[KG] Kleurenvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxGáskixx

[KG] Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 15:04

Hoi

Ik hoop dat het hier goed staat..

ik vroeg me af of je uit een vos schimmel bonte moeder
en een schimmel zwart bonte hengst een valk kan krijgen/ houden.?

Het veulen is nu dus wel valk..alleen vraag ik me af of dit zo blijft
of dat ze door verkleurd naar wit.
wie weet het??

Alvast heel erg bedankt,
groetjes pamela
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-01-14 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

SayaJones
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:06

Hier kan je alle kleuren heel mooi testen om te kijken wat voor kleurkansen je hebt;
http://www.horsetesting.com/ccalculator1.asp

In dit geval kan er geen valk uit komen. Het kan wel zijn dat het veulen bruinschimmel is, maar licht van kleur zodat het valk lijkt.

Heb je misschien een foto van het veulen?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:12

Just_Sannee schreef:
Hier kan je alle kleuren heel mooi testen om te kijken wat voor kleurkansen je hebt;
http://www.horsetesting.com/ccalculator1.asp

In dit geval kan er geen valk uit komen. Het kan wel zijn dat het veulen bruinschimmel is, maar licht van kleur zodat het valk lijkt.

Heb je misschien een foto van het veulen?

valk kan ook we als de vader smokey black blijkt te zijn toch? Aangezien dat zeer slecht zichtbaar is. weet alleen niet of uit vos en zwarte bruin kan komen :+ als dat ook zo is zou een valk dus wel kunnen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:14

Uit een vos en een zwarte kun je een bruin veulen krijgen :j De vos kan agouti dragen, dat toont alleen niet op een vos.

Een veulen uit twee schimmel ouders kan effen blijven en dus niet gaan schimmelen. Als de ouders ieder maar 1 schimmel gen dragen, is de kans op een niet-schimmel veulen 25%

Vaak kun je dit aan de afstamming van de vader en moeder al zien, als die ieder maar 1 ouder hebben die schimmel is, kunnen zij ook maar 1 schimmel gen dragen.

xxGáskixx

Re: [KG] Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:09

Hoi,

Heb wel een foto van het veulen maar niet hier op deze computer..( ben op mn werk)
zal straks of morgen even een foto erop zetten.

Heb even nagekeken voor dr ouders..zoals Nicole288 zei

dr vader is dus schimmelzwart bont uit een schimmel vader maar een bruinzwarte moeder
dus 1 keer bont.

Dr moeder is dus schimmelvos bont uit een Vos vader en Moeder is niet bekend, Maar 1 ouder daarvan is weer wildkleur vos schimmel..
Dus ga er vanuit dat de moeder van dr moeder ook schimmel was.
Dus ook weer 1 keer bont.

Dus dan kan het gewoon dus zijn dat ze valk blijft..:)?? toch

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:19

Tenzij er een kleine kans is dat moeder smoky black is en de vader dit weer doorgekregen heeft van de moeder is er nog een kleine kans op valk. Maar ik zou er niet van uit gaan. Ik heb twee merries (moeder had onbekende afstamming) die sterk ogen naar smoky black en deze waren negatief getest dus de kenmerken van smoky black kunnen ook soms bedrieglijk zijn (oa de witte pluimen uit de oren, de lichtere ogen, de meer uitgebleekte bruin tint in zwart). De merrie die ik liet testen voor smoky black heeft nl lichte pluimen en was heel lang valk kleur. Na een jaar werd ze donkerbruin/zwart en het blijkt een gewone zwarte te zijn nu.

Heeft het veulen lichte pluimen uit haar oren komen en lichtere ogen? Zwarte tippen aan de oren? Mijn veulens (valk en palomino) zijn beide met helderblauwe ogen geboren die langzaam donkerder werden. Het was toch een verschil met baby blauw.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:01

Even snel gespiekt..
ik heb alleen maar foto's van het veulen gezien.. staat op ijsland vandaar.
maar ze heeft lichte pluimen uit dr oren en randjes van dr oren zijn zwart
donkere ogen

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:12

Gezien er in de lijn van de moeder wildkleur zit, zou ik in ieder geval eerder een wildkleur verdunning verwachten dan een cream verdunning. Indien het veulen uberhaupt al een verdunning heeft natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Ik weet dat er ook een topic loopt met allerlei vragen over kleuren, en kleur-erfelijkheid. Daar zitten ook echte kenners. Ik kon het topic zo snel helaas niet terugvinden voor je, ik ga nog even verder kijken , mocht ik het vinden dan plaats ik een linkje.

