Hoe krijg ik de meeste kans op een zwart veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

Hoe krijg ik de meeste kans op een zwart veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:27

Ik weet wat veel van jullie waarschijnlijk denken bij het lezen van de titel: kleurenfok.
Dat is totaal niet de bedoeling.

Het gaat om mijn 2,5 jarige merrie. (Sandreo x Mecenas) ik wil haar (als alles mee zit) over 1,5 jaar laten dekken.

Ik droom van kind af aan al van een zwart paard, mijn beide paarden zijn bruin maar zijn daar natuurljk totaal niet minder leuk om! Maar als ik dan toch besluit om een veulen te fokken, zou ik het wel heel gaaf vinden als ik dan een grote kans op een zwart veulen heb.
Ik ben niet van plan om de eerste de beste hengst die zwart vererfd er op te zetten, want ik wil natuurlijk dat de hengst ook mooi aansluit op mijn merrie.

Mijn belangrijkste vraag is dus; zijn er hier op bokt mensen die hier veel van af weten en of die mij kunnen vertellen met wat voor hengst ik een grote kans heb op een zwart veulen?
Eventueel advies over een bepaalde hengst is ook gewoon welkom.

Hier wat info die misschien van pas kan komen:
Mijn merrie heeft GEEN vosfactor.
Zij zelf is bruin, net zo als haar moeder. Vader Sandreo is heel donker bruin, vader van moeder is bruin-bont, opa van moeder is zwart, vader van vader is zwart.

Mocht er meer info nodig zijn zoals een foto of hele stamboom dan moeten jullie het even zegen dan zal ik dat plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen maar hoop van wel ;)

justxanna

Re: Hoe krijg ik de meeste kans op een zwart veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:28

Je kan het berekenen dmv genetische modificatie (geleerd bij biologie)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:30

Heb je je merrie laten testen of ze homozygoot of heterozyoot is? Een paard wat zowel bruin als zwart draagt heeft een bruine vacht. Als je dan een hengst kiest die zwart is (zonder vos) heb je 50% kans op een bruin veulen.

Een bruin paard kan ook alleen bruin dragen. Dan krijg je altijd een bruin veulen, ongeacht de kleur hengst.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:33

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:39

Als je je merrie test op agouti weet je meer. Is ze homozygoot zal ze nooit een zwart veulen krijgen. Is ze heterozygoot heb je met een zwarte hengst 50/50 kans. Voor een bruine (25 of 0% kans) en vos (50, 25 of 0% kans) hengst geldt ook dat je op agouti moet testen. Tenzij een vos hengst uit 2 zwarte komt, dan geldt ook een 50/50 kans.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:41

justxanna schreef:

Misschien toch nog maar even je schoolboeken openslaan _O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:42

:) Kleurgenetica in drie zinnen.
Geweldig Nies_!

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:43

Je zult je merrie moeten laten testen op agouti (de bruin-factor), is ze hiervoor homozygoot, dan zal het veulen altijd bruin worden als je er een zwarte op gooit (gezien ze homozygoot zwart is, kan er geen vos uit jouw merrie x zwart komen). Is ze voor agouti heterozygoot en je zet er een zwarte op, dan heb je 50% kans op een zwarte. Gunstiger kan ik het niet voor je maken :P als je er een andere kleur opzet, heb je waarschijnlijk nog minder kans op een zwarte.
Laatst bijgewerkt door Ryomieko op 30-12-13 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:45

Kleur is een fenotype (wat je ziet) als gevolg van een genotype (de genen). Je hebt twee allelen nodig, één van moeders en één van vaders.
Daarnaast werkt kleur bij paarden als volgt:
Basiskleur: zwart (E) of vos (e) Hoofdletter is dominant, kleine letter is recessief. Daarvan heb je twee nodig om tot uiting te komen.
Daarnaast zijn er vele lagen die hierover heen kunnen, denk aan verdunningen (palomina, valk, maar ook perlino bijvoorbeeld). Zo ook Agouti. Agouti zorgt voor de bruine kleur, het verdringt de zwarte kleur naar de 'uiteinden' van het paard, benen, staart, manen, oren enz.
Agouti is dominant, A

Jouw paard is dus zwart met daaroverheen agouti. De vraag is, is ze homozygoot (AA) of hetrozygoot agouti (Aa). Als ze homozygoot is zal ze nooit een zwart veulen geven, want, de A gaat altijd mee en is dominant over wat de vader geeft.
Is ze hetrozygoot, dan heb je een kans op een zwart veulen. Wil je een grote kans maken zal je een zwarte hengst moeten nemen met Non-agouti (aa). Dan heb je de volgende kans:
. |A |a
a| Aa (bruin) |aa (zwart)
a| Aa (bruin) |aa (zwart)

50% dus.

Advies, eerst uit laten zoeken of de merrie homo of hetrozygoot is voor Agouti. Bij hetrozygoot moet je een hengst kiezen die geen Agouti draagt en dan heb je 50% kans op een zwart veulen. Bij homozygoot zal je nooit een zwart veulen krijgen.

