Samenstelling voer Amerikaanse minipaardjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

Samenstelling voer Amerikaanse minipaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:57

Ik heb even een vraagje.
Ik heb mijn amerikaanse minipaardjes momenteel op onbeperkt voordroog, maar ik vind ze eigenlijk aan de ene kant te dun (je voelt iets ruggengraat, niet de ribben). Eigenlijk is de bovenlijn te weinig gevuld. Ik geef ze op dit moment geen krachtvoer bij, wel een liksteen etc. Ik wil dus mijn voerschema aanpassen. Ik heb een tijdje ook bietenpulp gevoerd, maar dit lieten ze telkens staan omdat ze het niet lekker vonden. Ik mengde dit met een beetje biks en zemelen.
Ze hebben trouwens allemaal wel een dik hangbuikje.

Nu, ik wil ook graag mijn 2 jaarling merries en hengstje gaan showen. Wat is nu een goed voerschema voor hen? Ik ben altijd bang om te weinig te geven, zeker met de kou, dan ben ik bang dat ze het koud krijgen dus krijgen ze altijd onbeperkt ruwvoer.

Hoe en wat en hoeveel van alles voeren jullie je (AMHA) minipaard? Zowel show als fok/gezelschap.

Alvast bedankt.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:55

Mager bovenop met een dikke buik klinkt meer naar wormen dan naar te weinig voer,op onbeperkt zouden ze het prima moeten kunnen doen..Jonge paardjes zijn erg gevoelig voor spoelworm,wanneer heb je voor het laatst ontwormd en waarmee?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:53

Grootste fout die je kan maken bij showpaardjes...is ze geen krachtvoer geven! Mijn showpaardjes krijgen meer krachtvoer (halve emmer per dag ongeveer) dan mijn fokmerries. En dan nog een goede straffe. :D

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:08

Miniatuurpaarden hebben echt wel krachtvoer nodig hoor, en zeker de jeugd!
Hooi geeft vulling aan de buik, krachtvoer in combi met bietenpulp kan zorgen voor rugvulling.

Petpet

Re: Samenstelling voer Amerikaanse minipaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:33

Bedankt voor de reacties! Ik voer de jaarlingen sowieso al bij met krachtvoer (opfokkorrel)maar ik ga ze dan denk ik meer moeten geven. Ik voer ook al weer bietnpulp bij icm zemelen, brok en zwarte haver. Hoeveel zou ik van ieder moeten geven? Ze krijgen nu per dag 1 schep bietenpikp (geweekt en emmer) scheppen zemelen, 1 biks en 1/2 haver per twee. En dan laten ze eigenlijk veel staan.
Volgende week hebben we clinic en ook over voer hopelojk veel info. Ik ben altijd bang voor de teveel aan zuur door het krachtvoer, wordt dit voldoende geneutraliseerd door de pulp? Het voordroog laten ze nu eigenlijk ook staan.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:34

Ben ik gedeeltelijk met je eens Sofie, de jonkies en paardjes in training hebben zeker behoefte aan krachtvoer..Maar een deel van mijn merries,waaronder ook drachtige,lopen nog steeds op de wei met alleen hooi als aanvulling en ze zijn allemaal rond en gezond :)

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:39

Petpet schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik voer de jaarlingen sowieso al bij met krachtvoer (opfokkorrel)maar ik ga ze dan denk ik meer moeten geven. Ik voer ook al weer bietnpulp bij icm zemelen, brok en zwarte haver. Hoeveel zou ik van ieder moeten geven? Ze krijgen nu per dag 1 schep bietenpikp (geweekt en emmer) scheppen zemelen, 1 biks en 1/2 haver per twee. En dan laten ze eigenlijk veel staan.
Volgende week hebben we clinic en ook over voer hopelojk veel info. Ik ben altijd bang voor de teveel aan zuur door het krachtvoer, wordt dit voldoende geneutraliseerd door de pulp? Het voordroog laten ze nu eigenlijk ook staan.

Als je ze dit voert en toch hebben ze geen rugvulling en een dikke buik zou ik toch echt eens goed ontwormen...

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:51

Ze zijn heel goed ontwormd, daar ligt het zeker niet aan.
Ik ben pas een weekje begonnen met de bietenpulp/zemelen en haver. daarvoor alleen voordroog en beetje opfokkorrel. :)

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:54

Met welk middel als ik vragen mag?

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:57

Equimax, dus ivermectine en praziquantel en embotape (met pyrantel)

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:08

Oh ok,want spoelwormen zijn resistent voor Ivermectine,vandaar mijn vraag :)

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:09

Klopt inderdaad hoor Anja, onze (drachtige) merries krijgen ook heel wat minder krachtvoer en onbeperkt hooi, voor hen is dit meer dan voldoende!

Met wat je nu geeft aan krachtvoer, zou er toch wat meer rugvulling moet komen. Heeft natuurlijk tijd nodig, vulling van bovenlijn gaat lastiger dan buik. Even aanzien dus!