Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mindypony schreef:Link doet het niet celiien..
IHN schreef:Ik snap dus niet dat je dat überhaupt zou willen.. waarom dan verkopen? De quote die hier aangehaald wordt uit het andere topic begrijp ik ook niet..
er wordt gezegd dat als B verkoopt aan C, B de opbrengst van het paard aan A moet geven. Maar ik snap de schade van A niet. stel paard wordt door A verkocht voor 1000 euro aan B.
B verkoopt paard voor 1000 euro aan C (ipv aan A). Dan zou B die 1000 euro aan A moeten betalen? A heeft dan dus 2000 euro ontvangen voor paard, en B gaat voor 2000 het schip in. Ik geloof nooit dat dit klopt.
.
Celiien schreef:IHN schreef:.
Punt is dat door de voorwaarde in het contract, B het paard niet aan C heeft mogen verkopen. Doordat C dit paard ter goeder trouw heeft gekocht van B, hoeft C het paard niet terug te geven.
Echter heeft B niet voldaan aan een bindende verplichting, waardoor À schadevergoeding kan eisen. In eerste instantie is dit de waarde vastgelegd in contract, tenzij die waarde zodanig is gestegen en/of is gezakt, dat de waarde niet economisch reëel meer is. Dan wordt er een passende schadevergoeding geëist.
Tessje_Balou schreef:Als die regel van toepassing zou zijn, dan zou iedereen toch zijn paard met zn contract verkopen, en dan de partij voor de rechter slepen mochten zij onaangekondigd het paard doorverkocht hebben. makkelijk geld verdienen
Celiien schreef:Tessje_Balou schreef:Als die regel van toepassing zou zijn, dan zou iedereen toch zijn paard met zn contract verkopen, en dan de partij voor de rechter slepen mochten zij onaangekondigd het paard doorverkocht hebben. makkelijk geld verdienen
Theoretisch gezien, met die ontbindende voorwaarde, ja. Maar er zal nog we lees achter zitten, zal de bokker eens pb'en voor uitleg
Celiien schreef:Ja zeker wel, als jij in je contract een ontbindende voorwaarden heb opgenomen geldt het volgende ;
3. Beschikkingsbevoegdheid: een partij is beschikkingsonbevoegd indien er iets mankeert met nummer 1 of 2. In casu kan er niet geleverd worden door de ontbindende voorwaarde, hetgeen een gebrek in de levering oplevert. Hij was voor de verkoop beschikkingsbevoegd ten aanzien van het paard, dus hij mocht wel een bruikleenovereenkomst opstellen of het paard verpanden. Maar ten aanzien van de verkoop van het paard is hij beschikkingsonbevoegd door de specifieke ontbindende voorwaarde. Hierbij is het niet van belang of A dan wel C op de hoogte zijn van de verkoop danwel de ontbindende voorwaarde, dit kan evenwel achter geschieden
All credits aan douraque, ik weet wel iets vanr echt maar niet zo helder als zij

Celiien schreef:[TAO] paard verkopen met contract niet doorverkopen
Een eerder topic waar het antwoord deels naar voren komt
Om even de basis te quoten:
Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.
Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.
B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.
! 
Douraque schreef:Als een paard in bruikleen wordt doorverkocht, heb je exact hetzelfde probleem als B. Het paard is te goede trouw verkocht. Niets raars aan, jij als C zijnde geloofd dat je rechtmatig een paard heb gekocht. Zou raar zijn als je deze aan een derde waar jij compleet buiten buiten staat moet terugleveren