Bij welk stamboek mijn veulen inschrijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Bij welk stamboek mijn veulen inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 13:47

Hallo allemaal!
Begin april verwacht ik, als alles goed gaat, mijn eerste veulen.
Mijn merrie is BWP.
De hengst is Special Agent Amour en is Rheinland. Hij is ook gekeurd voor BWP en Westfalen.

Kan ik nu kiezen waar ik mijn veulen laat inschrijven?

Welke verschillen zitten er tussen de stamboeken?
Hoe zit het met de beginletters van de namen voor de veulens?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:04

Als je merrie zowiezo al BWP is dan zou ik toch gewoon BWP kiezen.

Wat voor dekbriefje hebt je gekregen?

Op zicht is er weinig verschil tussen Westfalen en Rheinland ... denk zelfs dat ze samen gaan werken dit jaar.

Begin letter 2014 voor BWP is 'O'.
Bij de Duitse Stamboeken ligt het een beetje anders: hengstenveulens krijgen dezelfde letter als die van de vader, merrieveulens weet ik niet zo 123.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:04

Peterina schreef:
Op zicht is er weinig verschil tussen Westfalen en Rheinland ... denk zelfs dat ze samen gaan werken dit jaar.

Rheinland heeft niks met Westfalen meer te maken..
Rheinland heeft zich bij Hannover aangesloten..
Ben je lid van Rheinland en je veulen komt van een goedgekeurde of erkende Hannoverstamboek hengst kun je i.p.v. een Rheinlandspapier een Hannoverpapier krijgen..anders moet je het met een Rheinlandspapier doen

Dit gaat waarschijnlijk straks ook op voor leden van Westfalen..

Citaat:
HANNOVERANER VERBAND
ZÜCHTER NEWS
Am 15. Januar 2014 fand in Moers eine Informationsveranstaltung des Rheinischen Pferdestammbuchs zum Thema „Zusammenarbeit mit dem Hannoveraner Verband“ für rheinische Züchter statt, die gut besucht war und bei der rege diskutiert wurde. Zu dem Termin war auch eine Abordnung westfälischer Züchter gereist, auf deren Wunsch und Anregung nun eine derartige Informationsveranstaltung auch in Westfalen durchgeführt wird.

Die Veranstaltung findet am 3. Februar 2014 um 19 Uhr im Restaurant und Hotel Jagdschlösschen, Himmelstr. 2, in 59387 Ascheberg statt.

"Fusie"-besprekingen in duitsland zijn achter de schermen in volle gang..
Men ziet in dat het aantal dekkingen terug loopt (we zitten op het nivo van 30 jaar geleden)
Dus de overlevingskans van stamboeken binnen europa en duitsland wordt steeds kleiner.

Excuseme

Re: Bij welk stamboek mijn veulen inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:20

Als je een paar honderd euro wilt besparen word je lid bij Zangersheide. Merrie gratis inschrijven en voor 150 euro heb je de veulenpapieren rond. Overige kosten zijn 50 euro lidmaatschapsgeld per jaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:48

60 € :j

Z is inderdaad het voordeligst en makkelijk ook , standaard DNA inbegrepen ook ...vind ik ook een pre

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:59

Als de hengst BWP gekeurd is, is een inschrijving bij BWP (45 of 35 euro naargelang je het veulen thuis laat opnemen of op een veulen verzameldag) goedkoper als bij Zangersheide (150 euro). Het nadeel is dan wel dat er geen DNA analyse gebeurt wat bij zangersheide wel standaard het geval. het lidgeld bij BWP is ook wel vrij hoog: 85 euro.
Als de hengst niet BWP gekeurd is komt er nog 150 euro bij maar dan heb je wel een DNA analyse.

Persoonlijk vind ik het feit dat er niet standaard een DNA analyse gebeurt een zeer groot nadeel bij een BWP inschrijving. Mijn ervaring is dat kopers (zeker buitenlandse) BWP papieren met veel argwaan bekijken en dikwijls bij verkoop alsnog een DNA analyse eisen om zeker te zijn van de afstamming van het paard. Op dat moment zit je toch nog met de extra kosten en heb je dikwijls ook nog een heel gedoe als bv de moeder niet meer in je bezit is of reeds overleden is.