paard laten uitschrijven bij stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

paard laten uitschrijven bij stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 12:32

Hallo allemaal, Ik heb begrepen dat als je een paard hebt verkocht maar hij bij het stamboek en op het paspoort nog op jouw naam staat, dat je dan verantwoordelijk blijft voor het paard? B.v als hij schade aanricht, ze bij de geregistreerde aankloppen? Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

alvast bedankt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:30

Uitschrijven bij een stamboek heeft helaas geen zin omdat via het microchip is alsnog het Stamboek en via dat, de laatst geregistreerde eigenaar, terug te vinden.

Alleen als je kan bewijzen dat je niet meer eigenaar van het paard was ten tijden van het aanrichten van de schade kan je niet verantwoordelijk gesteld worden voor die schade.

Maar zelfs al is een paard niet geregistreerd in een stamboek, als eigendom bewezen kan worden (door buren, vrienden, stal, enz enz) dan ben je toch verantwoordelijk.

Equisync

Re: paard laten uitschrijven bij stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:34

Dus als mijn paard wat sloopt is zijn fokker aansprakelijk? Aangezien hij nog steeds op zijn naam staat(al enkele keren verkocht maar dus nooit omgeschreven). Das handig :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:39

Als je werkt met een koopcontract is het ook klaar.Net als het vroegere verkoop briefje.

Als de koper en verkoper beide ondertekend hebben,heb je als verkoper een bewijs in handen dat je geen verandwoording meer hebt voor het paard.Eigendomsrecht,paspoort,stamboekpapier gaan vanaf dat moment (of de datum die op papier is overeen gekomen) over op de koper.

Zowel koper als verkoper krijgen een ondertekend document.Zijn gewoon standaard contracten voor.Desnoods heb ik er wel een voor je.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:40

Oh dan is het jammer, heb een contract :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:45

SuperAssie schreef:
Dus als mijn paard wat sloopt is zijn fokker aansprakelijk? Aangezien hij nog steeds op zijn naam staat(al enkele keren verkocht maar dus nooit omgeschreven). Das handig :')

Hoop dat jij nooit in Belgie komt met je paardje ... want mocht je onderweg controle krijgen dan volgens de wet is het eigendom van zijn fokker en kan dus door hem 'in ontvangst' genomen worden. :D

Maar ik snap niet waarom mensen hun paarden niet op hun naam willen hebben. Vraag mij altijd af wat ze te verbergen hebben ????

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:47

Peterina schreef:
SuperAssie schreef:

Hoop dat jij nooit in Belgie komt met je paardje ... want mocht je onderweg controle krijgen dan volgens de wet is het eigendom van zijn fokker en kan dus door hem 'in ontvangst' genomen worden. :D

Maar ik snap niet waarom mensen hun paarden niet op hun naam willen hebben. Vraag mij altijd af wat ze te verbergen hebben ????

Ik heb een koopcontract, dus wel degelijk bewijs datie van mij is. Ook heb ik niks te verbergen, vind het vooral extra onnodige kosten. Misschien doe ik dat ooit, maar er zijn eerst belangrijkere dingen die ik moet regelen dan een naam laten veranderen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:51

Dat zijn dan de verschillen tussen Belgie en Nederland wat betreft paarden registratie.
Hier kan je er gewoon niet onderuit omdat een paard meteen ge-encodeerd moet worden in het Nationale Databank, als ook moeten ook alle wijzigingen, zoals verkoop, meteen afgewerkt worden (door ex- en huidige eigenaren). Kosten zijn ook al gedaan door de fokker, nieuwe eigenaar hoeft alleen papier (Mutatie Formulier) terug te sturen.
En koopcontract is geen bewijs van eigendom.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:51

Ik heb mijn paard nog niet op mijn naam.. weet ook niet of dat voor de wet mag, ben namelijk maar 15. En heb het paard sinds 1 augustus.
Maar naar mijn gevoel is de verkoop nogal illegaal gedaan, geen belasting aangiftes en alles.. mijn moeder was er ook al dubieus over haha. Ook geen dierenarts een check laten doen ofzo, we kenden de jaarling al sinds zijn geboorte dus ja..

Maar hoe moet je een paard dan overzetten op jou naam??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:55

Als het een Stamboek paard is ... bij het desbetreffende Stamboek.
Als het een 'papierenloze' paard is ... misschien kan iemand anders specifieke info geven want ik ken alleen het Belgische Wet hieromtrent, en weet niet wat de mogelijkheden zijn in Nederland aangezien er geen centrale databank is.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:57

Mijn paard heeft 2 paspoorten, de een is van het vlees, vee en eieren ding ofzo en de ander van de KNHS. Maar bij de een is hij dus KNHS ingeschreven en de ander bij zijn ras stamboek.. Barock Pinto..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:58

VivaByoux schreef:
Ik heb mijn paard nog niet op mijn naam.. weet ook niet of dat voor de wet mag, ben namelijk maar 15. En heb het paard sinds 1 augustus.
Maar naar mijn gevoel is de verkoop nogal illegaal gedaan, geen belasting aangiftes en alles.. mijn moeder was er ook al dubieus over haha. Ook geen dierenarts een check laten doen ofzo, we kenden de jaarling al sinds zijn geboorte dus ja..

Maar hoe moet je een paard dan overzetten op jou naam??

Bij mij ook niet hoor. Ik heb het geld contant betaald, contract getekend in tweevoud en pony met papieren mee naar huis genomen.
Dat kun je doen via het stamboek, hoe precies weet ik niet maar iig contact opnemen met het stamboek waar je paard staat ingeschreven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:03

Peterina schreef:
SuperAssie schreef:

Dan is dat dus een verschil met België...hier is een ondertekend contract wel een eigendomsbewijs....al zitten er ook haken en ogen aan als een eigenaar bv geen stalling betaald voor een langere periode.

Stamboekpapier en paspoort zijn geen eigendomsbewijs,die horen gewoon bij het paard.

Ik heb geen van mijn paarden op naam staan,een enkel in het paspoort omdat ik dat toen zelf heb aangevraagd.Ik heb verder niets met het stamboek en op naam zetten heeft verder geen meerwaarde als je bosklossers hebt.
Onnodige kosten voor niets,kan mijn geld wel beter gebruiken...ik heb niets te verbergen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:47

hkmm er zijn geen contracten! Lekker allemaal, en waar het paard nu is, geen flauw idee

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:16

Bij het KWPN kan je wel aangeven dat het paard verkocht is en dat je het nieuwe adres niet weet. Dat kan gewoon via mijnKWPN. Hoe dat met andere stamboeken zit weet ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:13

Oenka schreef:
Hallo allemaal, Ik heb begrepen dat als je een paard hebt verkocht maar hij bij het stamboek en op het paspoort nog op jouw naam staat, dat je dan verantwoordelijk blijft voor het paard? B.v als hij schade aanricht, ze bij de geregistreerde aankloppen? Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

alvast bedankt

Dit is grote onzin!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:28

Sammie schreef:
Oenka schreef:

alvast bedankt

Dit is grote onzin!

Oh echt? hoe zit het dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:35

Eigendom moet bewezen worden. (iig in Nederland dus)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:56

Ok mooi :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:07

Peterina schreef:
Maar zelfs al is een paard niet geregistreerd in een stamboek, als eigendom bewezen kan worden (door buren, vrienden, stal, enz enz) dan ben je toch verantwoordelijk.

Gewoon bij verkoop om een vrijwaringsbewijs vragen, kun je zelf opstellen..ben je overal van af.
Maar als het om z.g.n. zwart geld gaat wordt het vaak wat moeilijker. :+