Contract doorverkoop pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Contract doorverkoop pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:33

Hallo,

Mijn pony staat te koop en ik wil als de eigenaar hem ooit doorverkoopt een contract opstellen dat hij dan weer terug bij mij komt,waar kan ik zo'n contract vinden/uitprinten? hoe doe je dit?

gr Chantal

StalNollie

Re: Contract doorverkoop pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:35

tja, de vraag is of dit wel rechtsgeldig is. en of het zin heeft.
vind het altijd een beetje raar, je verkoopt je paard niet voor niks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:36

Succes met de verkoop, vraag de nieuwe eigenaren of ze je een bericht willen sturen mocht hij weer te koop komen, als je mazzel hebt doen ze dat. Maar als je echt op zeker wil spelen dan moet je hem niet verkopen, weg=weg.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:42

[TAO] paard verkopen met contract niet doorverkopen
Een eerder topic waar het antwoord deels naar voren komt :)

Om even de basis te quoten:
Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.

Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.

B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 09-01-14 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:43

ja daar hebben jullie ook wel gelijk in,dus zo'n contract stelt dus geen ruk voor dan eigenlijk?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:43

Link doet het niet celiien..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:54

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:07

Ik snap dus niet dat je dat überhaupt zou willen.. waarom dan verkopen? De quote die hier aangehaald wordt uit het andere topic begrijp ik ook niet..

er wordt gezegd dat als B verkoopt aan C, B de opbrengst van het paard aan A moet geven. Maar ik snap de schade van A niet. stel paard wordt door A verkocht voor 1000 euro aan B.
B verkoopt paard voor 1000 euro aan C (ipv aan A). Dan zou B die 1000 euro aan A moeten betalen? A heeft dan dus 2000 euro ontvangen voor paard, en B gaat voor 2000 het schip in. Ik geloof nooit dat dit klopt.

Overigens heb ik het zelf gehad...ik kom altijd mijn afspraken na in principe. Heb een paard overgenomen voor een symbolisch bedrag met voorwaarde dat zij hem kon terugkopen voor datzelfde bedrag. Paard had destijds peesblessure, en zij wilde in de sport verder, dus dier moest weg. Ik heb er een halfjaar niets mee gekund, kosten gehad. De oude eigenaar zou langskomen...is nooit geweest. Op berichtjes van mijn kant dat hij het zo goed deed (hij is helemaal hersteld) reageerde ze niet of pas half jaar later. Door omstandigheden moesten de paarden hier heel snel weg en kon ik ze bij mijn rijinstructrice neerzetten. Hij had het daar zo naar zijn zin en werd inmiddels ook gereden door iemand anders dat ik hem daar gelaten heb. Tja...echt pech dan, hoor. Blijkbaar zat de liefde toch niet zo diep.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:11

IHN schreef:
Ik snap dus niet dat je dat überhaupt zou willen.. waarom dan verkopen? De quote die hier aangehaald wordt uit het andere topic begrijp ik ook niet..

er wordt gezegd dat als B verkoopt aan C, B de opbrengst van het paard aan A moet geven. Maar ik snap de schade van A niet. stel paard wordt door A verkocht voor 1000 euro aan B.
B verkoopt paard voor 1000 euro aan C (ipv aan A). Dan zou B die 1000 euro aan A moeten betalen? A heeft dan dus 2000 euro ontvangen voor paard, en B gaat voor 2000 het schip in. Ik geloof nooit dat dit klopt.

.

Punt is dat door de voorwaarde in het contract, B het paard niet aan C heeft mogen verkopen. Doordat C dit paard ter goeder trouw heeft gekocht van B, hoeft C het paard niet terug te geven.
Echter heeft B niet voldaan aan een bindende verplichting, waardoor À schadevergoeding kan eisen. In eerste instantie is dit de waarde vastgelegd in contract, tenzij die waarde zodanig is gestegen en/of is gezakt, dat de waarde niet economisch reëel meer is. Dan wordt er een passende schadevergoeding geëist.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:12

IK heb mn paardje ook verkocht, niet een contract opgemaakt dat als de nieuwe eigenaar haar zou verkopen dat ze haar aan mij moet verkopen.
Wel heb ik het gewoon gevraagd, mocht zij van plan zijn om het paardje weer te verkopen, zou ik graag willen dat ze als eerst aan mij vraagt of ik er intresse in heb.
Heb mn paardje niet weggedaan omdat ik dr niet meer wilde maar omdat het financieel niet meer ging.
Maarja misschien als zij dr weer verkoopt, zijn mijn financien misschien alweer op orde en zou ik dr terug kunnen kopen, en die mogelijk zou ik graag willen hebben.

