Wat te doen als het veulentje komt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Wat te doen als het veulentje komt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:52

Beste Bokkers,

Ik zet eigenlijk best wel met iets:
Mijn állerliefste verzorgpony krijgt in juni/juli daar tussenin, een veulentje.
Nou, zeur niet en wees blij zal je zeggen, maar ik zit nu met het volgende:

Ik blijf waarschijnlijk als de merrie bijna gaat bevallen de nacht daar slapen, naast haar stalletje ofzo. (Dat zie ik nog wel, maakt niet uit.)
Maar wat te doen als de merrie midden in de nacht moet veulenen?
Ik weet echt niet wat ik dan moet doen! Ik heb al informatie etc opgezocht, maar ik weet niet hoe ik haar dan kan helpen.

Wat nu als het verkeerd gaat?

Django_Mette

Re: Wat te doen als het veulentje komt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:54

Meestal weten merries wel wat ze moeten doen. Als het fout gaat, zou ik de eigenaar vragen om de dierenarts te bellen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:54

De eigenaar (die de pony heeft laten dekken) laat dat toch niet alleen aan jou over lijkt me?

louux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:57

als het fout gaat de DA bellen

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:58

Heb je toevallig buren die ervaring hebben? (melkveehouder ofzo)

Die willen je vaak wel helpen ;)

louux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:59

en inderdaad, de eigenaar laat het toch niet aan jou over ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:01

Laat het over aan de eigenaar van je verzorgpony. Zou er ook niet bij gaan slapen als het bijna zover is. De meeste merries doen het liever als ze alleen zijn. En ze kunnen het ook prima zelf redden.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:02

De eigenaar heeft 2 drachtige paarden, waarvan de ene in mei is uitgerekend en de ander in juni/juli.
Hij vroeg of ik dan een oogje op haar wil houden en natuurlijk zal hij het niet helemaal alleen aan mij overlaten, maar ik ben gewoon bang dat ik daar opeens als enige sta.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:08

Yasmijntje schreef:
De eigenaar heeft 2 drachtige paarden, waarvan de ene in mei is uitgerekend en de ander in juni/juli.
Hij vroeg of ik dan een oogje op haar wil houden en natuurlijk zal hij het niet helemaal alleen aan mij overlaten, maar ik ben gewoon bang dat ik daar opeens als enige sta.

Het lijkt mij niet dat de eigenaar dit alleen aan jou zal overlaten. Het zou mij ook niets verbazen als de eigenaar helemaal niet bedoelt dat je daar zou moeten gaan slapen.
Waarschijnlijk bedoelt hij gewoon dat hij graag heeft dat je het even verteld als je veranderingen ziet aan haar gedrag en uiterlijk en daar wat meer op let ;) .
Deze verantwoording moet je eigenlijk ook helemaal niet willen .... stel dat er iets fout gaat!

Misschien dat de eigenaar een geboortemelder kan huren voor de nachten?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:21

Delphi schreef:
Yasmijntje schreef:

Het lijkt mij niet dat de eigenaar dit alleen aan jou zal overlaten. Het zou mij ook niets verbazen als de eigenaar helemaal niet bedoelt dat je daar zou moeten gaan slapen.
Waarschijnlijk bedoelt hij gewoon dat hij graag heeft dat je het even verteld als je veranderingen ziet aan haar gedrag en uiterlijk en daar wat meer op let ;) .
Deze verantwoording moet je eigenlijk ook helemaal niet willen .... stel dat er iets fout gaat!

Misschien dat de eigenaar een geboortemelder kan huren voor de nachten?

Dat is letterlijk gezegd.
Dat bedoel ik!!
Ik zal het vragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:26

Hij heeft letterlijk gevraagd of je er 's nachts bij wilde blijven?
Want een oogje in het zeil houden, kan ook heel goed betekenen dat je gewoon net als normaal de verzorging doet maar wat extra op haar gedrag en uiterlijk wilt letten en het laat weten als je iets aan haar merkt.

Dan zou ik overleggen met de eigenaar. Dat je het heel leuk vindt om te doen, maar eigenlijk helemaal niet weet wat te doen en dat je nog nooit een bevalling van een paard hebt meegemaakt.
Je zou dan kunnen afspreken dat je de eigenaar belt als ze begonnen is zodat hij ook komt kijken.
Wat vinden je ouders hier van? Mag je van hen sowieso wel alleen bij je verzorgpaard blijven slapen?
Hoe leuk het ook lijkt, zorg wel dat jij straks niet de verantwoordelijke bent. Want stel dat je het verkeerd inschat en er gaat iets mis ....

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:30

Ik vindt het wel heel erg veel verantwoording voor een 14 jarige, ik zou met de eigenaar overleggen om een geboortemelder te huren. Het is natuurlijk allemaal leuk maar mij lijkt het beste als je na de bevalling gaat kijken. :)

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:34

leuk hoor, een veulentje!

