Exterieur beoordeling connemara x gelders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Exterieur beoordeling connemara x gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 22:32

Hallo,

Ik ben erg benieuwd naar een exterieur beoordeling van mijn e pony!
In de toekomst zou ik haar willen laten dekken, geen flauw idee wat haar zwakke punten zijn qua bouw, behalve een iets korte hals
Helaas kan ik de fotos niet zichtbaar plaatsen (op ipad) ik weet niet wat voor fotos nog meer nodig zijn, dus als jullie nog wat nodig hebben, hoor ik het graag :)

Wat info:
Moeder is een connemara
Vader is de gelderse ggk dekhengst Abrilon
Ze is 1.53 m
Ze is van maart 2010

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
In december 2013

In november 2013

In juli 2013

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:34

Afbeelding

Een merrie met best wel pluspunten en een vriendelijke uitstralling. Ze is vrij goed in verhouding.
De hals is wat horizontaal aangezet en had wat meer nek mogen hebben.
Haar schouder had schuiner mogen zijn en is wat kort.
In haar lendenpartij is ze wat lang. Haar kruis had iets minder hellend gemogen.
Het achterbeen is wat recht wat ook weer samen gaat met weekgekoot zijn.
Pluspunt is dat het een merrie met veel bot is en ook over voldoende diepte beschikt.

Puntje van aandacht bij de smid is het rechter voorhoefje, staat ze iets te steil op.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 00:44

Wat een vaktermen allemaal haha,

Weekgekoot?? En wat bedoel je met veel bot en diep liggend??

Klopt over haar rechter voorhoef, ze heeft de neiging naar een bokpootje, heeft best een poos staan schrapen toen ze voor de eerste paar keren op de wasplaats stond!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:48

Veel bot is de dikte van de gewrichten. Geen spillepootjes zeg maar. Voor de andere 2 termen zal ik morgen aan de hand van plaatjes het uitleggen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:50

leuk paardje! ik heb een kruising connemara engelsvolbloed leuke kruisingen met de connemara.
ik zou hier denk ik een bloederig type op doen dus een paard dat hoog in het bloed zit maar dat snap je denk ik wel. een soort iets als http://www.stallionlocator.com/nl/dekhengst/592/haarlem niet te slank. en als je juist wel een slank type wil is metall een goeie die hier bij past. ik weet verder het karakter niet van je paard? als hij zelf al heel moeilijk is , is nureyev een goeie dat is een brave hengst met een gouden karakter ik heb ook een nureyev heerlijk braaf paard.

FelineNanet

Re: Exterieur beoordeling connemara x gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:54

offtopic: wat een leuke pony!

Is ze erg heet, of lijkt dat alleen door de foto? En wat voor hoogte zou je willen?
Er zijn namelijk geweldige Connemara hengsten, waardoor je dus een iets robuuster en kleiner type krijgt dan jouw pony. Connemara hebben een vrij koel karakter, Gelders is dan iets 'heter'

Ik zou qua bouw iets vergelijkends nemen, omdat ook hierboven genoemd al, ze mooie verhoudingen heeft :j

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 12:26

Offtopic: Haha, dank je :P

Ze heeft een vrij cool karakter, maar kan soms echt mieren n*uken als ze iets engs ziet, dat kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen, dus weet niet of het in haar karakter ligt! ;) ze is absoluut niet heet, ik vind dat ze echt goed bij me past omdat ik van wat cooler houd en niet zo van de bloederige typjes ben! Soms zou je haar wel eens een schop onder haar kont willen geven omdat ze dan te traag is (vooral aan de hand :P ) verder kan een kind er zo op weg rijden en mee lopen, je hebt er geen kind aan, op stal dan, buiten wordt ze een stuk wakkerder!

Ik houd niet van de gangen van een paard, dus zou zeker niet groter willen fokken. Ze heeft een sterk soms wat traag achterbeen, dat heeft ze echt van haar vader!

Leuk om zo die dingen te lezen!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:24

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:46

Ik ben misschien superfan van de connemara, maar ik denk dat er zeker iets bij zit voor je :)
Als je iets in de grotere maat van een connemara neemt (1,47) dan blijf je ook nog ongeveer op dezelfde hoogte.
Er is in maart (dacht ik) weer een hengstenkeuring, mocht je geïntresseerd zijn: daar kan je zeker heen!
Het stamboek is niet zo spectaculair, maar de keuring gaat veel meer over bloedlijnen en het dekken :)