Stel, ik wil een veulen fokken van mijn AV-merrie (ws Egyptisch zeggen kenners, maar ik heb geen idee), waarop moet ik letten bij de keuze van een hengst?
Iets over mijn merrie:
Mujannah Salam (geb. 5/5/2002), stekelharig vos
V. = RKS Haziz
M. = Dhana
V.m. = Moshai
Mujannah is super intelligent, eenkennig en soms stront-eigenwijs wat het inrijden zeer moeilijk maakte. Inmiddels is ze sinds voorjaar 2012 bereden en wordt ze door mij uitgebracht in de endurance (op dit moment zijn we klasse 2 + 2 winstpunten). Ze heeft hele fijne en voor de lange afstanden makkelijke en economische bewegingen, maar haar rug is een zwak punt en proberen we dmv dressuurmatig rijden sterker te maken.
Ze is regelmatig hengstig en het is dus goed mogelijk haar eens te laten dekken en te kijken of ze ook drachtig wil worden. Ze zou zeker een goede moeder zijn, want ze heeft ons IJslandse hengstveulen 6 jaar geleden onder haar hoede genomen qua opvoeding en bescherming. Hij mocht nl alleen drinken bij zijn moeder, maar verder keek die merrie niet zo naar hem om (was met het vorige veulen ook zo, maar hebben allebij niks tekort gehad).
Belangrijk vind ik om een veulentje te proberen te fokken met een wat makkelijker karakter, maar met dezelfde looplust en bewegingen. Kleur vind ik onbelangrijk, ik wilde ooit zelfs absoluut geen vos en nu heb ik er zelfs 2
...Hoe weet ik dus welke hengst het beste zou passen, want over het algemeen staan alleen positieve punten op internet over dekhengsten? En wat zijn de prijzen voor AVS-hengsten? En welke manier van dekken is gebruikelijk, inseminatie of ook natuurlijke dekking? Bij IJslanders ben ik gewend dat de merrie een periode met meerdere merries en een hengst het land op gaat... Wie kan mij vertellen wat de totale kosten ongeveer zijn voor het fokken van een veulen tot na de geboorte? Mujannah is nu bijna 12 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad... Tot welke leeftijd kan je een eerste veulen fokken of maakt dat niet uit?
Hier wat foto's van Mujannah: http://www.mijnalbum.nl/Album=LVQHSKWR
... Maar inderdaad is mijn angst het karakter...
Ik heb mijn merrie laten scannen en daarbij laten kijken hoe alles eruit zag, of ze cystes had, of haar voortplantingssysteem gezond was. Zij is trouwens gedekt door een Rocky Mountain hengst om een veulen te fokken voor de endurance (volbloed is daar net zo god voor natuurlijk)
... Vlak nadat ik Mujannah kocht zijn zij ook verkocht... Van Mujannah haar moeder heb ik later gehoord dat het inrijden ook nogal een probleem was en geen idee of dat ooit gelukt is... Dhana werd geloof ik bij Bob en Dana Treadwell al af en toe bereden...
Deels opgevoed/gezoogd en opgegroeid met IJslanders haha!
en ze zei niet meteen "Nee!"...
... Ik heb hem nog niet live gezien, maar hij is van een kennis van mij en ik ga er dit voorjaar heen om kennis te maken... Misschien gedurfd als hij het wordt, maar hij is geloof ik nog niet gekeurd voor AVS... De eerste hengst die mijn IJslandse merrie heeft gedekt was ook nog niet gekeurd en ik heb toch een hele knappe en lieve jongen... Een jaar later kreeg hij op de keuring een tweede premie...