Fokken of niet? De gezondheid van een merrie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Fokken of niet? De gezondheid van een merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:20

Ik heb een afschuwelijke lieve, sociale en werklustige IJslandermerrie waarvan ik er nog wel 30 zou willen hebben. Met dat gegeven is het natuurlijk best een mogelijkheid om een veulen te fokken met haar, iets wat ik erg graag zou willen..

Ze is nu 9 en het wordt dan wel tijd om zo'n beetje te gaan denken aan een veulen voor ze 'te oud' is, maar ik zit een beetje met het volgende.

Eyglo heeft een geweldig karakter, haar bouw kan her en der wat verbeterd worden maar haar gezondheid is hetgeen wat mij voor nu een beetje tegenhoudt om een veulen te gaan fokken. Niet zo zeer omdat ik het 100% zeker van ben dat het veulen hieronder lijdt, maar meer omdat ik het gewoon écht niet weet.

Mijn merrie heeft zomereczeem, licht, niet erg noemenswaardig. Ze heeft gevoelige luchtwegen en ook een erg gevoelige huid. Dat laatste heeft zich laatst geuit in een heftige ontsteking in haar staartwortel waarmee we nogsteeds aan het "worstelen" zijn. Maarja, zijn dit 'problemen' die overerfbaar zijn en een grote rol kunnen gaan spelen bij het fokken?

Daarnaast is ze kerngezond hoor. Ze heeft sterkte pezen en gewrichten, goede hoeven, een prima spijsverteringsstelsel.

Maar nu de hamvraag; wat is wijsheid?
Laat ik de droom om ooit een veulen met haar te fokken varen of kan ik met haar gezondheid best wel denken aan een veulen?

Anoniem

Re: Fokken of niet? De gezondheid van een merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:24

Ik vind zomerexceem wel een enorme aanslag op het dierenwelzijn...
Alles is erfelijk dus ook de aanleg om exceem of luchtwegproblemen te krijgen.
Het is een afweging. Als ze verder van bovengemiddelde kwaliteit is heeft ze wat te compenseren, zo niet, tja, als je een veulen of jonge IJslander koopt kan je er 1 uitzoeken waar je ook een klik mee hebt!
Veulens fokken is niet zonder risico

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:31

weet jij of haar ouders ook ZE hebben of de andere problemen die jij beschrijft?
is de merrie gekeurd?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:34

Met zomerexceem hoe licht ook, zou ik nooit fokken. Het is vaak overerfbaar en in andere leefomstandigheden zou lichte exceem ineens een stuk erger kunnen zijn

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:56

Je gevoel volgen. Je kunt fokken en een totaal ander soort pony krijgen als de moeder. Goed kijken welke hengst je kiest en waar die de merrie kan verbeteren. Je kunt met 2 perfecte dieren fokken en toch een mislukkeling krijgen. Garanties bestaan niet. Bedenk wel wat je het veulen te bieden hebt. Als je fokt voor de verkoop zou ik het niet doen. Zonde van je merrie in dat geval omdat je toch een risico neemt dat zich waarschijnlijk niet terugbetaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:07

Je kan beter je verstand volgen dan je gevoel

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:09

Niet iedereen heeft verstand, gevoel heeft iedereen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:20

Zomereczeem is een onwijze issue bij IJslanders, ook als het gaat om de fokkerij. Er is een groep mensen die zeggen 'Het is niet aangetoond dat het overerfbaar is, dus fokken we door' en een groep die het tegenovergestelde zegt.

Haar ouders hebben naar mijn weten geen ZE, haar moeder is geimporteerd uit IJsland en haar vader is geboren in Duitsland, maar gefokt op IJsland. Op IJsland is er geen cullucosis-mug waardoor er nooit antistoffen zijn aangemaakt hiertegen en in theorie ieder paard allergisch reageert, mits er iets heel snel wordt opgebouwd.. Om het verhaal nog ingewikkelder te maken. :P

Merrie is nog niet gekeurd, maar dat staat wel op de planning.

Het is niet de bedoeling het veulen te fokken voor de verkoop, dat sowieso niet.