Edit: topic gevonden.
[F-AM] [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:35

als de hengst echt zwart (bont) is en moeder vos (bont), kan het veulen onmogelijk valk zijn, gezien 1 van beide ouders deze verdunning ook moeten dragen.

Maar gezien bijvoorbeeld de hengst als vader een schimmel heeft, waarvan de basiskleur niet vermeld is (en ik neem dan aan, onbekend?) zou deze met een hele kleine kans natuurlijk verdunning dragen en de vader smokeyblack maken (basiskleur) maar, what are the odds....

Schimmel is dominant, dus de moeder van de merrie van je paardje moet schimmel zijn, anders kan de merrie niet schimmel zijn. Basiskleur is dan alleen onbekend. Jij noemt wildkleur, maar dan vraag ik me af hoe dominant wildkleur gen is.

Maar goed, de vraag was voornamelijk, is er een kans dat het GEEN schimmel word,
Ja, die is er:
papa geeft schimmel door, mama niet -> schimmel
Papa heeft schimmel door, mama ook -> schimmel
papa geeft geen schimmel door: mama wel -> schimmel
papa geeft geen schimmel door, mama ook niet -> geen schimmel.
25% kans.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:24

Toydoll,

De vader is schimmel zwart bont
De vader van vader is ook schimmel zwart bont ( sorry stond er niet bij)

Moeder is idd vos schimmel bont ( nu wit)
moeder daarvan staan geen gegevens van

Ik plaats vanavond laat de foto van het veulen.. moet tot 23.00 werken

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:36

Femke_Tweety

Dank je wel!
Ik ga straks na mijn werk meteen effe in dat topic kijken.

En heb eerlijk gezegd echt geen verstand van kleuren dus weet zo niet het verschil tussen wildkleur verdunning en cream verdunning.

ben echt beniewd wat voor kleur jullie het dan vinden!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:13

Kort:

Schimmel komt over een kleur heen. Een paard heeft een kleur (bv vos, bruin, zwart) en schimmel maakt dat dat naar wit verkleurt.

Er zijn verdunningen die een kleur "veranderen"
de meest voorkomende zijn, volgens mij, cream (Cr) en Dun

cream op vos --> palomino
cream op bruin --> valk
Cream op zwar --> ?

Wildkleur (dun) op vos: Wildkleur vos. (Oa aalstreep, streepjes op benen, meestal iets lichtere vachtkleur)
Wildkleur op bruin: Wildkleur bruin. (Ook aalstreep, streepjes op benen, denk bv aan de kleur die je bij fjorden veel ziet)
Wildkleur zwart: ?

Schimmel komt over de kleur heen. Als de moeder een schimmel is, zou daar dus theoretisch een "verdunde kleur" onder kunnen liggen. En dat zou dus doorgegeven kunnen worden aan het veulen.
Schimmel zorgt ervoor dat de kleur verbleekt, uiteindelijk tot wit. (Niet iedere schimmel wordt uiteindelijk volledig wit)
Een veulen wordt ook nooit wit geboren.

Zowel de verdunningen als schimmel zijn dominant. Dat wil zeggen dat je aan 1 allel genoeg hebt om het te laten zien. Een "drager" van zo'n gen, heeft dus ook altijd de kenmerken daarvan.

Dat betekent dat jouw veulen NOOIT een verdunning kan hebben, als niet ten minste 1 van de ouders dat ook heeft.
Alleen het kan dus eventueel slecht zichtbaar zijn, omdat er "schimmel" overheen komt.
Je kunt ook nooit een schimmel krijgen, als niet ten minste 1 van de ouders schimmel was.

Bij vos, bruin en zwart liggen de regels iets anders, maar het voert wat ver om dat hier uit te leggen.

Voor de kleurenexperts: Ik weet dat ik hier en daar kort door de bocht ga in mijn uitleg. Maar anders wordt het zo veel dat de basis niet meer te begrijpen is.

Voor TS: Kijk zeker straks even in dat topic waar ik eerder naar verwees. Daar zitten echte kenners!

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:29

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:32

Hier niet.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:43

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:01

Heeft zij een aalstreep?

Ik denk dat op je vraag het antwoord ja is, ik denk dat jij het geluk hebt dat je de 25% kans hebt geraakt dat dit dier GEEN schimmel is/word.

