is.
Dat heeft me zeker meer moeite gekost dan met de kwpn-ers, maar dat is toch een eerst vereiste :)
En daarna dat hij zelf op tempo wilde blijven lopen.
Bij een kwpn-er moet je er consequent op zijn, bij een tinker nog 10 keer meer :)

Toen dat (redelijk) voor elkaar was ben ik pas gaan werken aan het opvangen van voor.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:04

balkjes aan de longe lopen , dat raadde mijn paarden fysio aan .

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:12

Veel overgangen, bochten en ruim laten lopen. Niet opkroppen en zorg dat ze haar passen af kan maken, dan komt aanleuning wel van zelf. Zo doe ik het en het bevalt zeer goed ;)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:25

Veel overgangen, veel wendingen (m.n. grote 8en door de hele bak heen, dus AX halve volte, CX halve volte) en lang en laag laten lopen. Als ze met het neusje naar beneden kunnen lopen dan lopen ze ook over de rug heen en dan kun je langzaamaan steeds meer oprichting gaan vragen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:29

Een paard is een paard, of het nu een tinker of een kwpn'er is. Kortom, precies hetzelfde als bij de kwnp'ers rijden dus.

ShenaLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:18

Bedankt voor jullie reacties. Conclusie tot zover is : geduld :o

Ben al bezig op de bovenstaande manier en tips van jullie, het enige dat ik nog ga toevoegen is het werken in het pessoatuig, ook laag en voorwaarts.

we gaan het beleven :j

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:28

het enige verschil met een kwpn en tinker is dat je een een kwpn vaak wat korter in de rug wil rijden, en een tinker al kort is dus lang wilt rijden. (over het algemeen dan he)

en daar het antwoord eerst lang (en laag) en zo omhoog.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:32

Ik wil een kwpn-er net zo goed voorwaarts neerwaarts hebben :)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:30

Ik longeer mijn 5 jarige tinker merrie heel erg veel. Vooral voordat ik ga rijden. Ik longeer haar dan bijna altijd met bijzet teugels. In ff tijd dat ik dit aan het trainen ben zie je een enorm verschil in haar achterhand. Ze zet die er nu zo ongelooflijk goed onder :) Ook laat ik haar regelmatig vrij springen. Dit is ook enorm goed voor een krachtigere achterhand misschien is dat dan ook wel iets om uit te proberen :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:48

die pessoa in ieder geval gelijk in de prullenbak smijten!! Daar bereik je niks meer mee dan dat je je paard zijn hoofd naar beneden dwingt, maar dat is niet nageven.

Ga zorgen dat je paard rechtgericht is, pas dan kan je echt van goed ruggebruik en beengebruik en nageeflijkheid spreken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:43

Passoa teugel kan een prima hulpmiddel zijn met longeren mits je het op de juiste manier gebruikt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:46

DianneM schreef:
die pessoa in ieder geval gelijk in de prullenbak smijten!! Daar bereik je niks meer mee dan dat je je paard zijn hoofd naar beneden dwingt, maar dat is niet nageven.

Ga zorgen dat je paard rechtgericht is, pas dan kan je echt van goed ruggebruik en beengebruik en nageeflijkheid spreken.

Dan heb jij nog nooit met pessoa gelongeerd. Want als ze hun hoofd niet naar beneden willen doen, gooien ze ook daar hun kracht er gewoon bij in. En gaan de katrollen gewoon naar boven, zodat de druk er van af is.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:58

Een tinker is gewoon een paard, dus wil je ruggebruik bevorderen (buikspieren aantrekken en juist ontspanning in de bovenlijn) en nagevelijk rijden dan is het zo simpel.
Het betreft hier een jong paard, het enige dat je hoort te doen is voorwaarts rijden, lichte aanleuning voor en correct de voltes in. Oftewel voorhand voor de achterhand, iets rond het been en vooral de mond met rust laten maar voorwaarts.
Zogauw je dier achter spieren ontwikkeld, zonder spanning kan lopen zal ie z'n hoofd iets laten zakken (ontspanning in de bovenlijn), buikspieren aanspannen, mag jij de hand iets sluiten en zie je dier loopt heerlijk nageeflijk.

Het heeft dus even tijd nodig, les voor de ruiter want een paard goed rechtrijden, voelen, niet tegenzitten enzo verdient aandacht en je zult zien dat als jij het goed doet je paard vanzelf volgt.

Meestal wordt vergeten dat juist ruggebruik, nageeflijk lopen niks met de voorkant van het paard te maken heeft, hulpteugel ed geven juist die valse nageeflijkheid,dus knikken in de nek en een gedwongen houding.