IJslander ingereden, wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovethokkaa

IJslander ingereden, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:20

Ey!

(Ik weer niet of er meer van deze topics zijn maar ja..)

Ik heb net mijn 5 jarige IJslandse ruin ingereden (begin dit jaar begonnen) en het gaat echt súper goed! Hij kent nu stap (nagevelijk), draf (nagevelijk), galop (aan de teugel/nagevelijk), hó, sturen en natuurlijk gas! Hij is echt werkwillig en een grote goedzak, in het bos is het fantastisch! Maar ik vroeg me af, wat kan ik doen om hem (op een leuke manier) slanker kunnen krijgen? Want hij heeft een giga buik! Ik doe nu iedere ochtend longeren en savonds rijden, maar nu is het vakantie, zomeren heb ik minder tijd.. Moet ik misschien grondwerk of gaan springen, of vrijheidsdressuur ? En nog een vraagje, zou ik dit jaar misschien wat dressuur wedstrijdjes kunnen lopen?(qua leeftijd, ) ik ga in februari een wedstrijd training doen dus misschien als voorbereiding ..? En wanneer leren tölten?

Heeft iemand tips? Zou heel fijn zijn!

Xx

koetjeboe

Re: IJslander ingereden, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:22

Wat krijgt hij of zij te eten. Denk dat je daar moet beginnen.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:25

VD is altijd leuk! trailer mak maken als je op wedstrijd wil! wedstrijd kan (geloof ik) gewoon kun je kijken wat je nog kunt verbeteren enz..
als je dit jaar bent begonnen is dat nog niet zo lang(kon ff niet laten) :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:30

Wat is zijn dieet? Hoeveel ruwvoer,krijgt hij krachtvoer enz.

Wat tölten betreft,als je hier geen ervaring me hebt moet je even naar iemand gaan die dit wel heeft.Laat hem intölten en neem les.Bij verkeerd aanleren krijg je grote problemen,ook ligt het eraan hoeveel talent je paard heeft hiervoor.

Sommigen zijn eenvoudig en bieden het zelf aan...andere zijn veel moeilijker.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 22:51

Ik heb wel ervaring met jonge pony's inrijden, en ik ga binnenkort (maandag) met hem lessen, elke week.

We hebben hem al op een flink dieet gezet:

Sochtends: 1 plakje hooi, gewoon voor vulling (ruwvoer volgensmij..)
Smiddags: bij goed weer op de wei, zo n 3 uurtjes
Savonds: 1 plak hooi en 1/2 kilo brok

Verder gewoon genoeg beweging. En na het werken krijgt ie nog 'n handje brok..

Ja! Trailermak maken is een goed idee! Dankje wel voor alle ideeen trouwens!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:07

Een gangenpaard kun je niet vergelijken met een "normaal" paard,je kunt met het inrijden van de gangen goed de mist ingaan. ;)

De voerschema zou ik wat aan gaan passen...ik weet niet wat voor hooi je geeft maar IJslanders moeten schraal hooi hebben.
Je zou eraan kunnen denken om een heel goede kwaliteit stro bij te voeren en wat minder hooi.

Die halve kilo brok kun je wel weglaten,heeft hij niet nodig.Op gras en hooi doen ze het prima,voor de vitaminen kun je een multivitamine halen (bv Pavo vitaal complete) en dat samen met een theelepeltje keukenzout (zonder jodium) mengen met wat zemelen.Klein beetje vochtig maken.Van de vitaminen krijgen die van mij zo'n 2 á 3 theelepeltjes p/d.

IJslanders moet je schraal voeren,brok is echt een dikmaker voor dit type paard.Er zitten ook erg veel suikers in.Voor een handje voer na het rijden,kun je het beste kiezen voor een muesli zonder melasse.

