Wat voeren jullie je jonge Haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody93

Wat voeren jullie je jonge Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:32

Hallo allemaal,

Binnenkort komt ons haflingerhengstje Wicked, die in april 2 jaar wordt, bij ons op stal in de opfok te staan. Hier krijgt hij uiteraard onbeperkt ruwvoer aangeboden. Ik ben in principe niet van plan krachtvoer te voeren omdat ik denk dat een jong dier dit niet nodig heeft, maar ben benieuwd naar jullie mening.. Waarom wel / waarom niet brok bijvoeren? En indien wel voeren, wat voor soort brok?

Alvast bedankt :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:24

Alleen ruwvoer is niet voldoende.
Wellicht kan je vitaminibrok/muesli bijvoeren en/of merriebrok zodat hij alles binnen krijgt.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:33

Dat zijn alle 3 energiebommen. Zou dan eerder een halve schep onderhoudsbrok erbij geven. Deed ik ook met mijn jonge hengst op die leeftijd.

Ine23

Re: Wat voeren jullie je jonge Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:47

Ik voer jonge paarden muesli, 1 schep per dag. Nu wordt ze 3 volgend jaar en ben ik aan het overstappen op een onderhoudsmuesli, dus krijgt ze een halve schep van beiden. Muesli is niet perse energierijker dan onderhoudsbrok, je moet wel een goede kwaliteit muesli hebben.

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:36

i.p. is alleen ruwvoer/ weidegang voldoende. Basisbrok kan bijgevoerd worden.
Kijk ook naar de conditie van je paard, is hij dik/dun, groeit hij hard.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:36

Cerera schreef:
Dat zijn alle 3 energiebommen. Zou dan eerder een halve schep onderhoudsbrok erbij geven. Deed ik ook met mijn jonge hengst op die leeftijd.

Ik zeg nergens dat je ze alle 3 moet voeren.
Ik zou een heel jong paard nooit alleen op ruwvoer zetten. Je kan best een kwart of halve schep bijvoeren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:40

Een paard heeft een perfect systeem waardoor dat ze in staat zijn om alle dingen die ze nodig hebben uit ruwvoer te halen of ze nu 1 jaar, 10 jaar of 30 jaar zijn. Door het geven van brokjes etc 'verpest' je het systeem juist waardoor een paard dit niet meer kan.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:28

eridinges schreef:
Cerera schreef:

Ik zou een heel jong paard nooit alleen op ruwvoer zetten. Je kan best een kwart of halve schep bijvoeren.

Dat zeg ik ook niet. Afzonderlijk van elkaar zijn het alsnog energiebommen. :D

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:31

Ik denk dat ik niets zou bijvoeren. Als hij bij jou op stal komt te staan kun je hem juist mooi in de gaten houden, mocht hij dan toch iets extra's nodig hebben dan kun je dat doen. En dan dus iets wat weinig koolhydraten bevat :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:34

Ik heb een haflinger ruin van 3. Die leeft op Kuil/hooi.
En krijgt 2 keer per dag een handje basisbrok puur omdat de andere paarden op stal ook eten krijgen.
Soms krijgt hij van mij een handje muesli als hij wat gewerkt heeft of we samen in de bak gespeeld hebben als beloning.

Mijn haflinger is nog niet onder het zadel. Als hij gereden gaat worden krijgt hij een kwart schep muesli naast zijn basisbrok wat ze op stal gewoon krijgen. Maar de muesli krijgt hij dan alleen als hij gewerkt heeft.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:38

Mijn 2,5 jarige haf krijgt 2 x daags 2 handjes Juniorix van Cavalor en onbeperkt ruwvoer. Mij kwpner kreeg tekorten van enkel op ruwvoer te staan en dit wil ik voorkomen door er toch wat krachtvoer in te steken :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:42

eridinges schreef:
Cerera schreef:

Alleen voegt het voeren van een kwart of halve schep niets toe, gewoon een lekker hapje niks meer wat ook niet verkeerd is hoor ;) hier krijgen ze 250 gram per dag met koolstof als ze op stal gaan lekker makkelijk dan heb ik de tijd om de deuren dicht te doen en gaan hun braaf hun stal in. :P

Als je een goed soort ruwvoer heb hebben ze er echt niets bij nodig.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:52

mnkortleve schreef:
eridinges schreef:

Alleen voegt het voeren van een kwart of halve schep niets toe, gewoon een lekker hapje niks meer wat ook niet verkeerd is hoor ;) hier krijgen ze 250 gram per dag met koolstof als ze op stal gaan lekker makkelijk dan heb ik de tijd om de deuren dicht te doen en gaan hun braaf hun stal in. :P

Als je een goed soort ruwvoer heb hebben ze er echt niets bij nodig.

