Springpaarden stoeterij/fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OdessaMajor
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-05-13

Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:48

Hallo bokkers. Ik wil over een tijd een paard kopen. Ik wil graag dat het een goed springpaard kan worden. Er zijn natuurlijk n aantal rassen dat t erg goed doen, maar als ik naar fokkerijen van hen zoek, krijg ik voornamelijk dressuur paarden fokkerijen. Ik heb wel al een aantal fokkerijen gevonden maar ik vind t n beetje snel om uit vier fokkerijen te kiezen...
Mijn vraag is dus of jullie goede fokkerijen weten van goede betrouwbare springpaarden.
Ik wil trouwens graag een paard van n stoeterij ipv n paard dat al eigendom was van iemand zonder stoeterij omdat je dan toch een grotere kans hebt dat t paard rare dingen is aan geleerd

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 02:49

volgens mij heeft team nijhof wel springpaarden ( ook springgefokte dekhengsten) staan.

weet niet of dit precies is , wat je bedoeld.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 02:53

Tsja, ik zou wel goed sparen dan, zijn vaak niet de goedkoopste paarden... ;)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:57

Ik denk dat Odessa best eerst een beetje ervaring op doet in de paardenwereld, voor ze zich in zo'n avontuur stort...

OdessaMajorr
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:44

Ketaki: dat is idd wel een beetje wat ik zoek, zoiets.
Vage gebruikersnaam;): ik ben idd nog best jong maar k rijd nu wel al n flink tijdje. Mn vader en ik willen misschien samen een paard nemen maar ze willen eerst dat ik een beetje bewijs dat k t aan kan. Zo ja dan kopen we er een. Ik kan dan wel de eerste beste pony die n beetje braaf en lief is nemen, maar als ik nog iets wil berijken houdt het dan waarschijnlijk op bij de b, en misschien met geluk de l. Stel ik neem die pony ipv n goed paard, en k kom ergens vast te zitten, dan kan ik toch niet zomaar na 3 jaartjes denken: dit is niet wat ik wilde, weg met t paard en kom maar op met de nieuwe. Ja miss ben k r nog niet aan toe om wedstrijden te springen of wat dan ook. Dan kan ij nog steeds een goed paard nemen en daarmee genoeg ervaring opdoen totdat ik met hem wedstrijden zou kunnen springen.
Heidy_wilko: das wel zo en dat weten mn ouders ook wel maar, kwil niet vreselijk kakkerig of stom klinken, als ikd at wel doe srry dan, we hebben er ook wel wat voor over.

Ik hoop trouwens dst k niet overkom als een verwend klein kind ofzo...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:33

VDL stud staat ook bekend om de springpaarden.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:29

OdessaMajor schreef:
Ik wil trouwens graag een paard van n stoeterij ipv n paard dat al eigendom was van iemand zonder stoeterij omdat je dan toch een grotere kans hebt dat t paard rare dingen is aan geleerd


Deze redenering kan ik niet helemaal volgen. Als vrij onervaren ruiter moet je niet aan een jong paard beginnen (dus die van een stoeterij komt) maar een ervaren leermeester. Daarbij waarom zouiden ze op een stoeterij geen slechte dingen aanleren en bij een goede ruiter, die het paardniet zelf heeft gefokt wel?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:35

http://www.staljeroenheijmans.com/
Heeft ook springpaarden staan. Kan je vertellen dat het gave paarden zijn om te zien, heb hem vaak op de manege gezien en ook zien springen. Paarden zijn, zoals ik zag, goed opgevoed en kunnen prima springen.

Ik heb mijn springpaard gewoon bij een particulier vandaan, deze had haar ook gefokt. Kan je ook altijd naar kijken :)

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:35

Stoeterij du vlist, daar heeft een vriendin van mij haar jonge springpaard vandaan.
Betrouwbare mensen.

Maar voor een beginnende ruiter zou ik absoluut voor een leermeester gaan en niks van een stoeterij afhalen.. Dat zou ook zonde zijn voor het kunnen van het paard.

