Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Daisy01 schreef:Hallo bokkers,
Geen idee of het hier goed staat maar zou anders niet weten waar ik het moet plaatsen...
Ik heb net mijn (6 jarige) pony laten chippen. Afstamming + ras onbekend. (Tenminste, ik weet dat het arabier x draver is)
Nu dacht ik dus dat ik dan gewoon een paspoort bij het NRPS aan kan vragen. Is dit zo?
Nu staat er op het aanvraag formulier dat ik een handtekening enz van mijn dierenarts nodig heb.. Echter heb ik van mijn dierenarts alleen stickers met het chipnummer erop gekregen en de mededeling dat ik gewoon een paspoort aan kan vragen bij het NRPS.
Of zit ik helemaal bij het verkeerde stamboek te kijken?
Edit: Ben ondertussen weer verder gaan google'en en kwam nu via de KNHS bij gewoon een paardenpaspoort, dus geen stamboek niks. Dit een optie?
RHReiner schreef:Daisy01 schreef:Hallo bokkers,
Geen idee of het hier goed staat maar zou anders niet weten waar ik het moet plaatsen...
Ik heb net mijn (6 jarige) pony laten chippen. Afstamming + ras onbekend. (Tenminste, ik weet dat het arabier x draver is)
Nu dacht ik dus dat ik dan gewoon een paspoort bij het NRPS aan kan vragen. Is dit zo?
Nu staat er op het aanvraag formulier dat ik een handtekening enz van mijn dierenarts nodig heb.. Echter heb ik van mijn dierenarts alleen stickers met het chipnummer erop gekregen en de mededeling dat ik gewoon een paspoort aan kan vragen bij het NRPS.
Of zit ik helemaal bij het verkeerde stamboek te kijken?
Edit: Ben ondertussen weer verder gaan google'en en kwam nu via de KNHS bij gewoon een paardenpaspoort, dus geen stamboek niks. Dit een optie?
Nee, je kan niet zomaar een paspoort aanvragen bij het NRPS, aangezien je pony geen stamboom papier heeft zou je je paspoort aan kunnen vragen bij de KNHS. De KNHS geeft paspoorten uit voor paarden en pony’s zonder stamboekpapier. Ook al is een van de ouders bekend worden deze door de KNHS niet in het paspoort aangegeven.
De dierenarts dient het aanvraagformulier volledig in te vullen en te ondertekenen, Het aanvraagformulier inclusief de chipstickers kunnen dan opgestuurd worden naar de KNHS
RHReiner schreef:Dit mag absoluut niet !! Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag. Gelukkig is er tegenwoordig een betere en strengere controle.
Stamboeken kunnen namelijk ook de zogeheten PVE paspoorten uitgeven, dan staat er dus verder geen ras aan gebonden. Je kunt dus wel degelijk zelf bepalen of je een paspoort bij een stamboek of bij bijvoorbeeld de KNHS aanvraagt. En evt. de goedkoopste optie kiezen.
RHReiner schreef:Dit mag absoluut niet !! Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag. Gelukkig is er tegenwoordig een betere en strengere controle.
Citaat:09 Hoe kan ik een paspoort aanvragen?
Door contact op te nemen met één van de paspoortuitgevende instanties die vermeld zijn op deze website.
Gaat het om een paard dat bij een stamboek is geregistreerd? Dan vraagt u het paspoort aan bij dat stamboek.
Voor paarden die niet bij een stamboek geregistreerd zijn, kunt u een paspoort aanvragen bij een stamboek naar keuze of bij de KNHS.