Gezocht voor dominante merrie vader gribaldi moeder springgericht gefokt ( is een hele goede merrie ( ZZ licht) met topbeweging vandaar toen de keuze voor toch dressuurhengst ( om nu geen discussie te krijgen voor deze combi)
dressuurhengst minimaal 1.70 hoog moet verbeteren -werkwilligheid -langer voorbeen -goede verbindingen in de rug -elasticiteit in bewegingen ( afdruk en buiging achterbeen)
graag wel bewezen hengsten met name voor het karakter goed te kunnen toetsen bij de nakomelingen.
Is voor ons nog niet zeker te willen dekken maar misschien een optie als ze niet verkocht is( is laatste uit onze stam vandaar)
Ik zou bij je lijstje als eerste denken aan Vivaldi.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-14 11:08
had ik zelf ook maar is best prijzig en aangezien ik deze merrie niet als het "ideale" fokpaard zie vind ik het dan best een dure gok. welke zonen van hem doen het ook goed? ( ben al weer 5 tal jaren uit de fokkerij en volg het niet meer zo)
Tja denk dan dat al je eisen lastig worden, je zou kunnen kijken naar westenwind, bon bravour, of de jonge vivaldi die bij van norel staat, die is ook wel heel braaf wat ik ervan gezien heb, maar hoe die dat vererft is nog een vraagteken.
Vivaldi en zonen gaan de rug niet verbeteren! Donnerhall en Rubinstein bloed staan bekend om de fijne karakters.
Een hengst die hele fijne nakomelingen geeft qua karakter is Sandreo,geeft ook een goede rug/model,souplesse en een lang voorbeen mee. Maar je merrie moet wel voldoende kracht hebben in de achterhand en een niet te neerwaartse romp richting.
Je zou inderdaad wat Duits bloed kunnen gebruiken (vooral als de merrie achter vlug genoeg is) En anders misschien iets van Johnson, Sandreo. Beide geven (wat ik er van ken) ook fijne karakters
Onze 2 Johnson's zijn redelijk scherp, en heel snel met de voorbenen. Ze zouden wel in je binnenzak kruipen als ze konden. Maar ik durf dat hier wel op de moeder te schuiven...
Ik heb Furst Romancier gebruikt op een merrie waarbij maat, lengte van het voorbeen en rek in het lijf punten waren die ik graag wilde verbeteren. Ik moet zeggen dat FR alle punten heeft gegeven en het veulen is het meest makkelijke veulen dat ik ooit heb gefokt bij deze merrie. Ontzettend nuchter. Zowel dierenarts als hoefsmid zijn ook verbaasd over het gemak in de omgang. In het FR topic kun je foto's vinden van zowel merrie als veulen.
Ik zou zeggen uphill voor karakter zeker. Ook qua beweging en verbindingen, werkwilligheid en maat scoort uphill goed. Ik vraag me af of hij echt een langer voorbeen geeft maar niet kort zover ik weet. Wel vaak een mooi front. Ik heb een merrie ook uit een springgefokte merrie ( van goodtimes) die is goed gelukt, op de veulenkeuringen goed bevonden en naar de NVK in ermelo doorverwezen. Ze wordt in april 2.
Er zijn vast meer opties die voldoen aan je lijstje, misschien wel beter, ben geen expert maar misschien heb je er iets aan.
Anoeska27
Geplaatst: 14-01-14 20:59
Vivaldi staat bij mij qua karakters toch echt wel op nummer 1. Wat ook een fijne hengst is qua karakter van nakomelingen is Andretti. Die is via België beschikbaar. Bon Bravour geeft ze inderdaad ook fijn, maar ik zou zelf niet intelen op Gribaldi.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-14 09:23
ik had al gekeken bij uphill maar twijfel over de rug, vind soms de ruggen wat gezonken en dat is net niet wat ik zoek.
Ikzelf ben wel een beetje fan van duits bloed dus ga daar even me in verdiepen