Ieder "gewoon" goed springpaard kan het Z wel halen. Alleen meestal is de ruiter niet kundig genoeg.
Zelf zou ik dus opzoek gaan naar een paard met ervaring en daarmee eerst eens de parcoursen gaan zien.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:43

Cees Klaver is een enorm bekende fokker in de springpaarden en handelaar. Hij verkoopt paarden in alle mogelijke prijsklasse's, daar kan je ook kijken, hij heeft alles van jong tot ervaren paarden.

OdessaMajor
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:50

bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ben idd nog niet heel ervaren me tspringen van parcoursen, maar een paard waar ik toch wel ergens mee kan komen gelijk te kopen is toch niet erg ofzo.
Het lijkt mij juist vervelend om een paard te kopen die net b kan springen, daar een paar parcoursen mee doen en dan te denken, had ik toch maar een betere genomen. want op dat moment ben ik al gehecht aan dat paard en zal het niet leuk zijn hem weg te doen om een nieuwe te kopen...

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 03:07

Maar een gewoon goed gebouwd paard komt makkelijk de B voorbij als de ruiter maar kan sturen.
Dus waarom een toppaard kopen als jij die top nog lang niet gaat bereiken en het paard daarmee niet juist traint dus voorkomt dat hij die top ooit zal bereiken?

Dan kun je beter eerst op een "normaal" paard tot het m rijden en leren sturen, daar gaat jaren overheen voor je goed en kundig een paard een goed parcours doorstuurt. Tegen die tijd kun je verder kijken naar een opvolger.

OdessaMajor
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 15:42

Op stoeterijen staan volgens mij niet alleen jonge paarden. Wij zijn gewoon op zoek naar een paard van ong. 7 jaar met springervaring en ontspannen is. Ik heb t liefste van een stoeterij omdat ik dat gewoon meer vertrouw dan een paard van iemand die dat paard iets gevaarlijks of raars heeft aangeleerd wat niet naar voren komt bij het proefrijden etc. Ik heb inmiddels ook een stoeterij gevonden waar wel wat goede springpaarden staan enzo. Maar ik weet niet zeker of t die stoeterij gaat worden natuurlijk...

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:48

Verstandig dat je een iets ouder paard neemt als je nog niet zo veel ervaring hebt. Zou zeggen neem gewoon een kijkje op de stoeterijen die genoemd zijn, je komt er snel genoeg achter of een 'goed springpaard' echt wel iets voor je is.

Verder wil ik je meegeven dat het inderdaad jammer zou zijn voor het paard om verkocht te worden als hij op een gegeven moment niet verder kan komen in het springen en jij wel, maar het zou ook heel sneu zijn als jij straks in het ziekenhuis ligt omdat je een paard hebt wat je niet aan kan, en 'm als nog moet verkopen. Koop er dus alleen een waar je je veilig op voelt.

OdessaMajor
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:34

Mavelle schreef:
Verstandig dat je een iets ouder paard neemt als je nog niet zo veel ervaring hebt. Zou zeggen neem gewoon een kijkje op de stoeterijen die genoemd zijn, je komt er snel genoeg achter of een 'goed springpaard' echt wel iets voor je is.

Verder wil ik je meegeven dat het inderdaad jammer zou zijn voor het paard om verkocht te worden als hij op een gegeven moment niet verder kan komen in het springen en jij wel, maar het zou ook heel sneu zijn als jij straks in het ziekenhuis ligt omdat je een paard hebt wat je niet aan kan, en 'm als nog moet verkopen. Koop er dus alleen een waar je je veilig op voelt.


dat sowieso :). Ik zou hem namelijk samen met mijn vader berijden. ik 4x en hij 3x. Hij is alleen niet heel zelfverzekerd op sommige paarden. Ik soms ook neit hoor, als ik op een paard zit wat niet stil kan staan ben ik ook niet onstpannen hoor ;) Maar hij net wat meer. en ik zou sowieso nooit een paard willen waar ik niet ook normaal mee rustig kan rijden. of als ik aan het springen ben ik hem idd niet kan houden aangezien hij meer zou hebben dan wat ik aan kan en dat ik en/of het paard gewond kan raken.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:46