(Misschien geef ik nu wel allemaal info wat al bekend was, dan excuus!)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:54

Dank jullie voor de reacties! Meer als 50% kans ga ik dus zowiezo nooit krijgen?
Ik twijfel of ik haar zal laten testen of niet, voor mij even een vraag of ik de kleur echt zo belangrijk vind. Er zijn namelijk wel genoeg zwarte hengsten die mij aanspreken!
Is het niet zo dat als ik een vos op mijn merrie zet dat ik dan de grootste kans heb? Omdat mijn paard geen vosfactor heeft? Dat heeft iemand mij een keer verteld en ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand van jullie dat eerder heeft gehoord? Ik vind namelijk Charmeur een mooie hengst en ik zie inderdaad veel zwarte veulens van hem bij bruine merries.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:56

Met vos het meeste kans op zwart? := :')

Dat is onzin. Alles is afhankelijk van de agouti, aangezien je merrie geen vos gen heeft. Met een zwarte of vos zonder agouti heb je even veel (50%) kans. Met een bruine of vos met 1 agouti heb je 25% kans en met een bruine of vos met 2 agouti 0%. Dit als jouw merrie heterozygoot is voor agouti, anders heb je sowieso geen kans op zwart.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:58

Met vosjes moet je juist die óók nog gaan testen op agouti, want die dragen het vaak ook nog mee, en krijg je dus nog minder kans op zwart (als de vos agouti draagt dan).
Laatst bijgewerkt door Ryomieko op 30-12-13 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:58

Áls jouw paard heterozygoot is heb je met een zwarte hengst evenveel kans op een zwart veulen als met een voshengst zonder agouti. Als je merrie namelijk zwart zou doorgeven is dat dominant over vos.

Bij een zwarte hengst weet je zeker dat hij geen agouti draagt. Bij een voshengst weet je dat niet. Jouw merrie x een voshengst met agouti is maximaal 25% kans op een zwart veulen... áls je merrie heterozygoot is.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:59

Koper, als je zwart x merrie doet (steeds met voorwaarde dat de merrie heterozygoot voor agouti is) heb je altijd 50% kans, met een vos 0% tot 50% kans. Met een zwarte hengst heb je dus de meeste kans.

Edit: oh, ik las over het stukje "vos zónder agouti", ja dan heb je evenveel kans. Maar als je een voshengst uitgezocht hebt, moet je dus wel precies weten of de vos ook echt geen agouti draagt = meer moeite?
Laatst bijgewerkt door Ryomieko op 30-12-13 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:01

Dat klopt niet wat je zegt. Als de voshengst geen agouti draagt heeft ze evenveel kans op een zwart veulen als met een zwarte hengst. Dat ze met een zwarte hengst meer kans maakt op een zwart veulen is onzin. Dat gaat pas op als de voshengst agouti blijkt te dragen.

Maar het is wat voorbarig om daar al over te gaan discussiëren. Eerst de merrie maar eens laten testen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-12-13 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:01

Had mn bericht al geëdit :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:04

Uitzoeken of de voshengst agouti draagt is niet eens nodig als de merrie homozygoot blijkt te zijn. TS moet bij de merrie beginnen. Als die homozygoot is kan ze er een vos op gooien, of een paarse hengst. Maakt dan geen donder meer uit qua kleur.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 01:06

Oke duidelijk verhaal dus.
Merrie laten testen op agouti, en dan een zwarte hengst uitzoeken. Gelukkig vind ik ook maar een paar zwarte hengsten leuk (lees een stuk of 4) dus dat word stuk voor stuk uitpluizen welke het best zou passen :')

Edit; als ze dus heterozygoot is. Anders maakt het niks uit wat ik er op zet

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:10

Zwart&Zwart. :')

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:10

Vos fenotype sluit zwart doorgeven uit. Een zwarte kan, zoals gezegd, homozygoot (EE) of heterozygoot (Ee) zijn, een vos is altijd homozygoot (ee), dubbel recessief voor zwart dus. Uit een bruine merrie en een voshengst heb je dus in jouw geval, waarbij de merrie geen vosfactor heeft, 100 procent kans op een in de basis zwart fenotype (wordt altijd Ee), maar dat verandert niets aan het eventueel doorgeven van de Agoutifactor. Als jouw merrie AA is, krijg je die bruinfactor er van die kant af dus sowieso al bij. Is ze heterozygoot voor Agouti (Aa) heb je 50% kans dat ze het bruin doorgeeft. Verder kan die voshengst Agouti verborgen dragen, want op vos toont het niet, dus als je pech hebt en hij is Aa of zelfs AA, wordt je kans op een bruin veulen alleen maar groter ipv. kleiner.

Oh, en geef Prada morgen een knuffel van me.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:30

Kopen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:35

Sammie schreef:
Kopen..

:D :')

En dan niet in de zon zetten, stel dat hij dan alsnog bruin wordt :Y)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:51

justxanna schreef:

:') :') :') :(:)

Je hebt toch van die kleuren calculators op het internet? Weet niet of het werk...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:07

Het meeste is al gezegd. Het enige wat ik mij afvraag is waarom je de merrie wel op vos, maar niet op agouti hebt laten testen. Ik neem tenminste aan dat je dat gedaan hebt, aangezien het vosgen vele generaties verborgen kan blijven en de kleur van de voorouders dus niet zoveel (of in elk geval niet alles) zegt.

Aanvulling: als je deze Mecenas bedoelt is de kans dat je merrie het vosgen draagt in elk geval niet te verwaarlozen, tenzij ze is getest natuurlijk. Deze hengst is namelijk zelf drager van het vosgen. De kans dat hij het (onzichtbaar) aan de moeder van jouw merrie heeft doorgegeven is 50%. In dat geval is er ook weer 50% kans dat zij het aan jouw merrie heeft doorgegeven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:35

Volgens mij heeft ts niet laten testen maar vermoedt ze dat gezien de voorouders.