Maar goed, in hoeverre dat van 1 foto is aftelezen is ook maar de vraag natuurlijk, maar ik zie zo geen schimmel kenmerken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:12

xxGáskixx schreef:
Toydoll,

De vader is schimmel zwart bont
De vader van vader is ook schimmel zwart bont ( sorry stond er niet bij)

Moeder is idd vos schimmel bont ( nu wit)
moeder daarvan staan geen gegevens van

Ik plaats vanavond laat de foto van het veulen.. moet tot 23.00 werken

Ja, dan gaat wat ik zei nog steeds op.

Zoals Tweety zegt, schimmel en valk (en wildkleur) zijn 'veranderingsfactoren' op een basiskleur. Elk paard is als basis Vos, Bruin of Zwart. Daaroverheen kunnen veranderingsfactoren, en die factoren kunnen ook allemaal tegelijk.

Schimmel - zwart- bont is dus een zwart paard, met verandering bont en verandering schimmel. Schimmel is dominanst dus het paard word uiteindelijk 'gewoon' wit en dan zal je niets meer zin van zijn andere kleuren.

Dat is -naar mijn mening- ook meteen het klootte van schimmel XD

Afijn, jou vraag was of je paardje schimmel ging worden. Voor het gemak heb ik het hele 'bont' gebeuren weggelaten, omdat dat totaal geen invloed heeft op schimmel of niet.

Voor het schimmel of niet maakt basiskleur ook geen zak uit.

Maar of het een echte valk is, maakt basiskleur en creme veranderingsfactor wél uit. 1 van beide ouders moet palomino, valk of smokeyblack zijn geweest (met schimmel dus zal je op latere leeftijd dus niets meer van zien, helaas..) anders zou veulen nooooooit creme veraderingsfactor hebben. Als de ouders dus ECHT ZWART (bont + schimmel) en VOS (bont + schimmel) zijn geweest, kan het veulen dus nooit valk zijn, want die genen kan hij onmogelijk hebben.

Maar goed bij schimmels word de kleur heel vaak foutief neer gezet, of gewoon als 'grijs'. Ja fijn, dat ze grijs zijn zie ik zelf ook wel, maar de basiskleur vind ik veel belangrijker ;-)

Zo is mijn merrie en Valk geboren schimmel (Dus BRUIN + creme veranderingsgen + schimmel).
Of mijn ruintje is een valk geboren roan (dus bruin, + creme verdunning + Roan gen) Roan is hiervan het dominanst dus dat zie je voornamelijk.

afijn, ik vind het diertje wel een mooi kleurtje hebben. Zo op eerste gezicht zou ik ook zeker valk zeggen. Maar wildkleur kan heeeel erg op valk lijken, ik weet alleen niet of dat dominant of niet is (dus of het 'stiekem' in een paard kan zitten zonder dat je het ziet, of dat je het altijd ziet)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:18

Als beide ouders geen creme (valk) hebben kan het veulen het ook niet hebben, geld ook voor verdunning (wildkleur).
Maar het veulen lijkt toch wel een valk te zijn idd. (wat een gave foto trouwens!)
Heb je ook foto's van de ouders?

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 01:08

Ja van moeder niet heel duidelijk een foto
van vader wel..
zal ze zo even erop zetten.

Nu heb je dus een site waar iedere ijslander die geregristeerd staat op staat.
Gaat heel ver terug.
En nu heb ik dus de vader met dr moeder virtueel laten dekken en staat er dus dat er 17,5 % kans is op valk.
Omdat daar heel de stamboom bekend staat.
Lijkt het me dat er dan toch ergens wel die mogelijkheid er is dat ze valk kan zijn.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 01:11

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 12:11

@Toydoll

Sorry je vraag over een aalstreep had ik even overheen gelezen.
maar ja die heeft ze.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:41

Dan denk ik dat ze wildkleur is en geen valk.... een 'plain' valk heeft geen aalstreep.

Ja het is lastig met al die schimmels in de lijn, je hebt geen idee meer wat hun geboren kleur is.
Ik denk dat, zolang je niet zeker weet welke kleur de ouders echt zijn, je nooit zekerheid hebt. Dan zou je moeten testen.
Ik gok op wildkleur, en dat zal dan wel uit die moeder lijn komen, gezien je daarvan 1 kleur al niet weet, moeder zelf is wit en geboren kleur staat als vos maar, je heb geen idee of dat klopt.
Maar je vraag was ook voornamelijk of die zo zou blijven of schimmel zou worden toch? Ik denk geen schimmel.

Het is trouwens wel een heel leuk beestje!