hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 22:52

Mag ik hier ook een nieuwsgierigheidsvraag plaatsen? Anders is verplaatsen uiteraard ok!

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat een veulen zich aan de moeder aanpast en dat je dus best een grotere hengst kunt gebruiken; maar mijn logisch denkvermogen zegt dat daar toch wel een max aan zit?

Mijn merrie is al eens uitgescheurd met een veulen van een hengst die 10 cm kleiner was dan zij; hoe zit dat dan met een grotere hengst?

Heb jij wel eens een grotere hengst gebruikt voor je merrie? Hoe veel groter was hij dan? Leverde het problemen op?

NB; ik snap ook wel dat een shet merrie met een belg hengst niet kan werken, maar hoeveel verschil kan dan nog wel? Overigens ben ik niet op zoek naar een grotere hengst maar ik vraag het me gewoon af.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:57

Via de zoekfunctie kom je toch al wat aardig oudere topics tegen over hetzelfde onderwerp:)

- Offline -

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:59

Er gebeuren natuurlijk wel eens ongelukjes, komen ook niet de meest knappe combinaties uit. Ik ken een shet x fell pony en die had een fell pony hoofd en korte pootjes. :')

Maar het kan dus wel!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:00

Algemeen acceptabel 15 cm als veilige marge.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 23:04

Anne_GTI schreef:
Algemeen acceptabel 15 cm als veilige marge.


ok, goh ik vind dat toch wel een groot verschil eigenlijk...

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:11

Het is ook erg afhankelijk van de bouw van de ouderdieren... Ik gebruik liever een slankere, hoog op de benen staande, 25cm grotere hengst op een merrie, dan een hengst die even groot (of zelfs kleiner) als de merrie is, maar veel breder en zwaarder gebouwd als de merrie ;)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:22

EHK --> F-AM

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:26

Een merrie (1.57m) die een veulen kreeg van een 19 cm-grotere hengst is weliswaar zonder problemen bevallen, maar was wel flink uitgescheurd. Beide dieren waren compact en breedgebouwd, zo ook het veulen.
Toch zou ik het niet zo snel meer doen of aanraden om een grotere hengst op een kleine merrie te zetten. De dracht zelf was ook veel moeilijker en zwaarder voor de merrie.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:32

Ik zou zelf niet meer als 10 cm hoger gaan, ik reed vroeger een NRPS merrie van 152 bij een fokker. Beestje was drachtig van een fijn gebouwd hengst van 167, die dus 15 cm groter was. Merrie had einde dracht verschrikkelijk last van aambeien, wat de dierenarts nog nooit in zulke maten had gezien en tot de geboorte kwam dagelijks de dierenarts. Bevalling verliep goed en er kwam een prachtig heel groot veulen uit, merrie wel flink ingescheurd. Dierenarts advies, nooit meer met deze merrie fokken.
Tja in theorie past het veulen zich aan de baarmoeder aan, toch lijkt het mij extra spannend. Al kan ik mij voorstellen dat ervaren fokkers het wel aandurven.
Veulen was trouwens uitgegroeid 170 hoog geworden, dus groter als de hengst geworden

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:41

Afhankelijk van de maat, en bouw, van de pony merrie:
- kleine A: A of kleine B
- grote A: tot C
- B: tot D
- C: t/m grote D
- D: t/m E
- E: t/m 165 cm
- 160 cm : t/m 175 cm

Bij ponies moet je echt oppassen met bouw en maat, bij paarden hebt je wat meer speling maar toch zou ik zelf nooit meer als 20 cm gaan.

Het klopt misschien dat het veulen zich aanpast in de baarmoeder wat betreft ontwikkeling maar de meeste mensen denken er niet aan dat het veulen ook door het geboorte kanaal moet komen ... wat aanzienlijk minder ruimte bied dan de baarmoeder. Dit is ook de reden waarom oa shetten en mini's zo veel problemen hebben bij het veulenen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:56

Ik heb twee keer een hengst van 1,60 gebruikt op mijn Haflingermerrie van 1,44. De merrie is nogal robuust, beide keren waren er geen problemen met de uitdrijving bij de bevalling.

henrie1977
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:33

ooit nam ik van de markt een hoogdragende pony van 1.20m mee. deze kreeg een groot veulen, ging niet eenvoudig, maar is allemaal wel goed gegaan. veel later ben ik te weten gekomen, dat het veulen een vader van 1.60m had. deze was direct na het casteren bij de pony in de wei gekomen, en had nog een keer raak geschoten. toen de pony verkocht is hadden ze er geen idee van dat ze dragend was.nu zal dit ongetwijvelt een uitzondering zijn, maar het verschilt dus 40 cm, met toch een goede afloop.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:03

vroeger had ik een verzorgshet en die is meerdere keren door een KWPN hengst gedekt. De veulens die hieruit kwamen waren toen zij volwassen waren rond de 1.40 / 1.45 mtr.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Set_Elkol
Berichten: 14844
Geregistreerd: 06-06-06

Re: hoeveel groter kun je eigenlijk fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:04

friesiszwart heb je daar foto's van?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9293
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:41

Ik heb een new forest d pony van 1, 46.5 op een zeer ranke pony gehad van 1, 25.
Bevalling ging prima het veulen is inmiddels 4 jaar oud en 1, 38 groot.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers