afstamming merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lvl

afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:21

Hallo

Ik zou graag de afstamming weten van mijn merrie en welk ras ze is, maar ik weet niet waar te beginnen en of et uberhaupt mogelijk is (ik hoop van wel!) :?
Ze heeft paspoort enz waar geboortejaar en naam opstaan,maar meer info is er eig niet. Ik ben nu de 4e of 5e eigenaar en al wat ik weet is dat de eerste eigenaar haar van de slacht heeft gered.
Toen ik haar kocht en de dierenarts de uiterlijke kenmerken opschreef, heeft hij wel ontdekt dat ze een brandmerk heeft, maar het is redelijk moeilijk te zien. Ze stond waarschijnlijk niet stil en hij zal dr wat naast zijn gedrukt.
Is het op de een of andere manier mogelijk om te weten te komen welk ras ze is, desnoods met bloedonderzoek of weet ik veel, heb er geen verstand van dus daarom dat ik het vraag.
Hopelijk kan iemand helpen!

rapunzelx

Re: afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:21

Hoe heet ze?

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:36

esmeerambo schreef:
Hoe heet ze?

Lara croft van 1999, ik heb wel nummers zoals UELN enz, maar kweet niet of dr veel mee kan gebeure

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:39

Maar van sommige paarden zijn de ouders gewoon niet bekend. Je pony kan ook een kruizing zijn. Heb je een foto?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:43

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:08

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:09

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:09

ik kan het niet echt zien, is te ver weg

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:03

Op grond van de foto's is de vosse SF-merrie uitgesloten. De trakehner zou kunnen, met de nadruk op zou. Ze heeft wel een trakehner-uitstraling, als ik dit zo zie. Je zou nog eens goed naar het brandmerk moeten laten kijken.

Hier een voorbeeld plus info met brandmerk, het is een elandgewei: http://www.kasparow.com/monte-castello/geschiedenis.htm

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:58

kitbits schreef:
Op grond van de foto's is de vosse SF-merrie uitgesloten. De trakehner zou kunnen, met de nadruk op zou. Ze heeft wel een trakehner-uitstraling, als ik dit zo zie. Je zou nog eens goed naar het brandmerk moeten laten kijken.

Hier een voorbeeld plus info met brandmerk, het is een elandgewei: http://www.kasparow.com/monte-castello/geschiedenis.htm

Dat had ik ook al gedacht, maar et brandmerk is wel erg vaag. Ik zal volgende x proberen n foto er van te maken want ik zie er niet erg veel in

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:12

Ketaki schreef:
ik kan het niet echt zien, is te ver weg

Ja sorry, kheb dr n paar nieuwe bij gezet maar mn camera is niet zo pro :#

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:25

Het brandmerk is beter te zien in de zomervacht of als je scheert. Het feit dat ze er al een heeft duidt op een buitenlands-stamboek, waarschijnlijk Duits. Op de foto's zie ik een veel bloed tonende merrie. De tweede horsetelex-gegevens zijn in mijn ogen wel de moeite van het uitzoeken waard. De chip heb je waarschijnlijk niet zo heel veel aan omdat deze later geplaatst is (op grond van de leeftijd van de merrie en het feit dat er afstamming onbekend staat). Vanuit welke organisatie is je paardenpaspoort uitgegeven? KNHS of een stamboek? En wanneer is het uitgegeven?

Hier kun je chipnummers opzoeken.: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsuOnbPTEcBdBeBR&context=hfMsHsuOnbPTEY

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:37

kitbits schreef:
Het brandmerk is beter te zien in de zomervacht of als je scheert. Het feit dat ze er al een heeft duidt op een buitenlands-stamboek, waarschijnlijk Duits. Op de foto's zie ik een veel bloed tonende merrie. De tweede horsetelex-gegevens zijn in mijn ogen wel de moeite van het uitzoeken waard. De chip heb je waarschijnlijk niet zo heel veel aan omdat deze later geplaatst is (op grond van de leeftijd van de merrie en het feit dat er afstamming onbekend staat). Vanuit welke organisatie is je paardenpaspoort uitgegeven? KNHS of een stamboek? En wanneer is het uitgegeven?

Hier kun je chipnummers opzoeken.: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsuOnbPTEcBdBeBR&context=hfMsHsuOnbPTEY

Haar paspoort heb ik momenteel niet echt binnen handbereik aangezien de dokter het nodig had voor inentingen, waarschijnlijk kan ik er pas dit weekend aan geraken. Is het levensnummer verschillend van het ueln nummer? Zo'n dingen heb ik hier wel liggen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:47

Soms niet. Als er geen levensnummer bekend is niet of bij een andere organistatie dan het stamboek uitgegeven. Ik heb van 1 kwpn merrie nog een KNHS-paspoort hier verschilt het levensnummer ook maar ik kan bij beide organistaties voor informatie omdat het ook gekoppeld is aan het levensnummer. Vanaf 2004 werden veulens pas aan de voet van de moeder door het stamboek gechipped.

Misschien kun je hier nog informeren: http://www.trakehnercontact.nl/
En google eens op Tanzmeister I. Ik weet niet of je het zelf ziet, maar ik zie wel overeenkomsten.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:48

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:57

Kijk, nu heb je denk ik wel genoeg informatie om te zien of het haar wel of niet is.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:00

Ik heb dit ook gevonden
http://sporthorse-data.com/d?p=10669401
Ik denk niet dat het Lara Croft 2 is, mijn Lara heeft niet zo'n groot kolletje.
Maar bij de Lara croft zonder foto staat er wel 1.63m, wat dezelfde schoft is. Alleen het geboortejaar is onbekend..

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:11

Zou er met het geboortejaar gesjoemeld kunnen zijn?
Of het kan er een van een tweeling zijn.
Of bij het Trakehner stamboek weet ik wel dat ze veulens heel vroeg in het jaar hebben en in uitzonderlijke gevallen zelfs in december.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:36

Hm, lijkt op n klein mysterie!

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:27

Maar ik zal haar paspoort eens controleren voor meer info, hopelijk vindk iets dat kan helpen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:10

Hoe ziet haar brandmerk eruit. Want dat zou inderdaad betekenen dat er een papier bij zit(ihg van een Trakhener iig)

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:52

NatasjavE schreef:
Hoe ziet haar brandmerk eruit. Want dat zou inderdaad betekenen dat er een papier bij zit(ihg van een Trakhener iig)

Het is heel vaag, ik herkende dr niet direct iets in van nummers ofzo, maar nu ik weet hoe een trakehner brandmerk eruit ziet kan ik zien of ik er daar iets van herken.ik duim ervoor! +:)+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:42

Als je haar paspoort erbij zou nemen dan kan je al heel veel eruit leiden.
Wie de ouders zijn: dan weet je al bij welke Stamboek je moet gaan aankloppen.
Indien het paspoort geen ouder vermelding heeft MAAR ze heeft een brandmerk, dan kan je aan de hand van de inentingen terug gaan zoeken wie de fokker is of bij een van de vorige eigenaren ... misschien weten die meer over haar afstamming.
Natuurlijk als je enige zicht zou kunnen hebben op welke brandmerk het is, dan zou het makkelijker zijn om haar 'ras' te achterhalen.
Lora Croft is een veel gebruikte naam ... niet alleen bij traky's maar ook bij oa Oldenburg en Westfalen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:47

Peterina schreef:
Als je haar paspoort erbij zou nemen dan kan je al heel veel eruit leiden.
Wie de ouders zijn: dan weet je al bij welke Stamboek je moet gaan aankloppen.
Indien het paspoort geen ouder vermelding heeft MAAR ze heeft een brandmerk, dan kan je aan de hand van de inentingen terug gaan zoeken wie de fokker is of bij een van de vorige eigenaren ... misschien weten die meer over haar afstamming.
Natuurlijk als je enige zicht zou kunnen hebben op welke brandmerk het is, dan zou het makkelijker zijn om haar 'ras' te achterhalen.
Lora Croft is een veel gebruikte naam ... niet alleen bij traky's maar ook bij oa Oldenburg en Westfalen.

Als je een nummer bij het brandmerk kunt vinden dan kun je bij het stamboek vrij makkelijk achterhalen wie de vader zou (kunnen) zijn. Misschien ook handig om de DA even in haar mond te laten kijken hoe oud ze werkelijk is.