Top dat je gaat lessen,is dit iemand met ervaring met gangenpaarden of ga je puur dressuur les nemen? :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:13

Ook ik denk dat je die halve kilo brok wel weg kunt laten….zeker als hij grotendeels op een stal/paddock staat.
Daarnaast is het inderdaad handig om te kijken naar het hooi denk ik.
Verder kun je met hem nu eventjes wat rechtdoor kilometers maken, niet teveel focussen op nageeflijkheid, danwel op goed achterhandgebruik en stabiliteit. Ik zou dus zeggen…rechtuit en in de drie basisgangen. Daar worden ze sterker (en slanker) van en dan komt de rest later wel….

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:16

@Tinky12, ik heb ook ervaring met jonge IJslanders, ik heb al heel mijn leven IJslanders aan huis;)

De brok is puur basis brok, is dat slecht? Misschien moet ik wat minder geven hihi.. Ik ga proberen zoveel mogelijk kilometers te gaan maken, in het bos let ik trouwens ook niet echt op de nagevelijkheid..

Ik les bij Stal Stonas, een heeeele goede IJslanderstal..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:58

Basisbrok zit veel Melasse in,Melasse is het bindmiddel wat doorgaans wordt gebruikt om te pellets te kunnen persen.

De meeste paarden en zeker sobere rassen hebben helemaal geen brok nodig,die halen voldoende uit hun ruwvoer.Mooiste is als het hooi is geanalyseerd,dan weet je exact wat je je paard geeft en wat er aan extra toevoeging nodig is.

Pas als je met een paard lange en intensieve ritten gaat maken of zware training voor wedstrijden,kan het zijn dat ze wat extra nodig hebben.Per paard bekijken maar als ze te dik zijn is dat het 1e was je weglaat ;)

Wat ook nog een punt is waar mensen vaak over beginnen is dat de brok belangrijk is vanwege vitamine/mineralen.Als je op de verpakking gaat kijken kun je zien dat het vaak is ingesteld op grotere paarden.Om aan de behoefte te voldoen zou je veel meer moeten voeren,vandaar dat je beter een basis vitaminebrok kunt geven.Heb je maar een heel klein beetje van nodig.Met goed ruwvoer heb je ook veel minder nodig dan op de verpakking staat ;)

Leuk bij een IJslanderstal...dan komt het vast prima in orde :j :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:14

Als je les hebt bij Hannah gaat het helemaal goed komen +:)+ Succes!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:38

Er bestaat toch speciale ijslanderbrok? Daar zit de helft van de normale hoeveelheid eiwit in en het dubbele aan vitaminen en mineralen. Dat is goed voor de vacht, sterke hoeven en tegen eczeem.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 20:13

nog nóóit van gehoord ...
we zijn nu super op weg, hij is mooi slank en gespierd en heeft een erg goede conditie! we maken nu heel veel drafritten van een halfuur, ook hele lange ritten (bosritten ong 3x in de week) en we rijden ook dressuur matig tussen door, gewoon 3 kwartier. (ongeveer 2x in de week) en nog 1x in de week longeren .. we gaan over een paar weken meedoen aan de NSIJP Jeugdkadertrainingen dus het komt helemaal goed! en ik ben van plan om een wedstrijd te rijden in april (als het zo goed blijft gaan)
ik ben ook op zijn eten gaan letten, hij krijgt nu nog maar op 1 dag 1/2 kilo basis brok (dus inclusief handje brok na rijden) en 2 plakken hooi, hij staat Als het mooi weer is niet langer dan 2 uur op de wei. het is een heel verschil nu!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:39

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:04

Ik vind het nadeel dat er in de brokvoer teveel suikers zitten,dat is ook met de "speciale"IJslander brokken.

Ook moet je nog behoorlijk wat brok voeren,1kg p/d voor een paard van 400kg wat niet werkt.

Beetje zemelen met evt wat melassevrije muesli van Marstall (Marstall Naturell) en wat vitamine toevoegen.Vinden ze erg lekker en er zit geen belastende rommel is.IJslanders kunnen erg gevoelig zijn en Zomereczeem krijgen.