Maar heb het gewoon gedaan op vertrouwen, komt ze het niet na tjah jammer dan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:16

Celiien schreef:
IHN schreef:
.

Punt is dat door de voorwaarde in het contract, B het paard niet aan C heeft mogen verkopen. Doordat C dit paard ter goeder trouw heeft gekocht van B, hoeft C het paard niet terug te geven.
Echter heeft B niet voldaan aan een bindende verplichting, waardoor À schadevergoeding kan eisen. In eerste instantie is dit de waarde vastgelegd in contract, tenzij die waarde zodanig is gestegen en/of is gezakt, dat de waarde niet economisch reëel meer is. Dan wordt er een passende schadevergoeding geëist.

maar er is toch geen schade geleden? Partij A heeft immers de waarde van het paard al gekregen.
Was het paard aan hem terug verkocht, dan had hij zelf weer 1000 euro moeten betalen. Die 1000 euro heeft hij nu gewoon zelf nog, omdat het paard aan iemand anders is verkocht.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:20

Ja zeker wel, als jij in je contract een ontbindende voorwaarden heb opgenomen geldt het volgende ;
3. Beschikkingsbevoegdheid: een partij is beschikkingsonbevoegd indien er iets mankeert met nummer 1 of 2. In casu kan er niet geleverd worden door de ontbindende voorwaarde, hetgeen een gebrek in de levering oplevert. Hij was voor de verkoop beschikkingsbevoegd ten aanzien van het paard, dus hij mocht wel een bruikleenovereenkomst opstellen of het paard verpanden. Maar ten aanzien van de verkoop van het paard is hij beschikkingsonbevoegd door de specifieke ontbindende voorwaarde. Hierbij is het niet van belang of A dan wel C op de hoogte zijn van de verkoop danwel de ontbindende voorwaarde, dit kan evenwel achter geschieden

All credits aan douraque, ik weet wel iets vanr echt maar niet zo helder als zij :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:21

Ik verkoop wel eens een paard en mocht de nieuwe eigenaar weer moeten verkopen zou ik het op prijs stellen dat ze mij dat laten weten.

Maar, als verkopende partij de nieuwe eigenarenverplichten het paard aan jou terug te verkopen vind ik echt zo iets raars, waarom verkoop je je paard dan?

Als koper zou ik het paard dan niet kopen, ik hebgeen zin aan opdringerige vorige eigenaars.

Verkocht is verkocht, daar vervalt jou verantwoording en ook je rechten.

Tessje_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

Als die regel van toepassing zou zijn, dan zou iedereen toch zijn paard met zn contract verkopen, en dan de partij voor de rechter slepen mochten zij onaangekondigd het paard doorverkocht hebben. makkelijk geld verdienen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:23

Tessje_Balou schreef:
Als die regel van toepassing zou zijn, dan zou iedereen toch zijn paard met zn contract verkopen, en dan de partij voor de rechter slepen mochten zij onaangekondigd het paard doorverkocht hebben. makkelijk geld verdienen

Theoretisch gezien, met die ontbindende voorwaarde, ja. Maar er zal nog we lees achter zitten, zal de bokker eens pb'en voor uitleg :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:35

Celiien schreef:
Tessje_Balou schreef:

Theoretisch gezien, met die ontbindende voorwaarde, ja. Maar er zal nog we lees achter zitten, zal de bokker eens pb'en voor uitleg :j

Volgens mij zit dat erin dat je zo'n contract bij de notaris moet laten opstellen omdat het om een beperking van eigendomsrecht gaat, en dat kost nogal wat.
Zo'n contract opgesteld tussen twee particulieren zonder tussenkomst van een notaris is volgens mij niet geldig.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:43

Celiien schreef:
Ja zeker wel, als jij in je contract een ontbindende voorwaarden heb opgenomen geldt het volgende ;
3. Beschikkingsbevoegdheid: een partij is beschikkingsonbevoegd indien er iets mankeert met nummer 1 of 2. In casu kan er niet geleverd worden door de ontbindende voorwaarde, hetgeen een gebrek in de levering oplevert. Hij was voor de verkoop beschikkingsbevoegd ten aanzien van het paard, dus hij mocht wel een bruikleenovereenkomst opstellen of het paard verpanden. Maar ten aanzien van de verkoop van het paard is hij beschikkingsonbevoegd door de specifieke ontbindende voorwaarde. Hierbij is het niet van belang of A dan wel C op de hoogte zijn van de verkoop danwel de ontbindende voorwaarde, dit kan evenwel achter geschieden