Ik zou ook de eigenaar informeren over je twijfels en zeker niet alleen gaan. Al gaat een bevalling vrijwel altijd goed hoor!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:35

@Delphi en Samblabla, ik denk dat ik ook probeer te blijven bij de andere merrie die eerder bevalt.
Misschien dat ik daar iets van kan leren.

@wes2009, ja zeker heel erg leuk! Ben zo nieuwsgierig naar zijn of haar karakter en uiterlijk!
Zal ik doen..! Dankjewel voor je reactie.

Ik heb verder trouwens wel een bevalling van een geit meegemaakt, maarja, dat is natuurlijk totáál iets anders.
x

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:38

Ik zou dan wel zeer goede instructies vragen en evt een volwassene erbij houden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:41

Maar meestal weet je niet wanneer het veulen geboren gaat worden, dus als je erbij wilt zijn zul je wel een aantal nachten op stal moeten slapen. Misschien wel weken lang. Vinden je ouders dat wel goed? En dan nog heb je kans dat het veulen er ineens staat terwijl jij lekker aan het slapen was.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:45

FriesWytske schreef:
Laat het over aan de eigenaar van je verzorgpony. Zou er ook niet bij gaan slapen als het bijna zover is. De meeste merries doen het liever als ze alleen zijn. En ze kunnen het ook prima zelf redden.

wat een waardeloos advies, meestal gaat het goed, maar er is ook een royaal percentage dat mis gaat voor veulen en of merrie zonder ingrijpen.
waarom zo laks, als je een merrie drachtig maakt moet je ook zorgen voor een goede afloop

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:48

Yasmijntje schreef:
@Delphi en Samblabla, ik denk dat ik ook probeer te blijven bij de andere merrie die eerder bevalt.
Misschien dat ik daar iets van kan leren.

Je zal daar vast iets van opsteken, maar veel ervaring heb je niet na één geboorte. Helemaal niet als die geboorte prima verloopt, maar de geboorte van je verzorgpaard toch problematisch verloopt.
Zorg gewoon dat jij niet de verantwoordelijke bent en dat de eigenaar ook gewoon komt als het zover is, als je ouders het al een goed plan vinden ;)

En wat LindyH ook al zegt, hoe meer toeschouwers en hoe meer 'anders dan anders' zorgt er vaak toch voor dat de merrie wacht met veulenen. Ze zoeken vaak toch de afzondering en de rust.
En daarnaast zijn er merries die dagen van te voren tekenen geven dat de geboorte er aan komt, zodat je nachtenlang aan het waken bent. En er zijn merries die ineens veulenen zonder dat mensen het echt aan hadden zien komen. Dan staat het veulen er ineens bij.
Ik zou daarom echt een geboortemelder adviseren aan de eigenaar en zorgen dat hij er zelf bij is als het zo ver is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:48

het boek paardenfokken van Paul de vries is een aanrader, daarnaast het nummer van de da bij de hand houden.

Op bokt is ook en topic met online bevallingen, daar kun je ook veel van leren.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:51

@LindyH, daarom heb ik dit forum ook aangemaakt. (voor wat te doen nu.)
Ik wil er graag zijn voor mijn verzorgpony/paard.
@Delphi, haha, nee dat denk ik ook niet, maar ik wil wel graag leren, alles over paarden.
@fokfanaat, dankjewel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:52

Je kunt aan de uier zien als de merrie gaat veulenen.

Het is vooral belangrijk dat de nageboorte er binnen 2 uur uit is gekomen (volledig)
Ik vind dat er een volwassene bij moet zijn en de verantwoording moet dragen.
Mocht het onverhoopt gebeuren dat ze veulend terwijl jij alleen bent, dan meteen de eigenaar bellen zou ik zeggen. En een nummer van de DA op stal hebben zodat je die kunt bellen als het nodig is.

Als je erbij bent, niet weet wat je moet doen en niemand je helpt dan bel je gewoon een DA. Jammer dan van de kosten, ze kunnen een 14 jarige niet veranwoordelijk houden voor een bevalling.
Maar meestal gaat het goed en vanzelf! En vaak als je nét even weg bent :) De natuur regelt zichzelf meestal.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:53

een camara voor de geboorte is dan ook nog wel een goed idee?
Ben wel benieuwd hoor, wat voor ras wordt het? :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:55

dat met die uier hoeft niet altijd... mijn verzorgpony had dus mooi geen kaarsjes

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:56

Een echte gelderlander!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:58

Mijn eerste veulentje was ik ook zo als jou!
blijven slapen en alles plannen en ''oooh ik moet alles weten"!
ik heel trots gepland en het plan zou in werking gaan over een weekje
kom op stal, staat madam achter in de wei met naast haar op de grond haar veulen al :)

ze redden zich vaak prima en niet erbij gaan zittn ivm dat ze toch liever alleen willen bevallen
een camera of zwangerschapsband is een beter plan ;)