@piezze, dankjewel :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:30

sorry, niet persoonlijk bedoeld Anne,

Maar ff over ZE. ooit een pony gehad (8 jaar) die jaar in jaar uit alles eraf schuurde in de zomer. Toen was nog niet veel bekend over mugjes e.d., behandelingen hielpen niet, exceemdekens bestonden nog niet. De pony was verder wel gelukkig, al had hij er best last van. Degene waar we hem van kochten hadden er niks over gezegd en de pony had een mooie bos manen en staart (toen we hem kregen). Ik vermoed dat hij bij hun nooit last heeft gehad.

Daarna heeft de pony nog jaren meegelopen op de plaatselijke manege en daar nooit meer last gehad. De plek waar je pony woont is ook van grote invloed op het last hebben van ZE.
De andere kwaaltjes die je noemt zijn van geen belang bij het fokken maar dat is mijn mening, vandaar mijn tip om op je eigen gevoel af te gaan. (of verstand als je dat hebt ;) :D )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:41

Mij vertel je niet dat een pony doe het heeft blij is, al een keer rondgelopen met jeuk dat je liefst je huid eraf schuurt? Mijn pony schuurde met 3 jaar ook daarna nooit meer. Je kunt er niks van zeggen maar het is wel iets wat me tegenhoudt om te fokken. Stamboeken moeten dit soort merries ook niet opnemen of afkeuren/uitsluiten voor de fok. Ik heb geregeld goeie pony s laten staan omdat er ZE in de lijnen bekend was. Als ik fok wil ik kwaliteit om mee te beginnen. Daarna kan nog genoeg mislopen dat ik zoiets er niet nog bij wil riskeren. De basis is gewoon belangrijk en als je met gevoel gaat fokken dan moet je er denk ik niet aan beginnen, een gezonde dosis verstand kom je een stuk verder mee. Met fokken wil je een dier verbeteren. Maar dat is dan weer mijn iets nuchterder mening ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:00

Ik denk dat jouw fokdoeleinden heel anders zijn dan die van mij, Cemlys. Ik vind het ook erg drastisch om te zeggen dat merries met ZE niet opgenomen zouden mogen worden in stamboeken of afgekeurd zouden moeten worden. Vooral omdat het helemaal niet vaststaat of ZE daadwerkelijk overerfbaar is.
Zeker weten doen we het dus niet, en dat is ook de reden waarom ik dit topic open. Wat zijn de ervaringen en waar ga ik uiteindelijk goed aan doen. Daar is meer dan alleen gevoel bij nodig, want anders had ik inmiddels al 3 veulens gehad :P (bij wijze van spreken) .

Even om wat meer duidelijkheid te creeeren over de ZE van mijn merrie; als ik het dieet van mijn merrie goed in de gaten hou, doet ze comfort-schuren. Ze heeft dat waarschijnlijk lichte jeuk, maar heeft nooit of te nimmer tot op haar huid geschuurd of duidelijk veel staart of manen eraf geschuurd. Met een deken preventief op (of derfen, maargoed.. het is een schimmel) heeft ze helemaal nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:09

Het is toch allang in meerdere onderzoeken aangetoond dat het erfelijk is?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:22

Ja ik heb wel eens een allergische reactie gehad en idd jeuk is erger dan pijn. Echter met de middelen van vandaag de dag en wetende dat het om een lichte vorm gaat, het een pony wordt voor eigen gebruik uit je lievelingsmerrie is die verder ok is dan zou ik er wel voor kiezen om te fokken.

Nee als het keihard aangetoond was, zouden de stamboeken ZE merries uitsluiten en dat doen ze dus niet. Ze geven soms zelf het advies om gewoon ermee te fokken als het verder een hele goeie is(Bij NRPS een keer meegemaakt).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:31

Het is wel bewezen hoor. Ga maar eens googelen.
Met name bij ijslanders is er eens een onderzoek gedaan. En daar sprak men van zo'n 20% meer voorkomen tov het gemiddelde indien de moeder ZE heeft. Voor vaderdieren woog het iets minder zwaar door.

Wel moet je de kanttekening maken dat ZE of jeuk in de zomer allerlei verschillende oorzaken kunnen hebben.
Het ene ZE paard is het andere niet. Dus afhankelijk wat de oorzaak net is, zal dat de erfelijkheid wel beïnvloeden.