All credits aan douraque, ik weet wel iets vanr echt maar niet zo helder als zij :)

ik vind het heel vreemd dat dit kan. Ik geloof dat het zo is, hoor...de wet zit wel vaker raar in elkaar, maar gevoelsmatig klopt het gewoon niet. Althans..je bent wel eigenaar, maar mag niet zelf beslissen wat je met je paard doet. Wat als de oude eigenaar aangeeft het paard over een maand te willen kopen? Maar jij wilt hem over 2 dagen weghebben?? Heb je toch ook een probleem volgens mij?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:46

We hebben het hier erover dat persoon B hem in ieder geval aanbied aan A. Wat er vervolgens gebeurd, tjah als À niet op het aanbod van B ingaat, vervalt het denk ik?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:01

Celiien schreef:
We hebben het hier erover dat persoon B hem in ieder geval aanbied aan A. Wat er vervolgens gebeurd, tjah als À niet op het aanbod van B ingaat, vervalt het denk ik?

_/-\o_ sorry niet wakker

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:39

Celiien schreef:
[TAO] paard verkopen met contract niet doorverkopen
Een eerder topic waar het antwoord deels naar voren komt :)

Om even de basis te quoten:
Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.

Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.

B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.

Hoe celiien mij hier quote is exact zoals het is. Een ontbindende voorwaarde werkt tussen partijen. Als het paard door B, zonder mededeling van de ontbindende voorwaarde, verkoopt aan C is er gewoon sprake van een geldige verkoop als aan de overige vereisten is voldaan.

Wat je dan wel krijgt is dat B schadeplichtig is jegens A wegens het schenden van het contract en de ontbindende voorwaarde. De hoogte hiervan moet bij de civiele rechter worden uitgevochten.

Als een paard in bruikleen wordt doorverkocht, heb je exact hetzelfde probleem als B. Het paard is te goede trouw verkocht. Niets raars aan, jij als C zijnde geloofd dat je rechtmatig een paard heb gekocht. Zou raar zijn als je deze aan een derde waar jij compleet buiten buiten staat moet terugleveren

En daarnaast bij een zaak voor de rechter moet je wel aantonen dat de ontbindende voorwaarde te goeder trouw is opgesteld en niet om geld mee te verdienen. Ook de verkopen moet natuurlijk de ontbindende voorwaarde accepteren en ondertekenen. Als je als koper vermoed dat er opzet is bij een dergelijk voorwaarde, onderteken je natuurlijk niet

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:49

AAAH kijk dat stukje van de schadevergoeding precies had ik niet meegekregen, thanks voor de verheldering :)) !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:59

Graag gedaan, het recht blijft soms onduidelijk

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:04

Douraque schreef:
Als een paard in bruikleen wordt doorverkocht, heb je exact hetzelfde probleem als B. Het paard is te goede trouw verkocht. Niets raars aan, jij als C zijnde geloofd dat je rechtmatig een paard heb gekocht. Zou raar zijn als je deze aan een derde waar jij compleet buiten buiten staat moet terugleveren

Beetje raar eigenlijk he?

Als ik een gestolen auto koop, ook al betaal ik er normaal bedrag voor, en men komt daar later achter, moet ik de auto inleveren en ben ik mijn aankoop bedrag ook kwijt.

Maar een paard wat is doorverkocht door iemand die niet verkoopbevoegd is, wat dan dus eigenlijk gelijk staat aan diefstal, dan ineens kan je fluiten? Nederlandse wet wordt, naarmate je er meer van weet, steeds dommer en dommer en vooral krommer

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:14

Bij een auto kan iedereen zien dat het om een gestolen auto gaat op het moment dat je het wil overschrijven.

Dus daar gaat de ontbindende voorwaarde niet bij op en waarom zou je aan de verkoop een ontbindende voorwaarde willen stellen?

En waarom wordt de wet dommer? Dus als jij te goeder trouw een paard koopt, daarin investeert en tis insteekt moet je weer inleveren bij een derde? Een derde die jij niet kent en wordt er een beroep gedaan op een contract waar jij compleet buiten staat. Ik vind dit compleet eerlijk hoe de wet is