[HK] Hengst voor keurmerrie v. Jazz x Esteban

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KDE_07

[HK] Hengst voor keurmerrie v. Jazz x Esteban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:51

Voor 2014 ben ik voor mijn keurmerrie v. Jazz x Esteban op zoek naar een geschikte hengst. Liefst een KWPN ingeschreven hengst.

Ik zoek in ieder geval een hengst welke een goed karakter en werkwilligheid doorgeeft.
De draf en galop van de merrie zijn goed, maar hier wil ik niet op inleveren, liever nog verbeteren. De stap is wat kort en zou meer ruimte mogen hebben. De merrie is ongeveer 1.70 m. en dit vind ik een mooie maat. Ze heeft een mooi aansprekend hoofd en dit zou ik graag ook terug zien bij het veulen.

Ik heb zelf al een aantal hengsten op het oog, maar ik ben benieuwd welke hengsten jullie zouden vinden passen.

Afbeelding

Afbeelding

Rindin

Re: [HK] Hengst voor keurmerrie v. Jazz x Esteban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:55

Ik denk dat vooral het front aandachtspunt is, ze heeft wat een onderhals. Ook heeft ze wat steile schouder. Hoe beweegt ze vanuit het schouder?

Wil je een jonge of liever een bewezen hengst?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:57

Idd, voorkant mag wat mooier, ik zou davino overwegen.
Die geeft ze knap en royaal, lange halzen.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:13

De standfoto is wel al een wat oudere foto. Jonge of bewezen hengst maakt me niet zoveel uit, ik neig naar een jonge hengst.

Ik heb zelf weinig kijk op exterieurbeoordeling, maar als ik haar keuringsrapport erbij pak, komt haar front en hals niet slecht of matig naar voren. Ik vind haar hals lang zat. Belangrijker (voor mij) is echt de stap en het karakter.

Ze beweegt verder goed vanuit de schouder. Kan zo snel even geen betere foto vinden.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:34

Heb je een linkje naar de verdere afstamming?

Voor een betere stap en karakter kom je vaak bij duits bloed uit. Maar hals en vooral "nek" zou voor mij ook een aandachtspunt zijn.

Een jonge kwpn ggk hengst die bij je wensen aansluit is bijv.: http://www.tewis.nl/nl/stallions/eoile.html

Nadeel van jonge hengsten is dat er nog niks over de nafok bekend is, heeft je merrie al eerder veulens gehad?

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:52

Dit is haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/133998

Het hoeft niet perse een jonge hengst te zijn, sta voor nog voor alles open. Ik heb wel een paar jonge hengsten gezien de me erg aanspreken, maar ook al oudere hengsten.

Ik snap wel wat jullie zien qua hals. Ben het er mee eens dat het zeker meer ontwikkeld mag zijn (zeker op deze foto).

Ze heeft al twee veulens gehad van Uphill, maar niet bij mij. Ik heb ze wel gezien (één alleen van foto's), maar dit is niet het type wat ik hoop te fokken. Ik wil echt een mooi (modern) dressuurveulen proberen te fokken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:18

ik heb je een pb gestuurd heb op kwpn database gekeken de uphill heeft flink mindere punten als de merrie stamboek opname en de ibob nog minder :o

belangrijke punten om aan te denken merrie heeft een> hol voorbeen- zware keel uitsnijding- achterbeen sabelbenig- kruislengte lang
deze punten vallen op

kwa beweging zeker de stap die de hengst zal moeten verbeteren en de galoppade :j

ik kom ook bij etoile net als elisa
ik ga nu slapen en komt misschien nog wel terug met andere opties ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:35

Ik vindt het achterbeen niet echt sabelbenig, wel lang. De merrie lijkt een hengst nodig te hebben met voldoende lengte in het lijf en dat is niet wat Uphill geeft inderdaad.

Ben wel benieuwd welke hengsten je zelf in je hoofd hebt.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:42

Lord Leatherdale, of een nakomeling van hem (fairytale, chippendale, everdale) spreekt mij erg aan. Ook Ferdeaux, Desperado en Netto vind ik erg mooie hengsten.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:09

Ferdeaux en Netto verwacht ik niet dat ze lengte gaan geven

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:26

Expression lijkt me wel mooi passen bij deze merrie, hoewel ik betwijfel of ie meer ras gaat toevoegen... Heeft niet 't allerlaatste aan schoonheid. Wel een paard met een mooi opwaarts model en drie uitstekende gangen met echt een top karakter!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:11

Dat zijn aardig verschillende hengsten..bij Lord Leatherdale zou ik voor een zoon van hem gaan ivbm kracht.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:15

smeetjoew schreef:
Expression lijkt me wel mooi passen bij deze merrie, hoewel ik betwijfel of ie meer ras gaat toevoegen... Heeft niet 't allerlaatste aan schoonheid. Wel een paard met een mooi opwaarts model en drie uitstekende gangen met echt een top karakter!

Ik snap wel waarom je deze vindt passen. Alleen vind ik het jammer dat hij niet zo'n sprekend hoofd heeft, maar hou hem zeker in gedachten.