Schuivend zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bentee

Schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:30

Hoi haflingerbezitters :') ,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuw dresuurzadel aangeschaft voor mijn Haflinger.
Er is een goede zadelmaker bij geweest en zij heeft de juiste boommaat opgemeten etc etc.
Volgens haar ligt hij helemaal goed, en ik merk ook nergens dat hij drukt oid.

Ik zit echter met 1 probleempje; namelijk dat het zadel wel eens wil schuiven.
Niet naar achteren of naar voren, maar hij schuift naar links of rechts.
Ik singel wel gewoon normaal strak aan.
Bij de zadelmaker heb ik dit ook aangegeven en zij vertelt mij dat dit kan omdat mijn haflinger rond,breed en weinig schoft heeft en dat het zadel altijd wel iets kan schuiven omdat het zadel geen ''houvast'' heeft.

Ik heb er trouwens een Kent&Masters dressuurzadel op liggen, uit de S-series.

Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie ook last van een schuivend zadel op jullie (brede) haflinger? En wat doen jullie er tegen?
Ik zit te eraan te denken om toch nog een soort second opinion door een andere zadelmaker te laten doen, want er moet toch een oplossing zijn... -O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:50

Hier ook een ronde maflinger.
Ik stap op met een krukje, terwijl iemand aan de rechter beugel hangt. Anders schuift het zadel teveel naar links.
Na 2 rondjes stappen, singel ik nog een keer na. Dan blijft het zadel verder goed liggen.

Anouk_H

Re: Schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:54

Bij mij op stage hebbe ze geen haflingers, ma kwpners, sommige hebben zo'n lange schoft dat het zadel ook verschuift, wij gebruiken daar nu een blauw anti-slip dekje voor,uit mijn hoofd staat er iets op van gel-eze ik weet niet zeker of dit ook de naam is ;)

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:58

Hier hetzelfde probleem. Op mijn Haflinger schuift de K&M ook. Met opstappen erg vervelend, maar ook tijdens het rijden blijft zadel schuiven. Ik ben ook een beetje zoekende. Second opinion? Toch naar ander zadel kijken?

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:49

Ik heb een Kent&Masters cob op mijn ronde Haflinger gehad toen ik nog dressuur reed. Deze schoof geen centimeter. Wellicht is een second opinion inderdaad een goede optie. Ik heb mijn zadel destijds aangeschaft bij happy horse advies.

Succes!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:02

Hier ook ronde haf. Zadel zakte iets naar links. Zadel is een Massimo, 2,5 jaar oud. Zadelmaker heeft gezien dat de rechterkant van de schoft meer spieren heeft en het zadel iets 'ongelijk' opgevuld. Nu zakt ie niet meer.
We stijgen ook altijd op met hulp/tegenhangen aan rechterkant. Na 2 rondjes nog even aansingelen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:11

Staartriem en een borststuk? Ik bedoel zo'n gareel achtig ding.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:44

Ik heb een thorowgood cob (goedkopere versie k&M) en heb nergens last van terwijl mijn haf toch erg rond is. Ook met opstappen heb ik bijna nergens last van en met rijden al helemaal niet. Misschien ligt het toch aan je zadel? Is de S-line ook speciaal voor de barokkere paarden?

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:46

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :j
Ik zat inderdaad ook aan een borststuk/voortuig te denken misschien dat dat iets oplost. Maar als ik andere reacties lees, hoeft het zadel dus niet te schuiven.
De S-line is ook voor barokkere paarden, dus daarom vind ik het ook gek dat hij toch behoorlijk schuift op mijn Haflinger...

Ik wou eerst ook voor de Thorowgood Cob gaan, dus misschien kan ik mijn huidige zadel altijd nog inwisselen als dat beter blijkt te liggen :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:05

Ik heb hier met mijn verzorghaf ook nog wel eens last van. Het zadel past prima en ligt goed op de rug, maar zodra ik opstap schuift het naar links, en soms bij een flinke galop hangt het helemaal scheef, hoewel ik toch flink aansingel.

Als oplossing singel ik gewoon vantevoren gewoon aan en stap snel op, terwijl ik met mijn handen op de bovenkant van het zadel steun, zodat het niet de kans krijgt om te schuiven. Verder stap ik dan eerst een rondje zodat ik zeker weet dat alles goed ligt en dan nog een X aansingelen zodat het zadel helemaal niet meer schuift.... Meer kan ik er ook niet van maken :P

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:54

Had ik ook bij mijn haflinger. Er lag een mooi Kieffer zadel op, breed genoeg omdat hij voorheen op een fries had gelegen.
Hij paste goed, maar inderdaad schoof hij vreselijk.
Toen heb ik een schuimen anti-slip matje gekocht (weet niet meer precies waar, maar het was wel speciaal voor onder het zadel)
Deze heb ik op haar rug gelegd, en daaroverheen het sjabrak met zadel.
Het schuift nu nog wel een klein beetje, maar het scheelt echt heel veel! En ik heb geleerd om kaarsrecht te zitten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:59

Ik had hetzelfde bij mijn shetlander en zijn nieuwe barefootzadel. Ik heb toen een elastische singel van Fra geprobeert. Toen bleef het zadel netjes op zijn plek liggen. Met opstappen idd een krukje oid gebruiken.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:07

Ik heb ook een kent en Master nog geen 3 maand oud dat zadel ligt als een huis op mijn super sjieke haflinger,
Ik ben er zeer blij mee en het zadel schuift ook echt helemaal niet.

Dus zou er zeker nog eens iemand naar laten kijken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:18

Sandrina schreef:
Hier ook ronde haf. Zadel zakte iets naar links. Zadel is een Massimo, 2,5 jaar oud. Zadelmaker heeft gezien dat de rechterkant van de schoft meer spieren heeft en het zadel iets 'ongelijk' opgevuld. Nu zakt ie niet meer.
We stijgen ook altijd op met hulp/tegenhangen aan rechterkant. Na 2 rondjes nog even aansingelen.

