Het ideale sportpaard, Groninger versus Gelderse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Het ideale sportpaard, Groninger versus Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 09:27

Ik zou graag eens wat dieper in willen gaan op de verschillen tussen Groninger en Gelderse hengsten in de huidige sportpaardenfokkerij.

De laatste jaren wordt er meer en meer ervaren dat het moderne sportpaard qua karakter steeds gecompliceerder is geworden. Mooie, goed bewegende paarden die steeds moeilijker tot niet werkbaar zijn. Naar mijn mening doodzonde, want juist het karakter is zo belangrijk wil je goed presteren. Daarom zou ik willen weten wat Groninger en Gelderse hengsten aan het moderne sportpaard kunnen toevoegen en daarover discussiƫren.

Even overgenomen uit de Wiki, het exterieur en karakter van beide types:

De Groninger:
De Groninger is een lang gelijnd middelzwaar warmbloed paard. Belangrijk is een niet te lange sterke rug, een tamelijk schuine schouder, een brede en diepe zwaar bespierde romp, een zwaar ontwikkelde achterhand, massief beenwerk met platte pijpen en ruime harde voeten. Het Groninger paard komt in verschillende schofthoogtes voor vanaf ongeveer 1,50 meter tot zelfs boven de 1,70 meter.

Groningers hebben bij voorkeur de kleur zwart, bruin of donkerbruin maar komen in veel meer kleurslagen voor. Veel gezien is ook de sabino en moorkop.

De Groninger heeft een nuchter karakter en is sober en werkwillig. De Groninger werkt graag en doet vrijwel altijd zijn best, een zeer betrouwbaar paard voor iedereen

De Gelderse
Een Gelders paard is een paard met een aansprekend front, goede bewegingen met een krachtig gebruik van de achterhand, een klassieke belijning (recht kruis) en voldoende bot en massa. Ze beschikken over een goed fundament en zijn duurzaam door hun goede gezondheid en hardheid. De meest voorkomende kleur is vos, vaak met veel witte aftekeningen, maar ook andere kleuren zoals zwart, bruin en schimmel komen voor. De stokmaat ligt rond de 1.65 m

Het Gelderse paard is een temperamentvol paard met een werkwillig en vrolijk karakter en toch betrouwbaar.


Qua karakter staan beide types over het algemeen bekend om het doorgeven van goed werkbare paarden.

Qua exterieur is de Groninger zwaarder qua bouw dan de moderne Gelderse, maar wat voor invloed heeft dit op sportaanleg?

Anoniem

Re: Het ideale sportpaard, Groninger versus Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:37

Ideale sportpaard?

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Het ideale sportpaard, Groninger versus Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:39

Naar mijn mening kun je daar vrij weinig van zeggen. Er zijn keurig gebouwde KWPN paarden die geen pas opzij kunnen zetten en er zijn Fjorden die de sterren van de hemel lopen in de hogere basissport. Het heeft allemaal te maken met het paard als individu.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:52

Bij gebruik van Gelderse en Groningse hengsten op sportpaarden hoef je er echt niet bang voor te zijn dat je de sportaanleg er uit fokt. Zeker met lijnenteelt op stempelhengsten die je in beide fokkerijen tegenkomt kun je de sportaanleg redelijk behouden maar krijg je er wat meer massa en vooral werkbaar karakter en inzet voor terug.
Ik ben zelf meer thuis in de Groninger fokkerij en daar kom je nog redelijk dichtbij het bloed tegen van o.a. Farn, Sinaeda en Marco Polo, stuk voor stuk hengsten die een grote stempel op de sportpaarden fokkerij hebben gedrukt. Ik heb zelf een KWPN fokmerrie met 40% Groninger bloed staan waar net het prestatiepredikaat voor is aangevraagd, nakomelingen: 1x GP dressuur, 1 x Z2 dressuur en 2 x m springen. Het in de moederlijn de 4e prestatiemerrie op rij, een moederlijn die altijd half Gronings is gebleven. Ik heb nu drie Groninger veulens uit deze merrie gefokt (de 4e is in aantocht) twee daarvan hebben aansluiting op Sinaeda en dat zie je er meteen in terug: voldoende maat, bot, diepte, ruime bewegingen, goed wakker en snel maar wel het aangename karakter.
Het is maar net wat je voor ogen hebt: een grand prix paard uit een Groninger hengst fokker is niet onmogelijk maar de kans is kleiner dan wanneer je een bruikbaar paard voor de basissport en nog belangrijker: voor de gemiddelde basisruiter wilt fokken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Het ideale sportpaard, Groninger versus Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:14

Gelderse Paarden zijn de betere bewegers. Dat was vroeger(vanaf laten we zeggen 1938) en dat is nu nog.
Daarnaast vind ik dat KWPN Gelderse Paarden over meer kwaliteit beschikken dan de huidige Groninger populatie.

Paar jaar geleden had het Groningerstamboek de keuring nog samen met de Gelderse in Hengelo dag van het Gelderse Paard en daar was het kwaliteitsverschil(hardheid, adel en beweging) erg goed te zien.

Wat je bij het KWPN ziet is dat de betere springers veelal uit Groninger stammen komen. Groningers hadden vaak de betere achterhanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:43

Ik vind eigenlijk niet dat je ze tegenover elkaar moet zetten.
Het zijn beide type paarden die sterke punten hebben die wat karakter betreft zeker wat kan toevoegen.

Echter krijgt de fokker die moderne sportpaarden fokt een rolberoerte als die alleen al de optie hoort van een Gelderse hengst te gebruiken laat staan een Groninger hengst.

Ik ben het er niet mee eens dat de Groninger minder kwaliteit heeft dan de Gelderse.
De Groninger heeft gewoon andere kwaliteit maar deze is niet perse minder.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:53

Daarom zou ik ze wel graag tegenover elkaar zetten, want wat kan de groninger meegeven en wat de gelderse en wat willen we dan juist graag zien in een sportpaard.en dan doel ik op een sportpaard voor een breed publiek, basissport en wat meer, uitzonderingen daargelaten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:05

Murosch schreef:
Daarom zou ik ze wel graag tegenover elkaar zetten, want wat kan de groninger meegeven en wat de gelderse en wat willen we dan juist graag zien in een sportpaard.en dan doel ik op een sportpaard voor een breed publiek, basissport en wat meer, uitzonderingen daargelaten.


Het zijn tegenwoordig totaal verschillende types. Waarom zou je ze tegenover elkaar willen zetten?

Het is een smaak verschil ben ik bang. Een Gelderse beweegt ruimer, meer bergop en met meer front dan een Groninger....

Ja ik vind dat mooier. (naast dat ik voskleur prefereer boven een donkerbruine)

Voor de gemiddelde ruiter zal een Gelderse een heel prima sportpaard zijn....voor de zeer angstige ruiter zijn ze denk ik te imponerend.

Die kunnen denk ik beter een Groninger kiezen.