Ik heb een shetje die ingeschreven staat in het fjordenstamboek. Is het mogelijk haar daar uit te schrijven en in te schrijven bij het NMPRS? Bijvoorbeeld? Ik kon geen topic vinden ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ymor
Geplaatst: 14-01-14 21:28
Waarom wil je dat? Wil je er keuringen mee gaan doen? Anders zou ik het gewoon zo laten. Scheelt geld
NSPS neemt geen shets aan met onbekende ouders. NMPRS wel. Ik wilde mijn merrie ook inschrijven bij het NSPS, omdat ze dat type is. Maar dat kon niet ivm onbekende ouders.
Ik zou het fjordenstamboek bellen als ik jou was, kijken hoe en wat.
Ik denk dat jouw pony niet ingeschreven is bij het fjordenstamboek, het paspoort is door het fjordenstamboek uitgegeven. Toen ze is gechipt heeft de chipper, die waarschijnlijk de dierenarts was, de papieren opgestuurd naar het fjordenstamboek. Een paspoort bij een pony is namelijk verplicht en alle stamboeken kunnen gewone paspoorten uitgeven, dat betekent echter niet dat ze ingeschreven staat. Een dierenarts kiest meestal voor de goedkoopste.
Lola's paspoort is ook door het fjordenstamboek uitgegeven, terwijl ze geen fjord is.
Qua overschrijven kan ik je niet helpen, ik weet niet hoe dat zit.
Nassie
Geplaatst: 15-01-14 10:04
Dat zou wel kunnen dan Heb haar denk ik twee jaar geleden weer uitgeschreven.
Rianne dan zou ik voor de zekerheid eerst het NMPRS stamboek bellen om te vragen of je je pony wel in kunt schrijven
Je pony zal niet in het fjorden stamboek staan, maar alleen een fjorden paspoort hebben.
Bij het NSPS zou je je pony in het sportregister op kunnen laten nemen. Dan kan je niet naar de keuring, maar wel voor de sport predikaten kunnen gaan. Opnemen in het stamboek zal niet gaan, daarvoor moeten beide ouders stamboek ponys zijn.
NMPRS moet nu idd een ouder bekend zijn, details weet ik niet, ben niet bekend bij het NMPRS.
Arianne
Geplaatst: 15-01-14 22:18
Ik zat inderdaad ook aan het sportregister te denken; is de enige optie bij het nsps. Inderdaad is je shet niet ingeschreven daar; alleen paspoort uitgegeven en dat kan bij heel veel stamboeken. Heb weleens gehoord dat het fjordenstamboek het goedkoopst is. Enne... als je weet hoeveel mailtjes en telefoontjes ze daar per dag binnen krijgen!!! Echt enorm veel. Ze reageren vast wel, alleen kan dat niet altijd 1-2-3
Qua keuringen heeft het geen voordelen. Want zoals gezegd kan je niet naar de keuring met je pony. En alleen om een ander paspoort te krijgen zou ik het niet doen. Dat geld kan je beter voor andere dingen gebruiken.
Overigens weet ik niet hoe dat bij jullie in de buurt is maar hier in Noord-Holland zijn een aantal keuringen waar je met pony's zonder stamboom ook kan deelnemen. Purmerend in september bij voorbeeld. En ook in Hoorn is zo iets. Weet alleen niet wanneer