Welke hengst ? Draver ? Kruising?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Welke hengst ? Draver ? Kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:57

Hallo,

Ik zit er aan te denken om mijn draver merrie van het voorjaar of het jaar erna te laten dekken.
In eerste instantie is het veulen gewoon voor mij zelf. Mijn merrie is nu 14 jaar en is vroeger een goede fokmerrie geweest. Nu zit ik zelf te twijfelen of ik een kruising doe of niet.

Mijn merrie is zelf van yankee predator x secret marion. Na mijn weet een vrij goede bloedlijn.

De reden om hem door dekken door een stamboom hengst
-mocht er ooit wat gebeuren is het veulen makkelijker te verkopen
- misschien nog een aanwinst voor het ras?

Reden voor kruising
- mischien een wat rustiger ras erin. Mijn merrie is namelijk een ontzettende zenuwpees
- interesse wat eruit komt
- mischien wat veelzijdiger en geschikter voor buitenritten
- makkelijker galoperen ?

Zoals je ziet zijn de punten voor een kruising meer. Dit komt echter omdat ik daar mijn voorkeur naar uit gaat en ik niet zo snel meer punten kan bedenken over volbloed ras fokken.

Graag wil ik ervaringen over draver kruisingen en meningen over draver x draver.

Wat ik iedergeval zoek ik een hengst

- een goede bouw dat ook past bij mijn merrie.
- een rustig karakter ( mag pit hebben maar niet zon zenuwpees)
- voor dravers uiteraard goedgekeurde dekhengsten
- liefst natuurlijke dekking
- niet te duur ( tot 750 euro)

Zelf vond ik aan kruisingen een paint of quarter erg interessant. ( ook omdat ik richting western wil gaan )
Aan dravers heb ik nog niet uitgebreid naar hengsten gekeken dus mocht iemand een intressante weten hoor ik het graag.

Dit is geen impulsieve actie, ik wil graag zoveel mogelijk weten hierover voor ik er aan begin. Ervaring met dracht, veulens en het opvoeden heb ik.

Hier een foto van mijn merrie ( helaas geen betere op het moment kan ik wel maken morgen, verder was mijn westernzadel nog in de maak en ik had geen engels hoofdstel :') en ze was hier nog dik :')
Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:41

Wij zelf hebben onze draver laten dekken toen der tijd door onze eigen kleine hengst. Dit omdat we het echt lastig vonden om iets passends te vinden. Het was net zon soort draver als jij hebt. Beetje zwaar model , korte beentjes en niet de meest ideale nek.

Je zou echt op zoek moeten gaan naar bloed , beenlengte en halslengte.

Zie hier een draver x Welsh
Afbeelding

Zelf zou ik dit overwegen
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Bij paint en quarter fok je denk ik toch te snel een in mekaar gedrukt propje.

Team_Sublime

Re: Welke hengst ? Draver ? Kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:24

Ja het nadeel van wuarter of paint is dan toch wel de nek ja. Denk dat ze dan te compact word. Een kruusing voor fries ? Zou dat de hals kunnen verlengen zegmaar ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:46

Ik zou of toch kiezen voor een Draver. Kruisingen geven onvoorspelbare resultaten. Zowel voor wat betreft bouw als voor wat betreft karakter.

Wil je toch met alle geweld kruisen zou ik voor een arabier gaan. Dat levert vaak zeer geschikte paarden voor de endurance op

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:20

Als je een volle Draver wilt fokken, moet je wel de stamboekpapieren hebben en lid zijn van de NDR. Heb je die papieren ook?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:05

ik heb alle papieren ja. merrie zelf heeft (nog) een Belgisch paspoort. moet ik dan lid worden bij ndr of bij de Belgische versie daarvan ?

een volle draver lijkt me opzich wel leuk hoor!maar ook dan zit ik met de hengsten keuze. het liefst wil ik een zwarte draver fokken dan met een iets langere nek als mijn merrie nu heeft en ook liefst wat groter. weet iemand hier een goede hengst voor ?

de kruising met arabier heeft nu eigenlijk ook erg mijn aandacht getrokken! heb een paar foto's gezien en dat ziet er toch best chique uit en ideaal voor endurance, ben alleen snel bang dat ze te 'pittig'worden ivm met mijn reuma :(

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:08

Voor België weet ik het zo niet. Wil je dat een goede Draver fokken, die gaat koersen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:09

Is het veulen uiteindelijk voor jezelf? Waarom geen toeltende draverhengst of ander gangenpaard gebruiken in de hoop dat je een veulen krijgt met aanleg voor deze speciale gang? Wel zo fijn voor jezelf ivm reuma, en mocht je verkopen willen/moeten is er altijd vraag naar paarden met deze speciale gang.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:13

Laatst bijgewerkt door annetjee19 op 09-01-14 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:14

Leuk dit topic. Ik ga dit jaar ook een draver laten dekken. Ben benieuwd wat je keuze word.

Wat wil je met je eigen fokproduct gaan bereiken? Voor recreatie of voor de sport?

Voor verkoop, kijk eens op de unitrot site. Ze brengen erg weinig op!

