Hoeveel hooi krijgen jullie shetlanders op een dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjeIris

Hoeveel hooi krijgen jullie shetlanders op een dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:39

Zijn er hier ook shetlandpony's die nog op de wei staan? En krijgen die hooi bijgevoerd?

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:46

Mijn shetlander staat nog wel op de wei. Maar momenteel staat er nog nauwelijks gras. Ze staat vaker hooi in de paddock en in de stal te eten dan op de wei. (Ze heeft eigen keuze waar ze loopt.)
Er komt een tijd dat ze helemaal van de wei af gaat en in de paddock komt te staan.
Zij krijgt nu 1 plak grof hooi per dag in haar slowfeeder. Tot nu toe heeft ze daar genoeg aan, er zit altijd nog wat in en ze heeft een netjes gevulde buik.

Zodra het nog kouder wordt ga ik naar twee plakken omdat ik wel graag zie dat ze haar kacheltje goed op gang kan blijven houden door middel van genoeg te eten.

DeSa

Re: Hoeveel hooi krijgen jullie shetlanders op een dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:50

Mijn shetten staan op de wei 24/7 met schuilstal. Er staat alleen momenteel bijna geen sprietje gras meer op dus ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd uit slowfeedernetten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:54

Mijn Shet staat in een groeps uitloop en staat daar op (bijna) onbeperkt heel droog lang stengelig kuil uit een natuurgebied in slow feeders.
Gezien hij dus in een groep staat (en hij niet heel hoog aan rang staat) staat hij niet continu te eten.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:59

Wat vinden jullie er van als er 3 keer per week wat hooi in het land wordt gegooid voor 5 shetjes?
Het land is niet heel erg groot (nu nat, maar niet mega drassig) en het gras is gemillimeterd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:03

Mijn 2 shetten (en mijn welsh A) staan in de winter niet op de wei, maar op de paddock (ivm kapot lopen van het land). De welsh krijgt onbeperkt hooi, de shetten krijgen 2x per dag een fijnmazig hooinet vol, daar doen ze de hele dag mee, en vaak laat ik ze s'avonds enkele uren zonder hooi staan, zodat ze zich niet helemaal volvreten (staan op dieet).

shetjeIris schreef:
Wat vinden jullie er van als er 3 keer per week wat hooi in het land wordt gegooid voor 5 shetjes?
Het land is niet heel erg groot (nu nat, maar niet mega drassig) en het gras is gemillimeterd.

Hoeveel is 'wat' hooi? Waarom maar 3x per week? Liefst meerdere porties per dag. En 5 shetten, die vreten erg veel..........
Persoonlijk is dat niet mijn manier. Daarnaast lijkt het mij belangrijk dat de pony's iedere dag worden gecheckt of alles goed gaat, en straks als het gaat vriezen zal je ook minstens 1x per dag of zelfs vaker moeten komen om de waterbakken ijsvrij te houden........

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:04

Ligt aan de hoeveelheid hooi. Ik hoef soms ook een dagje niks te voeren als ik de netten de dag ervoor stampvol heb gestopt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:14

shetjeIris schreef:

Hoeveel is "wat' hooi?
Staat er nog gras?
Je zegt dat het "nu" nat is, maar weet wel dat het heel erg modderig gaat worden als er paarden op komen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:16

Met z'n alle krijgen ze een grote kruiwagen vol. Geen idee hoeveel plakken of kilo dat is.
Het gras dat er staat is zeer kort.

Vallen jullie shetjes in de winter altijd iets af? Of houden jullie ze redelijk op hetzelfde gewicht?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:22

Gaat dit over je eigen pony, of over andere?

Mijn pony's vallen in de winter vrijwel niks af.

[edit] staan ze in het najaar nou enorm dik te zijn, ja dan worden ze wel even geremd tot een goed gewicht en krijgen ze daarna weer onbeperkt.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:35

Het gaat over mijn pony en 2 pony's van andere mensen. Wij betalen een x bedrag per maand om onze pony's daar neer te zetten.
Helaas ben ik het niet eens met de manier van pony's houden. Ik heb dat al eens aangekaart, maar dat werd weggewuifd. Ze houden immers al jaren pony's op deze manier...
En dus vroeg ik me af of ik nou echt zo'n softie ben of dat pony's wel degelijk dagelijks bijgevoerd zouden moeten worden.
Je kan denken; verhuis je pony dan als het je niet bevalt. Maar dat ik in deze regio helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb namelijk al gezocht...
Ik heb deze pony trouwens nog maar sinds afgelopen maart. Ze staat al een aantal jaar op deze plek. Afgelopen maart was ze flink ondervoed...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:39

Daar geef je jezelf dus al antwoord -O-

Een shetje raakt echt niet gemakkelijk ondervoed ...

