jans1999 schreef:Beste mensen, als je niet mag rijden mag je niet rijden. of het nou op een ijslander is of niet. En als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken.
Ik heb op verschillende paarden gereden en heb nu een IJslander. Nou het is wel degelijk waar dat IJslanders over het algemeen vlakke gangen hebben en tölt wel degelijk stil zit. Het is net een schommelstoel. Zo als eerder is omschreven is er onder de ijslander natuurlijk verschillende types. De een zal zal idd meer van draven houden en de anderen meer van tölten. Ik ken ook mensen waar ik regelmatig mee rijd die rugklachten hebben en die zeggen dat een IJslander ideaal er voor is. Waarom zou je het niet geloven als veel mensen het zeggen? Het is niet zo dat iedereen uit zijn nek gaat zitten banketstaaf. Natuurlijk moet je het wel zelf uitproberen of het voor jou ook werkt xD Niet iedereen zijn rugklachten zijn het zelfde.