Misschien kennen jullie het verhaal van Namke en mij. Even kort: ik heb Namke 5 jaar bijgereden en daarna is ze binnen een maand verkocht. Na een halfjaar had ik haar teruggevonden bij de nieuwe eigenaren en heb haar teruggekocht. Sindsdien is ze nu bijna 3,5 maand in mijn bezit. De eerste 2 maanden heb ik alles rustig opgebouwd, aangezien ze bij de nieuwe eigenaren vrijwel een halfjaar weinig tot niks heeft uitgevoerd. Hierdoor zijn haar spieren bijna zogoed als niks meer.... Ik deed lekker wandelen, longeren, lekker opbouwen van de conditie en bespiering.
Nu ben ik sinds een paar weken weer echt aan het trainen onder het zadel. Af en toe ben ik een beetje té fanatiek dat ik niet meer in de gaten heb hoelang ik bezig ben. Ze heeft de laatste tijd enorm moeite met haar spieren te gebruiken. Een voorbeeld: ze probeert onder het werk uit te komen door het bit vast te pakken en ook haar buik uit te drukken zodat ze mijn been niet meer voelt. Ze probeert echt de macht in eigen handen te nemen. Ze loopt af en toe ook erg tegen de kant aan, daarom rijdt ik veel lange lijnen op de binnenhoefslag, maar dan pakt ze net voor de korte zijde om om te stellen het bit vast en kijkt de tegengestelde richting op en slingert vervolgens... (ERG IRRITANT...
) Omdat haar spieren niet alles meer zijn probeer ik altijd minimaal de eerste 20 minuten lang en laag te rijden zodat ze haar rugspieren kan gebruiken en overgangen om de achterhand te activeren en sterk te maken. Maar wat ook erg een probleem is is hetzelfde tempo blijven aanhouden. Ze valt iedere keer terug in een langzamer tempo, en is soms niet goed genoeg aan het been.
Vandaag was het echt om te janken.... (letterlijk, want dat heb ik ook gedaan
). Het is zo frustrerend omdat het deze week echt niet goed lijkt te gaan. Ik heb het gevoel alsof ik een beginner ben die niks kan. Ik probeert zoveel mogelijk geduld te houden maar na 10 keer is echt mijn grens bereikt en wordt ik boos. Hierna heb ik zoveel spijt dat ik zo boos ben geworden omdat het toch niks opgelost en het alleen maar erger maakt. Ook heb ik het idee dat ze de laatste tijd niet zoveel energie heeft. (Ik voer op dit moment hierdoor ipv basisbrok nu prestatiebrok) Dit is natuurlijk wel redelijk normaal als je een halfjaar niks meer hebt gedaan en nu weer aan de bak moet. Maar ik vraag me daarbij af of ik dan niet teveel van haar vraag op dit moment? Ik voel me op dit moment echt enorm schuldig en weet me geen raad...
Bedankt voor de moeite om het hele verhaal te lezen!
Soms moet je samen door een dalletje heen.
Daarom kan ik zo`n oefening soms wel 10 keer overdoen...

Voel het gelukkig tegenwoordig wel beter aan. Dan ga ik stappen met de teugels lang...