bit haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaana

bit haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:34

ik heb al vele forums doorgespit, maar toch niet echt antwoord gekregen op mijn vraag, vandaar dat ik een nieuw topic open.
Sinds kort ben ik het rijden met mijn haf weer aan het oppakken, na wat research doen heb ik besloten een dubbelgebroken watertrens te kopen.
Hiervoor had ik een enkelgebroken bustrens.

Echter heb ik mij laten vertellen dat mijn haf te dikke lippen heeft voor een dubbelgebroken bit, waardoor ze scheurtjes aan de binnenkant van dr lippen zou krijgen. Nu had ik zelf nog nooit gehoord dat een paard te dikke lippen kan hebben voor een bit.. en een vriendin van mij die behoorlijk wat ervaring heeft met paarden ook niet.
Maar ik had toch besloten te luisteren naar het verhaal over het bit, dus ben ik toch maar de enkelgebroken bustrens weer gaan gebruiken, maar hier gaat ze als een gek mee rennen en zit er geen rem en stuur meer op.. bij het dubbelgebroken bit heb ik het gevoel dat dit veel beter gaat..

En omdat ik nu toch wel benieuw ben naar of dit nou wel of niet zo is, is mijn vraag of iemand meer weet over dit verhaal? en wat voor een bit jullie aanbevelen?

Alvast bedankt! :D

Corelli

Re: bit haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:37

Ik heb er ook nog nooit van gehoord :n Kun je er niet voor kiezen om het bit gewoon te gebruiken en goed op te letten hoe je pony erop reageert? Evt de lippen extra checken als je het niet vertrouwt?
Het bit dat je er nu weer in hebt gehangen lijkt in ieder geval ook niet fijn voor je pony te zijn, als hij er zo op gaat rennen :) Vertrouw er maar op dat hij het aangeeft als hem iets niet lekker zit

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:38

Ik heb niet eens een bit voor mijn haf :) maar ik kan mij voorstellen dat een dik bit in een kleine mond niet fijn voelt. Denk ook niet dat je er zo iets van kunt zeggen, ook haflingers hebben verschillende monden. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:39

TurdusMerula schreef:
Ik heb niet eens een bit voor mijn haf :) maar ik kan mij voorstellen dat een dik bit in een kleine mond niet fijn voelt. Denk ook niet dat je er zo iets van kunt zeggen, ook haflingers hebben verschillende monden. :)

Dat klopt absoluut, maar te dikke lippen voor een bit?! Daar vraagt TS naar..

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:56

TurdusMerula schreef:

ja ik snap dat haflingers verschillende monden hebben, maar was gewoon benieuwd naar of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben of ervan gehoord hebben/ meer van weten
Bitloos rijden zou ik uiteindelijk ook wel willen, maar daar zijn we nu nog niet aan toe, dus dat laat ik nog even voor wat het is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:38

Ze hebben je gewoon een broodje aap verteld

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:40

Ik wil er verder geen discussiepunt van maken in jouw topic, maar wil er graag nog één ding over zeggen, aangezien je zelf een reactie geeft: je zegt dat je graag bitloos wil, maar dat jullie daar nog niet aan toe zijn. Ik heb veel verschillende combi's zien wisselen naar bitloos en voor de paarden is dat praktisch nooit een probleem. Het is erg toevallig maar mócht je bij mij in de buurt wonen dan mag je van mij best eens een bitloos hoofdstel lenen of zien hoe het werkt bij mij haf. :)

En om maar ontopic te blijven: mijn paard liep fijner op een iron snaffle - een dun westernbit - dan op zo een dikke trens (enkel- of dubbelbegroken).