Wat voor kleur wordt dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damon12

Berichten: 73
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Nieuwehorne

Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:01

Hee Bokkers

Zoals in de vraag al te lezen is, wat voor kleur zal mijn veulentje volgend jaar worden?
Ik verwacht volgend jaar mijn eerste eigen veulentje. Ik heb mij vooral op de correctheid en karakter van het veulen gericht.

Wat voor kleur eruit komt rollen is voor mij een grote verrassing, maar ik ben wel nieuwsgierig wat de kansen zijn. Het zijn allebei 2 mooie pony's vind ik :o , maar erg verschillend van kleur.
Stiekem weet ik natuurlijk wel dat er iets aparts uit kán komen, waar ik wel op hoop :o :D maar naar mijn idee kan het ook zo maar een donker veulentje worden omdat beide ouders een zwarte moeder of vader hebben.

De aankomende moeder is Valk met aalstreep en donkere benen etc. etc.
Moeder van de Valk-merrie moet een verdunnings-gen gehad hebben. Ik heb haar nooit gezien.
De vader van de Valk merrie is een zwarte hengst.

De vader to be is mijn hengst Cocoa.
Hij is panterbont.
Zijn moeder was zwart en zijn vader een Few Spot.

Ik ben zeer benieuwd of jullie een idee hebben wat de kleur het veulentje zal worden.

Geslacht maakt mij verder niet zo veel uit, als het maar gezond en monter het leven in gaat.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:23

Dus als ik het goed begrijp hebt je een valk merrie x een zwart appy als ouders?

Vraag is natuurlijk welke kleur had de moeder van de merrie: palomino of valk? Dit ivm of zij vosdrager is.

En wat is de basis kleur van je hengst: bruin, zwart of vos? En of hij vos-drager is.
Heeft hij al een vos-gekleurde of zwart-gekleurde veulen gehad?

Wat je zowiezo al weet is:
merrie = E? Aa CCr ... waarbij ? is voor zwart of vos, heterozygoot agouti en heterozygoot creme
hengst = ?? ?a CC Lplp ... waarbij ? is voor basis kleur zwart of vos, ? is voor agouti, geen creme en heterozygoot appy.

Zonder de ? in te vullen kan je op dit moment alleen zeggen:
50% kans op een enkelverdunning van creme
50% kans op een zwart-basis gekleurde veulen
50% kans dat het appy is

Damon12

Berichten: 73
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:36

Dankjewel voor de reactie!! Klinkt in ieder geval wel veelbelovend aan mogelijkheden van kleur :j
De vader van het aankomende veulen is bruin appaloosa.
De moeder van mijn merrie zou palomino kunnen zijn, waar ik mijn merrie gekocht heb stonden onder andere 2 palomino merries.Maar er werd verder niet uitdrukkelijk gezegd dat een van de twee de moeder was.

De basiskleur van mijn hengst is Bruin. Voor zover ik weet zijn er in zijn afstamming geen vosdragers.
Hij krijgt volgend jaar zijn eerste veulens, dus ik kan nog niet zeggen of hij wel eens vos of zwarte veulens gebracht heeft.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:02

Citaat:
Wat je zowiezo al weet is:
merrie = E? Aa CCr ... waarbij ? is voor zwart of vos, heterozygoot agouti en heterozygoot creme
hengst = ?? ?a CC Lplp ... waarbij ? is voor basis kleur zwart of vos, ? is voor agouti, geen creme en heterozygoot appy


Veranderd dan een beetje:

merrie = Ee Aa CCr ... vosdrager, heterozygoot voor zwart,vos,agouti en creme
hengst = E? Aa CC Lplp ... grote vraag is of hij vosdrager is Ee of homozygoot EE:

Indien Ee ... kan op zwart of bruin of vos
Indien EE ... alleen zwart of bruin
als basis kleuren,
en dan met of zonder creme of appy (of beiden).

Damon12

Berichten: 73
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Nieuwehorne

Re: Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:11

Nou ik ben zeker benieuwd wat het dan wordt! bedankt voor de uitleg :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78601
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:54

Basiskleur bruin kan niet, basiskleur is zwart of vos, de hengst is dus zwart met agouti.
De vader van je hengst was few spot, met wat voor basiskleur? Dat ie homozygoot appaloosa is maakt voor dit kleurenverhaal namelijk niet uit, je hengst is panterbont en daarmee heterozygoot, voor het appaloosa-deel is dat al voldoende.

Damon12

Berichten: 73
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 09:38

Dan zal de vader van de hengst zwart met agouti zijn, want hij is bruin few spot. :j

Zo zie ik ook wel weer hoe lastig de kleurengenetica is...pfff moet er wel goed naar kijken/leren. Maar altijd leuk om nieuwe kennis op te doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78601
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:17

Yep, dat is zwart met agouti. :j
Helaas weet je niet of er verborgen vos in zit, je zegt zelf dat er waarschijnlijk geen vosdragers zijn in de lijn van de hengst.

Dan heb je als kans:
6,25 % zwart
18,75 % bruin
6,25 % smoky black
18,75 % valk
6,25 % zwart appaloosa
18,75 % bruin appaloosa
6,25 % smoky black appaloosa
18,75 % valk appaloosa

Even er van uitgegaan dat beide ouders maar 1 agouti gen hebben en niet homozygoot dus zijn, is dit wel, vervallen de zwart en smoky black mogelijkheden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:06

En als de hengst ook vos drager is, net als de merrie, dan veranderen de percentages en kan er ook vos, palomino, vos appaloosa en palomino appaloosa eruit komen.