Ik denk dat het verstandig is dat je eerst contact zoekt met een heel ervaren persoon die je kunt vertrouwen.
Rare karakters bij paarden is lang niet altijd aangeleerd, sommige paarden zijn gewoon erg speciaal en niet geschikt voor een persoon met weinig ervaring. Dus een paard rechtstreeks bij de fokker kopen, zegt niet veel. Bovendien kan hij bij een fokker ook verkeerde dingen meegemaakt hebben.
Te lezen aan de dingen die je schrijft, heb je echt nog heel weinig ervaring met het rijden, kopen en houden van paarden. Voor jou is het toch echt belangrijk dat je een braaf, ervaren en eventueel ouder paard koopt, zodat die jouw fouten op kan lossen en vergeven. Voor een jonger minder ervaren paard is het gewoon belangrijk dat de ruiter ervaring genoeg heeft, of dagelijks begeleiding krijgt van een zeer ervaren persoon. Anders ben jij juist die gene die het paard die foute ervaringen geeft en dat moet je niet willen.

Zoek gewoon een lief paard dat al M of Z gelopen heeft. Dan heeft ie maar niet zo veel in zijn mars. Tegen de tijd dat jij op dat niveau zit ben je toch een hele tijd verder.
Je moet ook niet vergeten dat als je een paard wilt kopen wat jij noemt, een 7 jarige met springervaring en meer in zijn mars, dat je dan een verschrikkelijk grote zak geld mee moet nemen op de meeste professionele stallen. Denk maat snel aan tienduizenden euro's of zelfs tonnen...

Ga dus met een adviseur op zoek naar een fijn ervaren paard, die jou de eerste jaren veel kan leren. Vraag de sportprestaties van zo'n paard op bij de knhs en informeer bij mensen die het paard kennen. Als ie wedstrijden gelopen heeft, zijn er altijd mensen die het paard kennen en dus weten hoe hij zich op concours in de ring gedraagt.
Pas als deze je voldoende ervaring heeft gegeven zou ik aan een jonger paard met meer kwaliteit beginnen.

Succes met je zoektocht!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:55

Google eens op vereniging eigen paard. Een lidmaatschap kost 25 per jaar en via die vereniging kun je aankoopbegeleiding regelen van een aantal bekende namen. Hier zal vast wel een vergoeding tegen over staan, maar zo kom je wel bij de juiste paarden en mensen terecht en heb je een kritisch iemand met veel verstand van zaken mee.

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Re: Springpaarden stoeterij/fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:24

In Amerika kennen ze het volgende spreekwoord:

Instead of buying a 30000 dollar horse, buy a 1000 dollar horse and spend the remaining 29000 on lessons.

Dat betekent dus dat als je 30000 te besteden hebt, dat je dan beter een paard van 1000 kan kopen en de overige 29000 kan uitgeven aan lessen.

Zonder ervaring moet je trouwens helemaal geen groen paard kopen. Daar gebeuren ongelukken mee. Heb afgelopen vrijdag nog iemand d'r rug zien breken bij het vallen van een 3-jarige. Daar word je ook niet vrolijk van.

OdessaMajorr
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:54

Lioony schreef:
Google eens op vereniging eigen paard. Een lidmaatschap kost 25 per jaar en via die vereniging kun je aankoopbegeleiding regelen van een aantal bekende namen. Hier zal vast wel een vergoeding tegen over staan, maar zo kom je wel bij de juiste paarden en mensen terecht en heb je een kritisch iemand met veel verstand van zaken mee.

Ik denk dat wij hier ook erg veel aan zullen hebben :). We waren idd van plan om wel iemand te zoeken die verstand had vam het aankopen maar wie? Dit lijkt me wrg handig dus dankjewel :).

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:56

Laatst bijgewerkt door Giolli op 27-12-13 15:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:58