Waarop baseren jullie je hengstenkeuze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarMarieke

Waarop baseren jullie je hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:52

Hallo,

Ik was wel benieuwd waarop jullie je hengstenkeuzen baseren. Ikzelf heb geen ervaring met het fokken van paarden, maar ben er wel heel geïnteresseerd in. Omdat ik er niet zoveel vanaf weet was ik nieuwsgierig waar jullie op letten en waarom? Ik weet dat je moet letten op karakter, souplesse, bewegingen, losse schouders, etc. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer dingen waar je op moet letten, en de redenen erachter zijn natuurlijk ook van groot belang.

Hoe stemmen jullie het af, hoe zorgen jullie dat jullie veulen nog betere eigenschappen krijgt?

chantalboes

Re: Waarom baseren jullie jullie hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:53

Je moet weten wat de sterke en minder sterke punten zijn van de merrie.
Daarop besluit je welke eigenschappen je van de hengst over wil brengen in de merrie.
Als je weet wat je van een hengst wil ga je kijken welke hengst dat gen goed kan overdragen.
En daaruit kies je weer de meest geschikte hengst.

xjjuliaax

Re: Waarop baseren jullie je hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:55

Wij (mijn ouders) gaan altijd naar iemand toe die onze merrie goed kent, en dan gaan we samen kijken wat goede en minder goede punten zijn om zo een veulen met goede eigenschappen te krijgen ! (:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:01

Ik kijk persoonlijk naar de moederlijn, meerdere generatie's terug in combinatie met exterieur,prestatie,predikaten en nakomelingen van de betreffende merrie. Dat geeft je het meeste aan informatie, en alleen dan weet je wat je ongeveer wat een merrie door kan fokken. {wat ze zelf hebben,hoeven ze niet door te fokken en andersom}.

En van daaruit ga ik kijken naar de hengst en de moederlijn van de hengst , nakomelingen van de hengst etc.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 14:32

Elisa2 schreef:
Ik kijk persoonlijk naar de moederlijn, meerdere generatie's terug in combinatie met exterieur,prestatie,predikaten en nakomelingen van de betreffende merrie. Dat geeft je het meeste aan informatie, en alleen dan weet je wat je ongeveer wat een merrie door kan fokken. {wat ze zelf hebben,hoeven ze niet door te fokken en andersom}.

En van daaruit ga ik kijken naar de hengst en de moederlijn van de hengst , nakomelingen van de hengst etc.

Dus je kijkt niet specifiek naar de verbeterpunten van desbetreffende merrie?

Bedankt allemaal! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:01

Die neem je ook mee,maar zoals ik zei...fokken is niet simpel in de zin van..de merrie heeft een korte hals,zet er een hengst op met een lange hals en je krijgt een gemiddelde. Zo werkt het niet..wat een paard heeft,hoeft hij niet door te fokken..en wat hij niet heeft kan hij wel doorfokken. Daarom is informatie over de merrielijn zo belangrijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:03

Bloedvoering, type, beweging, prestatie en moederlijn in willekeurige volgorde.

Heel veel dus. En niet alles past perfect in je plaatje. Soms moet je een beetje toegeven op bloedvoering ter willen van type en of bloedspreiding.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:40

Elisa2 schreef:

Ook mijn "volgorde"...

NatasjavE schreef:
En niet alles past perfect in je plaatje. Soms moet je een beetje toegeven op bloedvoering ter willen van type en of bloedspreiding

:j

En het leuke is dat ookal maak je diverse keren dezelfde combi merrie-hengst dat nakomelingen toch net weer wat kunnen verschillen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:46

Ik heb Quarters, en kijk naar Quarter Hengsten. Dan kijk naar een correct gebouwde hengst met een zoet en meegaand character. Hoeft zelf niet veel gedaan te hebben maar wat er achter zit moet redelijk bekend zijn en hebben gepresteerd. Ik wil dat hij compleet getest is op HERDA, HYPP, PSSM, GBED. Reining gefokt, met maat en voldoende body, en bij voorkeur op een hengstenkeuring is geweest (wat bij Quarters nogal lastig kan zijn).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:11

NatasjavE schreef:
Bloedvoering, type, beweging, prestatie en moederlijn in willekeurige volgorde.

ik vul nog even aan: fokdoel (basissport/hogere sport?), combinaties die lijken te passen, karakter (werkwilligheid), proberen goede eigenschappen te verankeren enz enz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:49

Werkwilligheid inderdaad zeer belangrijk. Je kan het mooiste en beste paard van de wereld hebben....als ie niet aan de bak wil, en graag aan de bak wil dan heb je er nog niks aan.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:59

De moederlijn, wat zijn de sterke en de zwakke kanten en wat wordt dominant doorgegeven.
Welke vourouders zijn hier verantwoordelijk voor, deze dan vermijden of juist bevestigen (lijnenteelt)

De hengst zelf moet goed van bouw zijn en ook goed bewegen. Ook kijken naar de voorouders van dit dier, is het een toevalstreffer of komthet uit een goede stam. Ook wil ik zo min mogelijk verschillende types in de voorouders hebben. Hoe homogener de lijnen hoe zekerder van het eindresultaat.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:09

De 3 punten om een selectie te maken:

Dat de hengst Ten opzichte van de merrie in exterieur een goede tegenhanger is.

Dat de hengst in beweging ten opzichte van de merrie de sterke punten bezit even als het gehele beeld.

Dat de hengst Ten opzichte van de merrie het karakter in eigenschappen niet negatief versterkt.

PS. van de hengsten die hier uit komen, is de uiteindelijke keuze het voorkeurs gevoel.