via fokker weet ik de afstaameling, maar hoe in paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dominiqueB

via fokker weet ik de afstaameling, maar hoe in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:04

Hoi hoi,

Ik hoop dat dit het juiste topic is voor mijn vraag en jullie me kunnen helpen.

Ik ben via de fokker van mijn paardje te weten gekomen wat haar afstammeling is. Haar moederskant ontbrak namelijk. Nu is mijn vraag of iemand weet hoe ik dit in het paspoort krijg, ook al is haar moeder overleden.

Ik hoop echt heel erg dit paspoort compleet te krijgen!!! Er staat al mister concorde b.j. in maar weltmeyer als opa erbij zou gaaf zijn!

newt

Re: via fokker weet ik de afstaameling, maar hoe in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:10

Via DNA. Wil je het papier er bij kunnen krijgen kun je dit aanvragen via bv het KWPN. Kost wel een paar centen.

dominiqueB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:14

Oeps, vergeten te melden. Ik heb navraag gedaan bij het AES. Zij zeggen DNA nodig te hebben van haar moeder om de DNA van opa te bepalen, klopt dit? En betekent dat dan einde verhaal omdat moeder is overleden en niet in de DNA databank staar?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:16

Dat klopt. Je kan wel dna van je paard opsturen om te zien of er een spoor dna van welmeyer in kan zitten maar een papier er bij krijg je niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:06

Tenzij je evt. zussen/broers kan vinden, (of er moet nog haar zijn van ma). Dat kun je het beste bij het stamboek navragen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:52

Als de moeder KWPN is ingeschreven en meerdere veulens heeft gehad bestaat er een kans dat bij het KWPN het DNA profiel van de merrie bekend is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:55

Jes schreef:
Als de moeder KWPN is ingeschreven en meerdere veulens heeft gehad bestaat er een kans dat bij het KWPN het DNA profiel van de merrie bekend is.

Dat klopt overigens geldt dat niet alleen voor het KWPN.
Mocht de moeder verder nog veulens hebben die in een stamboek geregistreerd zijn is er kan dat daar een DNA profiel van de moeder bekend is.
Dus vraag even na of er meer veulens van haar zijn

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:07

Ten eerste is een afstammeling een nakomeling, een afstamming is de stamboom van je paard. We hebben het dus over een afstamming en niet over een afstammeling.

Ik zou als ik jou was eerst eens contact opnemen met het stamboek en vragen of er een DNA profiel van de moeder bekend is. Is dat niet het geval, dan zou ik de oude eigenaar, die jou deze info ook gegeven heeft, eens vragen of er idd broertjes of zusjes van jou paard rondlopen. Zijn die er, dan die opsporen en DNA laten vergelijken. Maar of dat laatste nut heeft is de vraag, want door DNA van broertjes of zusjes krijg je idd nog geen papier.