Citaat:..... http://www.ridehesten.com/en/Heste-nyhe ... /?ID=16012
Interessant, en ook wel weer een verduidelijking over de index zelf. Als je het artikel leest, lijkt het er op dat bordeaux geen vererflijke OC heeft: "Bordeaux has an OC-index of 101, 64% reliability, which means he neither improves the status nor burdens his offspring with heritable OC.".....
Bordeaux heeft dus een bemerking maar geeft het gemiddeld genomen niet door. Op zich niet gek, want OC schijnt maar 25% erfelijk te zijn.
Volgens een lezing van het KWPN is een waarde van 100 gemiddeld en 4 er bij of eraf is een + of - vererver, nog eens 4 erbij of eraf is ++ of -- voor de vererving. Ik heb naar de hengsten in de KWPN database gekeken en er zijn er nu 53 met een OC waarde. als je kijkt naar de + tot ++ verervers (104 en hoger), zijn het er nog maar weinig (11), er zijn er 13 welke 96 en lager scoren (die zal ik niet noemen).
Toevallig zit er een hengst bij die zelf (iets) onder het gemiddelde scoort, terwijl zijn zoons in de lijst het beter doen. Niet veel beter maar toch. Betrouwbaarheid kan hier nog een oorzaak zijn (alle waarden zijn minimaal 61%), maar dit zou ook kunnen betekenen dat bij een "schone" merrie er nog steeds een redelijk verervende hengst uit kan komen. Met een mindere merrie zijn de brokken natuurlijk daar, en die komen misschien wel nooit in de statistieken van het KWPN voor (vroegtijdig weg, foto's gemaakt voor PROK maar niet verstuurd etc); de "slechte" kant van de statistiek is dus misschien wel slechter dan voorgesteld.
Misscien toeval, maar in de lijst viel me op dat bv Heartbreaker vaak voorkomt en bijna allemaal in de gunstige categorie (100 of beter), in mindere mate hetzelfde voor chin chin en indoctro, dit over 3 generaties zoals je dat kunt zien in de KWPN database.
Misschien ook toeval, dressuur toppertjes zijn in min of meerdere mate een combinatie met "buitenlands" bloed. Let wel dat dit blijkbaar goed buitenlands bloed was, want onderaan de lijst zitten er ook een paar waar je volgens mij niet moet zijn.
Het lijstje met de toppertjes van 104 ~ 107 voor OC (dus + ~ ++) is nog niet zo lang:
DRAMATIC (DON FREDERICO x WELTMEYER x GRENADIER)
ZAMBUKA (SCANDIC x BIOTOP x PAPILLION)
ARMANI (UNITED x JAZZ x ULFT)
ZIËSTO (LANCET x CLAVECIMBEL x VANITAS)
AREZZO VDL (CHIN CHIN x HEARTBREAKER x RENVILLE)
BOSS (INDOCTRO x NIMMERDOR x SILBERSEE)
ZAPATERO VDL (CHIN CHIN x IRCOLANDO x NOTARIS)
ZAMBESI (HEARTBREAKER x CALVARO Z xLE MEXICO)
ZAZOU R (TOLAN R x CORDALME Z x ABGAR)
BODINUS (PADINUS x NAMELUS R x ABGAR)
LEXICON (VOLTAIRE x AMOR x NIMMERDOR)
Al met al nog niet veel keus, en het zou mij benieuwen of deze hengsten meer als "vroegah" worden gebruikt.