250 gram is een kwart schepje... dus een kwart van een kilo schep

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:53

eridinges schreef:

Ik kan rekenen, maar wat bedoel je daar nu mee?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:48

mnkortleve schreef:
eridinges schreef:

Je zegt dat een kwart niks toevoegd, maar waarom geef je het dan als je alleen ruwvoer voldoende vind? Of begrijp ik je verkeerd?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:51

Gras en hooi hebben ze nodig. Het liefst waar niet al te veel voedingswaarde in zit zodat je onbeperkt kan geven.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:59

eridinges schreef:
mnkortleve schreef:

Je zegt dat een kwart niks toevoegd, maar waarom geef je het dan als je alleen ruwvoer voldoende vind? Of begrijp ik je verkeerd?

Voor het lekkere hapje om hun in hun box te houden terwijl ik de boxen dicht doe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:21

Maartje1990 schreef:
Een paard heeft een perfect systeem waardoor dat ze in staat zijn om alle dingen die ze nodig hebben uit ruwvoer te halen of ze nu 1 jaar, 10 jaar of 30 jaar zijn. Door het geven van brokjes etc 'verpest' je het systeem juist waardoor een paard dit niet meer kan.

Dan moet wel alles in het hooi zitten en dat zit er vaak niet meer in. Het Nederlandse hooi is vrij arm en zit zeker niet meer alles in wat ze nodig hebben, tenzij er speciaal gezaaid is. Daar zul je je hooi voor moeten testen.

Ik zou ook gaan voor onbeperkt ruwvoer en een vitaminebrok, eventueel kun je ook een mineralensteen bij geven. Van het brokje hoef je maar 75-100gr van te voeren en dus vele malen minder dan een onderhoudsbrok of basisbrok. En dat is dus echt geen energiebommetje.
Merk je dat hij vanwege de groei wat te kort komt, zou ik kiezen voor een muesli met structuur.

De mijne is er zo ook prima op uitgegroeid. Van een brok ging hij stuiteren (en dan kreeg hij 3x per dag een handje) en op de vitaminebrok met een handje muesli voor het lekker na het rijden doet hij het prima. Al een jaar of 5 :))

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:57

Bedankt allemaal! Ik zal even goed onderzoek gaan doen naar de soorten brok / muesli die laag in energie zijn en hoog in vitaminen. Dan denk ik toch dat we hem iets bij gaan voeren, en hoeveel dat mag zijn natuurlijk afhankelijk van zijn conditie...

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:03

Ik denk dat het verstandiger (en makkelijker) is om je hooi eens te laten testen. :) Weet je precies wat er te weinig inzit en kun je je soort krachtvoer daarop afstemmen. :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:22

Dat is denk ik wat lastig bij ons op stal, we hebben vaak wisselende kwaliteit kuil (ene keer grofstengelig, dan weer fijn). Dit maakt het lastig om het te laten testen. Toch bedankt voor de tip, als ik later (hopelijk) zelf mijn paarden kan huisvesten zal ik dit zeker meenemen.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:23

Zijn hier trouwens haflingerhouders die ervaring hebben met de Pavo Podo Grow brok?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:52

Ik, ik voer dat zeker niet meer. Al mijn sobere dieren gaan daar op schuren aan de staart.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 11:51

Dat is niet fijn! Ben benieuwd of meer hier ervaringen mee hebben, anders toch nog even doorzoeken naar een ander soort brok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:55

Ik ken ook een aantal jonge paarden die erdoor gaan schuren. Allemaal koudbloeden.

Qua vitaminebrokjes kun je denken aan Marstall Force of Pavo vital complete, maar zo zijn er nog wel meer. Dat in combinatie met onbeperkt ruwvoer en eventueel een mineralen liksteen is genoeg. Mocht je merken dat het niet genoeg is, kun je altijd meer gaan bijvoeren. Brokken zijn alleen maar suikers. Die hebben koudbloeden niet nodig :n