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:43

Tja..
Nou moet ik wel zeggen dat ze nog nooit een tandarts gezien had.
Dus wellicht ook problemen om haar eten te verwerken.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:44

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Jij dus. Je hebt zelf niet in de hand hoeveel hooi hij krijgt maar je kunt ook verhuizen (dan maar wat verder weg) of bijvoeren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:46

Dan nog.
Ze is vast niet in een weekje zo afgevallen.

De onze lopen overigens ook nog op de wei en krijgen tweemaal per dag dermate veel hooi dat er altijd iets te knabbelen ligt.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:51

Ik voer zelf ook bij. En ik heb een boxje er bij gehuurd waar ik haar geregeld een nachtje zet met een vol hooinet. Dus ik doe zelf heus mijn best.
Maar in principe mag je toch verwachten dat als je stalling (of in dit geval weidegang) huurt, je pony goed gevoerd wordt?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:53

Dat mag je zeker verwachten, maar als het dan niet gebeurt, dan zou ik een ander plekje zoeken :j

Af en toe een nachtje binnen met een hooinet is ook niet alles, een pony heeft regelmaat en vaste voertijden en -hoeveelheden nodig.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:54

Dat mag je zeker verwachten ja, maar als die mensen er van overtuigd zijn dat ze het zo goed doen, doe je er niks tegen, enkel door te vertrekken.

Ik heb hier ook 1 pony in pension staan, veel is mogelijk maar ik ben wel overtuigd dat mijn voerschema zo prima is. Mocht dat ze ineens niet meer aan staan is dat helemaal hun recht maar ga ik dat niet zomaar veranderen omdat hun dat willen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:57

Mijn twee shetlanders krijgen zeker 4 kg hooi per pony.
ze zien er mooi uit. Rond genoeg maar niet te dik. Ze vallen niet af in de winter.
omdat ze veel werken krijgen ze ook nog zo'n 3/4 kg krachtvoer.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:58

Oke, duidelijk.
Ik zoek ook al een tijdje, maar er wordt in deze omgeving niks aangeboden. Ik heb net een advertentie gezet, wie weet.
Voor die tijd wil ik de discussie nog een keer aangaan met de pensionhouder. Het is verder een hele mooie plek, dus dat is het waard.
Bedankt voor jullie reacties.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:59

Hier krijgen mijn twee shetlanders dagelijks een slowfeedernet vol graszaadhooi waar ze heel de dag mee doen. Graszaadhooi is hooi waarvan eerst het graszaad is gewonnen. Het is vrij stengelig en grof en bevat weinig voedingswaarde.
Voor de vitaminen en mineralen krijgen ze dagelijks een portie (de aanbevolen hoeveelheid) Pavo Care4Life.
Ze staan er hier erg mooi bij, zowel qua gewicht als qua vacht. Hier zijn ze wel iets afgevallen, maar dit was juist mijn bedoeling.

Op dit moment komen ze niet meer op de wei, maar lopen ze op de track van mijn paddock Paradise. Ze lopen dus op een kaal pad dat geheel rondom de weide loopt.
Aankomende zomer krijgen ze ook maar beperkte weidegang om ze op gewicht te houden en dat vul ik dan aan met graszaadhooi. Ook let ik altijd op de fructaanindex om problemen als hoefbevangenheid proberen te voorkomen.

Wordt je shetlander trouwens op tijd en volgens een goed schema ontwormt?

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:11

Ja, dat ontwormen gebeurt volgens schema en dan alle paarden tegelijk.
Klinkt goed zo'n paddock Paradise! Je woont zeker niet in de buurt van Noordwijk toevallig? :D

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:15

Mijn 2 vshetties staan 9 uur op de wei.
Daarna halve schep p.p. en voordat k naar huis ga allebei de ponys 1 plak hooi.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:16

shetjeIris schreef:
Ja, dat ontwormen gebeurt volgens schema en dan alle paarden tegelijk.
Klinkt goed zo'n paddock Paradise! Je woont zeker niet in de buurt van Noordwijk toevallig? :D

Nee Noord-Brabant ;) ze staan in mijn 'achtertuin'.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:19

Ach, had ik ook maar zo'n achtertuin!
Dan kun je tenminste alles zelf bepalen. Lijkt me heerlijk.