De gemiddelde dravers hengst zijn erg duur om te dekken. Plus dat je meestal veulengeld moet betalen. En moet je lid zijn van het NDR.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:14

Hier een gedekt door Risky Business

http://rockymountainhorses.nl/mijn-paar ... -business/

We zijn nog 't wachten op wat er uit komt, maar ik verwacht wat leuks.

Die galop etc. ligt overigens helemaal aan jezelf. Heb niet veel problemen bij mijn (volledig) draver wat betreft galop.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:44

het veulen is voor mij zelf inprincipe gewoon voor recreatie. ik heb verder geen ambitie met sport. wel ben ik zeer veelzijdig en doe van alles ( mennen,dressuur,western,grondwerk,buitenrit,springen) en wil liefst zo veelzijdig paard als mogenlijk. maar vooral gericht op recreatie en buitenritten met kar en in het zadel.

tolten kan mijn draver een beetje, althans. ik kan het een beetje. op het moment ben ik meer gericht op buitenrit en western waardoor ik nog bijna geen les heb gehad voor dressuur en ook de tolt nog niet. ivm gebrek aan tijd om dit nog is extra erbij te doen ( heb nog 4 andere paarden waarmee ik uiteraard ook nog wel eens een lesje mee pak en verzorgd moeten worden)

ik ben bewust dat dravers weinig opleveren. maar dit maakt niet uit. inprincipe is ie dus voor mezelf maar mocht er wat gebeuren ( land kwijtraken, of iets) dan wil ik hem wel verkocht kunnen krijgen . ongeacht wat de prijs is ( desnoods gratis nog daar niet van ) maar alles is toch wel mee genomen.

in een volle draver en kruising zie ik beide potentie dus het word even afwegen tegenover elkaar en een definitieve keuze maken.

de 'dravebier'vind ik er wel erg stoer uitzien qua exterieur.

@ xslvna gaaf zeg . waarom heb jij ervoor gekozen haar te laten dekken door een rocky mountain?
en ik weet dat galop groten deels aan mij ligt maar ik merk zeker het verschil tussen galoperen op een arabier en op een draver. mijn draver rolt er gewoon moeilijk in en heeft een ontzettende disbalans hiervoor. dit is een kwestie van oefenen en dit ben ik ook zeker aan het doen en het word ook steeds gemakkelijker. het zou wel makkelijker zijn als het veulen al een betere 'aanleg'er voor heeft. ondanks dat mijn merrie pas 3 jaar onder het zadel is . ( of het komt ook omdat ze flink wat gekoerst heeft in haar jonge jaren? ) maar ook in de wei zie ik haar nauwlijks galoperen.)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:11

Ik vermoed dat de galop bij jouw paard beter zal worden als ze meer over de rug gaat lopen. Op de foto's zie je haar toch erg d'r rug weg drukken. Zeker dan is het makkelijker voor haar om te draven, dan aan te galopperen. Ook als ze in vrijheid is.

Persoonlijk zou ik ook voor een kruising gaan, maar dan nooit voor een fries. Je gaat daarmee zo'n eind van het ras af, dat de kans groot is om een kruising te krijgen die niet zo goed bevalt, dan wanneer je voor een minder barok type kiest. Daarnaast zal een fries niet snel de hals verbeteren.
Ik denk dat de beste opties al gegeven zijn, een arabier heb ik prettige kruisingen van gezien en zelf ook eens over na gedacht. Er zijn wel lijnen met rustige en nuchtere dieren die dat aan het nageslacht mee kunnen geven, dus per definitie een druk paard fokken zal wel meevallen.
En ook kruisingen met gangenpaarden geven prettige veulens, dus zeker een optie.

Wel zou ik aanraden om toch te kiezen voor een gekeurde hengst, daarvan weet je de medische achtergrond (goed op de benen of niet enz) en ook meestal wat voor karaktereigenschappen er doorgegeven worden aan de nakomelingen. Daarnaast is KI vaak veiliger, niet alleen voor de merrie en de hengst op dat moment, maar ook met betrekking tot overdraagbare ziekten. Ik zou persoonlijk altijd voor KI kiezen (kan ook op de stal zelf, hengst springt, sperma wordt gevangen, merrie staat klaar in de opvoelbox en wordt geïnsemineerd), want de controle is veel groter.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 01:24

@ rianneH

bedankt voor de uitleg. KI heb ik aan zitten denken inderdaad. hoop alleen ook dat mijn merrie dat accepteerd. aangezien dit ook op de kliniek moet gebeuren (heb haar nog niet zolang dus weet niet of ze tegen die stress kan) maar dit zou dan een kwestie van proberen zijn. ze is een fokmerrie geweest dus denk dat het dat betreft mee valt. natuurlijke dekking is dan ook zeker geen vereiste van me met oog op de overdraagbare ziektes is KI inderdaad toch wel verstandiger.

mijn merrie loopt inderdaad nog niet goed over haar rug. hier word zeker ook aan gewerkt :) narmate we trainen lukt het al steeds beter en merk ik de vooruitgang ook zeker in galop

dat van de fries en barokke rassen had ik nog niet zo bekeken. ik heb net even gekeken naar een draver maar het veulengeld is wel erg veel voor mij om in een keer neer te leggen. dat bewaar ik liever voor me dierenarts potje.

aan kruisingen zullen dan de beste opties zijn een arabier of gangenpaard? maar met gangenpaard ook wel weer oog op warmbloed? dus geen ijslander maar meer richting rockey mountain etc?

dan zal ik daar ook is wat meer informatie over inwinnen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 05:25

KI is zeker verstandiger.

