xxGáskixx schreef:Toydoll,
De vader is schimmel zwart bont
De vader van vader is ook schimmel zwart bont ( sorry stond er niet bij)
Moeder is idd vos schimmel bont ( nu wit)
moeder daarvan staan geen gegevens van
Ik plaats vanavond laat de foto van het veulen.. moet tot 23.00 werken
Ja, dan gaat wat ik zei nog steeds op.
Zoals Tweety zegt, schimmel en valk (en wildkleur) zijn 'veranderingsfactoren' op een basiskleur. Elk paard is als basis Vos, Bruin of Zwart. Daaroverheen kunnen veranderingsfactoren, en die factoren kunnen ook allemaal tegelijk.
Schimmel - zwart- bont is dus een zwart paard, met verandering bont en verandering schimmel. Schimmel is dominanst dus het paard word uiteindelijk 'gewoon' wit en dan zal je niets meer zin van zijn andere kleuren.
Dat is -naar mijn mening- ook meteen het klootte van schimmel XD
Afijn, jou vraag was of je paardje schimmel ging worden. Voor het gemak heb ik het hele 'bont' gebeuren weggelaten, omdat dat totaal geen invloed heeft op schimmel of niet.
Voor het schimmel of niet maakt basiskleur ook geen zak uit.
Maar of het een echte valk is, maakt basiskleur en creme veranderingsfactor wél uit. 1 van beide ouders moet palomino, valk of smokeyblack zijn geweest (met schimmel dus zal je op latere leeftijd dus niets meer van zien, helaas..) anders zou veulen nooooooit creme veraderingsfactor hebben. Als de ouders dus ECHT ZWART (bont + schimmel) en VOS (bont + schimmel) zijn geweest, kan het veulen dus nooit valk zijn, want die genen kan hij onmogelijk hebben.
Maar goed bij schimmels word de kleur heel vaak foutief neer gezet, of gewoon als 'grijs'. Ja fijn, dat ze grijs zijn zie ik zelf ook wel, maar de basiskleur vind ik veel belangrijker 
Zo is mijn merrie en Valk geboren schimmel (Dus BRUIN + creme veranderingsgen + schimmel).
Of mijn ruintje is een valk geboren roan (dus bruin, + creme verdunning + Roan gen) Roan is hiervan het dominanst dus dat zie je voornamelijk.
afijn, ik vind het diertje wel een mooi kleurtje hebben. Zo op eerste gezicht zou ik ook zeker valk zeggen. Maar wildkleur kan heeeel erg op valk lijken, ik weet alleen niet of dat dominant of niet is (dus of het 'stiekem' in een paard kan zitten zonder dat je het ziet, of dat je het altijd ziet)