Ik heb het trouwens wel gedaan en een veulen gefokt uit mijn niet al te gezonde ZE-merrie.
Risico's afgewogen en het toch gewaagd. Dat moet ieder voor zich beslissen.
Maar het aanraden zou ik ook niet doen. ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:32

Cemlys schreef:
Met zomerexceem hoe licht ook, zou ik nooit fokken. Het is vaak overerfbaar en in andere leefomstandigheden zou lichte exceem ineens een stuk erger kunnen zijn

mijn merrie heeft exceem
7 veulens waarvan er maar 1 licht schuurd

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:33

Juist omdat het om een ijsco gaat, zou ik dat ZE niet als uitsluiter voor het fokken gebruiken. Wat je al zegt TS is dat die mugjes daar gewoon niet voorkomen en ze er dus ook geen antistoffen tegen aanmaken. Het is precies hetzelfde als je ons als europeaan ineens in een Aziatisch land neerzet. Wij krijgen dan ook problemen omdat wij niet aangepast zijn aan die omstandigheden.
Veelal hebben de imports het wel maar hun kids weer niet.

Als het overduidelijk is dat de ZE voortkomt uit het te weinig hebben van de antistoffen (en je zou eens met je DA moeten overleggen of dat mss met een bloedonderzoek te testen is) zou ik me daar niet zo druk om maken. En dat huidprobleem komt wrs uit hetzelfde laatje ;)
Ik heb zelf een merrie gehad die uit Canada kwam. Dito wat de allergie voor muggen aanging. Die zijn daarboven in Canada ook niet. Zij begon er ook wat schuurderig van te worden, en begon zelfs te piepen (als in je hoorde haar ademen) als ze teveel werd gestoken. Haar kids hadden er geen van allen last van. Die zijn allemaal hier geboren. Het zou imo dus goed kunnen dat jou merrie gewoon nog te weinig antistoffen heeft aangemaakt voor het klimaat hier. Maar ik zou dus gewoon eens overleggen met een DA wat wijsheid is in deze.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:34

piezze schreef:
Ja ik heb wel eens een allergische reactie gehad en idd jeuk is erger dan pijn. Echter met de middelen van vandaag de dag en wetende dat het om een lichte vorm gaat, het een pony wordt voor eigen gebruik uit je lievelingsmerrie is die verder ok is dan zou ik er wel voor kiezen om te fokken.

Nee als het keihard aangetoond was, zouden de stamboeken ZE merries uitsluiten en dat doen ze dus niet. Ze geven soms zelf het advies om gewoon ermee te fokken als het verder een hele goeie is(Bij NRPS een keer meegemaakt).

Stamboek waar ik bij fok moet je voor stamboekopname echt niet met een schuurde aankomen. Weet wel zeker dat je na veterinaire keuring een enkeltje huis krijgt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:37

Ik google en inderdaad Janne en luckystory, je hebt gelijk, het is erfelijk en ze raden af ermee te fokken. Weer wat geleerd. Stom dat de stamboeken er niks mee doen nog.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... kheid.html

Aan de andere kant, puntje wat daarna genoemd wordt van de antistoffen is ook wel weer wat. Gevoel en verstand blijven dicht bij elkaar.

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:40

Wat leuk dat je erover denkt om een veulentje te fokken!
Ik zou eens navraag doen bij je dierenarts, die kunnen je het het beste vertellen.

Een vriend van mij had een merrie met erge zomerexceem en daar werd door de dierenarts afgeraden om ermee te fokken..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:46

Cemlys schreef:
piezze schreef:

Stamboek waar ik bij fok moet je voor stamboekopname echt niet met een schuurde aankomen. Weet wel zeker dat je na veterinaire keuring een enkeltje huis krijgt.

Bij het NRPS had diegene eerst gebeld, mocht komen en vervolgens de manen netjes geschoren en werd nog dagkampioen ook, is alweer wat jaren terug hoor, dat wel. Was verder wel een hele mooie merrie. Misschien zijn die richtlijnen inmiddels veranderd?

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:41

veranadautje schreef:
Cemlys schreef:

mijn merrie heeft exceem
7 veulens waarvan er maar 1 licht schuurd

ik heb ook met 2 verschillende merries met exceem gefokt en de veulens van allebei die merries hebben tot nu toe geen exceem. Ook nog nooit licht geschuurd. Ik ben van mening dat het voor een goede merrie geen probleem is! Ze moet voor jou wel wat toevoegen.