Ik en mijn zusje zijn er al een tijdje mee bezig, en willen nu waarschijnlijk echt allebei een shet kopen. Alleen nu had ik een vraag aan jullie (hoe jullie het doen met jullie shetjes). De shetten kunnen namelijk 24/7 op de wei staan met een mooie luxe schuilstal. Nu heb ik alleen een vraag. Worden shetten snel hoef bevangen van altijd op de wei, en moet je nog wat anders bij voeren voor vitamines? Ook heb ik gelezen dat er in de winter geen voedingsstoffen in het gras zitten. Waar voeren jullie ze dan mee? Of is het mogelijk om ze dan ook op de wei te laten staan.
Hier ook in de winter hooi (in slowfeeder netten!) en een handje brok per pony (mijn merrie gevoelig voor hoefbevangenheid maar een paar korreltjes voor het idee). In de zomer ook strookbegrazing, al moet mijn merrie wel eerst met een graasmasker tot het meeste gras van het land is. Voor mijn ruintjes werkt het zo prima, en met de extra maatregelen als graasmasker werkt het voor mijn merrie ook.
Hier krijgen ze af en toe brok, na het werk krijgt hij 500 gram. Anders 250 gram.
JoyCiej007
Geplaatst: 03-01-14 13:29
Hoe groot is het stuk wei dat je in gedachten had?
Hou er rekening mee dat het zowiezo niet handig is om ze het hele jaar rond (dus ook de winter) op het land te laten lopen. Dit omdat het land al heel snel kapot wordt gelopen. Het krijgt dan geen rust, wordt 1 vieze modderbende en van het voorjaar blijft er dan nog maar weinig van je gras over.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik hier een paddock rond de stal heb laten aanleggen. Die ook nog eens verhoogd is, en dus hoger ligt dan het land zelf.
Ik heb een stuk wei tot mijn beschikking met stal (schuilstal die ook dicht kan, maar er is nu een nieuwe stal in aanbouw) en paddock, en het totale oppervlak van dat alles bij elkaar is zo'n 2400 m2. Daar heb ik 2 shetten en een Welsh A op lopen.
De Welsh staat zeer intensief voor de wagen, die staat in het seizoen onbeperkt op gras en nu onbeperkt op hooi. De shetten doen momenteel al een tijd lang helemaal niets, en worden dan toch snel heel vet. Die staan dus op streng dieet en krijgen verdeeld over de dag portie's hooi. Ze komen zo rond oktober/november op de paddock, en blijven daar tot begin voorjaar, tot het gras weer is aangegroeid en het niet meer zo nat is.
Tussendoor laat ik ze dan nog wel eens een uurtje grazen of uitwaaien op het weiland, maar de wei krijgt nu mooi rust in die paar maanden.
En hou er ook rekening mee dat er juist in de winter héeel veel fructaan in het gras kan zitten. Lees het artikel op www.paardnatuurlijk.nl over fructaan en de fructaanindex maar eens door.
Wat de precieze behoeften van jou (toekomstige) pony's zullen zijn, dat kun je van te voren niet zeggen. Echter is het wel handig om in de winter zowiezo goede kwaliteit hooi bij te voeren. Heb je pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid of dit al eens zijn geweest (dan blijven ze er nl. gevoelig voor!) of hele vette/dikke pony's, kies dan voor graszaadhooi, in combinatie met een klein beetje vitaminekorrel. écht krachtvoer hebben ze niet zomaar nodig, en al helemaal niet in grote hoeveelheden.
Sammyvg
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-14 14:10
Ik heb al jullie reacties eens doorgelezen, super bedankt! Nu vroeg ik me alleen nog af hoeveel hooi ze krijgen? Aangezien het mij het slimst lijkt om ze een paar keer op een dag te voeren.
@Joyce, het land is heel groot, hoe groot het precies is zou ik niet weten maar het is in ieder geval mogelijk om het in stukken te verdelen zodat ze niet alles tegelijk kapot kunnen maken. Een paddock aanleggen is inderdaad ook nog een mogelijkheid! Verder wil ik er wel mooie stallen op hebben, waar ze warm en droog kunnen staan als ze daar behoefte aan hebben. Maar als je een paar keer in de week gaan wandelen/mennen/VD dan hebben ze niet heel veel behoefte aan brokken toch? Hooi is dan voldoende?
Houd er wel rekening mee dat Shetlanders liever naast de stal staan dan erin Je zou niet de eerste zijn die een dure stal bouwt waar de pony nooit een stap in zet, maar netjes buiten naast gaat staan.
Hier krijgen ze als het echt heel koud is een half baaltje hooi per dag met 3 pony's. Maar dan moet het ook zeker elke nacht minstens -5 graden vriezen. Brok hebben ze niet nodig als ik jouw plannen zo lees, misschien een handje voor de vitamientjes. Dat doe ik hier ook.
Sammyvg
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-14 12:31
@Judith, hoe staan ze bij jou? 24/7 op de wei of een deel in stal?
In de zomer is het meeste gras te rijk voor sobere rassen als de shet. Je kunt altijd overwegen een kleiner stuk af te zetten en dan te werken met strookbegrazing. Die van mij is bevangen geweest en ze staan dus maar heel beperkt op het gras. Ik voer dus het hele jaar door (graszaad)hooi bij. Het weiland waar ze het hele jaar in lopen is in de winter snel een blubberzooi dus ik heb een stuk voor de stal verhard. Het liefst zou ik nog een zandpaddock aanleggen, maar het is niet onze grond. Maar door de verharding hebben ze altijd een plekje om droog hun hooi te kunnen eten en ze hebben uiteraard de stal nog.
Mijn pony's krijgen 2x daags flink wat hooi bijgevoerd. Ik meng graszaadhooi met weidehooi om ze op gewicht te houden. Daarnaast krijgen ze een klein beetje marstall force voor de vitamines.
thunderbuddy
Geplaatst: 04-01-14 23:12
in de winter krijgen ze hooi en brok bij , in de zomer eigenlijk niets , ze hebben genoeg gras en krijgen dan afentoe wat muesli , alleen in de zomer de 1e paar dagen niet teveel laten grazen
Mijn pony krijgt in de winter hooi, paar uur per dag weidegang. In de zomer overdag buiten en snachts op stal met een plukje hooi. Na hard werken 2 handjes brok.
JudithO
Geplaatst: 06-01-14 20:45
bloemxblad schreef:
@Judith, hoe staan ze bij jou? 24/7 op de wei of een deel in stal?
24/7 op het land. Mijn ruintjes hebben de luxe dat ze nog nooit een stal van binnen te hebben bekeken.