Galoperen gaat voor een paard makkelijker over de rug dat is waar. Maar echt goed galoperen is aangeboren. Wil je voor je veulen dat het goed kan galopperen dan zal je voor een hengst moeten gaan die dat zelf heeft en vererft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:00

Aangezien de drafsport in NL nog weinig voorstelt zou ik zeggen dat je niet veel aan een draver hebt. Zeker omdat er nog best wat kosten bij komen kijken om überhaupt een draver in te laten schrijven.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:11

hallo ,

ikzelf ben ik het bezit van een paint draver kruising. we hebben toendertijd gekozen voor een paint om er een wat rustiger karakter in te fokken. dat ook zeker goed gelukt al zeg ik het zelf. volgens mij hebben we er een allround hengst op gezet maar mijn merrie heeft zeker een goede aanleg gekregen voor reining. verder merk ik wel dat dankzij het kruisen de merrie wat fijner gangwerk heeft dan haar moeder maar wel die typische werklust van een draver heeft. al met al vind ik het een geslaagde kruising . er staan fotos van haar in mijn profiel

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:22

@speedfiets_2 gaaf zeg ! zelf heb ik even rondgekeken hier op bokt wat er ter dekking stond aan paints. ik kwam uit op oreos. ik vond zelf een ontzettend knappe hengst. maae zoals de rest zegt blijft het waarschijnlijk een gok hoe de uitkomst valt.

ik zou toch even alles tegen elkaar af moeten wegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:25

Team_Sublime schreef:
@speedfiets_2 gaaf zeg ! zelf heb ik even rondgekeken hier op bokt wat er ter dekking stond aan paints. ik kwam uit op oreos. ik vond zelf een ontzettend knappe hengst. maae zoals de rest zegt blijft het waarschijnlijk een gok hoe de uitkomst valt.

ik zou toch even alles tegen elkaar af moeten wegen

Waarom koop je geen veulen?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:33

@joolien. ik wil graag iets uit mijn eigen merrie, al komt zij later ter overlijden heb ik het meest geweldige aandenken aan haar. daarbij vind ik de extra ervaring erbij weer ontzettend leuk. en het hoeft ook niet meteen. ik wil gerust nog wel een jaartje wachten. maar wil wel informatie inwinnen over het een en het ander.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:40

Als je voor een western paard gaat zou ik wel kiezen voor een type dat niet op de voorhand gebouwd is. Dravers zijn dat van zichzelf al en dan maak je het natuurlijk alleen maar moeilijker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:41

Team_Sublime schreef:
@joolien. ik wil graag iets uit mijn eigen merrie, al komt zij later ter overlijden heb ik het meest geweldige aandenken aan haar. daarbij vind ik de extra ervaring erbij weer ontzettend leuk. en het hoeft ook niet meteen. ik wil gerust nog wel een jaartje wachten. maar wil wel informatie inwinnen over het een en het ander.

Weet dat een nakomeling uit je eigen merrie niet betekend dat je ook net zo'n band er mee krijgt.

Het veulen van mijn eerste merrie vond ik niets aan. Echt niet. Was gewoon niet mijn paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:12

Team_Sublime schreef:
@ xslvna gaaf zeg . waarom heb jij ervoor gekozen haar te laten dekken door een rocky mountain?

Ze wilde een natuurtolter, draver was dat al, dan maar een mooie natuurtolter erbij om dat nog beter erin te krijgen. De rocky heeft genoeg voordelen.

Ik zou persoonlijk, als mijn draver nog wat jonger was geweest, een sportpaard erop hebben gezet, ik weet niet of GGK hengster hiervoor (andere rassen) gebruikt (mogen) worden, gezien het feit dat de merrie ondertussen 25 jaar oud is, heb ik nooit de fokopties bekeken, die waren er toch niet.

Edit: Dit omdat ik zelf meer een dressuur en springruiter ben, (en vooral recreatieveling, maar uitrijden kun je met elk sportpaard toch?) en mijn draver (1,50m) toch een leuke 1,10m sprong op 24 jarige leeftijd en 1,20m op 22 jarige leeftijd dus dat zou wel fijn zijn icm een springpaard.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:14

ik weet dat het niet hoef te betekenen dat ik ook een band met het dier krijg, maar dat risico loop je even goed bij het kopen van een veulen :) ik wil graag een veulen uit haar en hier blijf ik dan ook gewoon bij .

@xslvna voor gangenpaard is rocky natuurlijk wel ideaal. en is ook nog heerlijk sierlijk en elegant. dat betreft us een mooie optie nog inderdaad

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:17

Nou bij het kopen merk je wel wat voor een karakter het diertje heeft.