Nooit maar dan ook nooit scheef laten opvullen als je zadel scheef zakt.
Heb ik ook laten doen met als gevolg paard ontwikkelde op de schoft helemaal geen spieren meer, hij raakte zelfs nog meer spieren kwijt.

Waarom je zadel zakt is omdat je paard niet recht is en jouw paard zeer waarschijnlijk rechts gebogen is daarom zakt je zadel naar links.
Het beste is zorgen dat je paard recht wordt dan zal je paard weer meer spieren ontwikkelen op de juiste plaatsen en zakt je zadel niet meer.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:34

Rumay, daar zit volgens mij wel wat in.
Mijn haflinger heeft op de rechterhand weinig stelling en valt dus een beetje naar ''binnen'' op de rechterhand. Mijn zadel schuift ook meer naar links dan naar rechts.
Dus denk dat mijn haflinger ook te weinig spier heeft op bepaaldde plaatsen.
Denk dat ik voorlopig even goed met de stelling bezig (als de bak eindelijk een keer droog is _-:( )ga en kijken of dat iets oplost...
Bedankt voor je reactie!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:43

Succes het is niet makkelijk (spreek uit ervaring) maar wel de moeite waard om een recht paard te hebben, dit is voor je paard ook beter.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:23

rumay schreef:
Succes het is niet makkelijk (spreek uit ervaring) maar wel de moeite waard om een recht paard te hebben, dit is voor je paard ook beter.

Klopt, vind het erg moeilijk. Gelukkig heb ik een vriendin die hier wat meer ervaring in heeft.
Nogmaals bedankt voor je reactie, daar was ik zelf nooit opgekomen eerlijk gezegt :9

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:57

Ik heb er ook last van.. Heb een Kentaur dressuur zadel en ook die schuift ietsje naar rechts. Het is niet veel, maar ik zie in de spiegels dat mijn rechterbeugel dan wat lager hangt. Als het zadel niet genoeg is aangesingeld schuift het uiteraard meer. Bij mijn wintec springzadeltje heb ik hier geen last van..

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:53

Waarom je zadel zakt is omdat je paard niet recht is en jouw paard zeer waarschijnlijk rechts gebogen is daarom zakt je zadel naar links.
Het beste is zorgen dat je paard recht wordt dan zal je paard weer meer spieren ontwikkelen op de juiste plaatsen en zakt je zadel niet meer.[/quote]

Ik moet zeggen dat mijn haf ook nog niet recht is, daar ben ik wel druk mee aan het trainen, maar dat mijn zadel ondanks dat ze scheef is toch niet schuift.. misschien ligt dit eraan hoeveel schoudervrijheid een zadel je paard geeft?

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:58

Samouray schreef:
Hier hetzelfde probleem. Op mijn Haflinger schuift de K&M ook. Met opstappen erg vervelend, maar ook tijdens het rijden blijft zadel schuiven. Ik ben ook een beetje zoekende. Second opinion? Toch naar ander zadel kijken?

Dit heb ik ook! dus lees even mee

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:08

Ik heb dit probleem ook bij mijn ruin. Lees ook even mee.
Mijn zadel schuift naar links. wat bij mij wel een oplossing is, is het zadel ietsjes naar rechts leggen bij het opzadelen en vervolgens met een krukje opstappen. Dan ligt het zadel precies recht als ik opgestapt ben. En vervolgens heel recht blijven zitten :D

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:11

Ik stap ook altijd met krukje op, maar dat doe ik puur omdat ik dat beter vind voor de rug van het paard. Maar ook wel een beetje tegen het schuiven :j

Heeft iemand ervaring met van die anti-slip dekjes?
bijvoorbeeld deze van BR : http://www.ej.nl/products/10000006/1330013/
Het zijn namelijk nogal dure (teminste, voor mij is het duur) namelijk 65€
Dus voordat ik zoiets probeer, iemand ervaringen?

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:21

Bentee schreef:
Rumay, daar zit volgens mij wel wat in.
Mijn haflinger heeft op de rechterhand weinig stelling en valt dus een beetje naar ''binnen'' op de rechterhand. Mijn zadel schuift ook meer naar links dan naar rechts.
Dus denk dat mijn haflinger ook te weinig spier heeft op bepaaldde plaatsen.
Denk dat ik voorlopig even goed met de stelling bezig (als de bak eindelijk een keer droog is _-:( )ga en kijken of dat iets oplost...
Bedankt voor je reactie!

Niet om het 1 of ander, het kan zijn dat ik je totáál verkeerd begrijp, maar ben je nu echt van plan je paard recht te gaan krijgen door hem letterlijk recht te buigen? Als in: Hij is scheef naar rechts, dus nu ga ik veel linksom rijden en stelling vragen naar links zo dat hij recht wordt? Want zo werkt het helaas niet...

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:23

Cerera, neehoor, niet alleen de stelling. Ik bedoel het rechtrichten in het algemeen.
Echter heb ik dit topic niet geopend om enige vorm van ''rijtips'' te krijgen (hier heb ik een instructrice voor) ;-)
Dus als je niks toe te voegen hebt aan de vraag die ik heb gesteld, denk ik niet dat het nuttig is als je reageert, anders word het een heel ander topic :9

Cisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:53

Wij hebben hetzelfde probleem met onze haflinger. Heeft links minder spierontwikkeling. Hier zijn we druk mee bezig. Tijdelijk gebruiken we nu een gelpad. Hierdoor schijft het zadel niet meer zo erg en is de druk verdeelt en kan er wel spieropbouw plaatsvinden aan de linkerkant.