Pony gechipt nu paspoort aanvragen. Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Pony gechipt nu paspoort aanvragen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:10

Hallo bokkers,

Geen idee of het hier goed staat maar zou anders niet weten waar ik het moet plaatsen...

Ik heb net mijn (6 jarige) pony laten chippen. Afstamming + ras onbekend. (Tenminste, ik weet dat het arabier x draver is)

Nu dacht ik dus dat ik dan gewoon een paspoort bij het NRPS aan kan vragen. Is dit zo?

Nu staat er op het aanvraag formulier dat ik een handtekening enz van mijn dierenarts nodig heb.. Echter heb ik van mijn dierenarts alleen stickers met het chipnummer erop gekregen en de mededeling dat ik gewoon een paspoort aan kan vragen bij het NRPS.

Of zit ik helemaal bij het verkeerde stamboek te kijken?

Edit: Ben ondertussen weer verder gaan google'en en kwam nu via de KNHS bij gewoon een paardenpaspoort, dus geen stamboek niks. Dit een optie?

Nicole288

Re: Pony gechipt nu paspoort aanvragen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:37

Volgens mij maakt het niet echt uit waar je een paspoort aanvraagt, op het aanvraagformulier zal altijd gevraagd worden om de handtekening van de DA? Die moet aangeven dat het chipnummer hoort bij jouw pony zoals beschreven in het paspoort.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:40

Heb mijn dierenarts net even teruggebeld want kwam hier inderdaad ook al achter... Geloof dat de dierenartsen zelfs een aanvraagformulier uit moeten kunnen geven. Moet nu maandag terugbellen dan wist hij ook meer..

Dacht dit is zo gedaan, even chippen paspoort aanvragen en klaar!

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:33

Daisy01 schreef:
Hallo bokkers,

Geen idee of het hier goed staat maar zou anders niet weten waar ik het moet plaatsen...

Ik heb net mijn (6 jarige) pony laten chippen. Afstamming + ras onbekend. (Tenminste, ik weet dat het arabier x draver is)

Nu dacht ik dus dat ik dan gewoon een paspoort bij het NRPS aan kan vragen. Is dit zo?

Nu staat er op het aanvraag formulier dat ik een handtekening enz van mijn dierenarts nodig heb.. Echter heb ik van mijn dierenarts alleen stickers met het chipnummer erop gekregen en de mededeling dat ik gewoon een paspoort aan kan vragen bij het NRPS.

Edit: Ben ondertussen weer verder gaan google'en en kwam nu via de KNHS bij gewoon een paardenpaspoort, dus geen stamboek niks. Dit een optie?

Nee, je kan niet zomaar een paspoort aanvragen bij het NRPS, aangezien je pony geen stamboom papier heeft zou je je paspoort aan kunnen vragen bij de KNHS. De KNHS geeft paspoorten uit voor paarden en pony’s zonder stamboekpapier. Ook al is een van de ouders bekend worden deze door de KNHS niet in het paspoort aangegeven.
De dierenarts dient het aanvraagformulier volledig in te vullen en te ondertekenen, Het aanvraagformulier inclusief de chipstickers kunnen dan opgestuurd worden naar de KNHS

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:48

RHReiner schreef:
Daisy01 schreef:
Hallo bokkers,

Nee, je kan niet zomaar een paspoort aanvragen bij het NRPS, aangezien je pony geen stamboom papier heeft zou je je paspoort aan kunnen vragen bij de KNHS. De KNHS geeft paspoorten uit voor paarden en pony’s zonder stamboekpapier. Ook al is een van de ouders bekend worden deze door de KNHS niet in het paspoort aangegeven.
De dierenarts dient het aanvraagformulier volledig in te vullen en te ondertekenen, Het aanvraagformulier inclusief de chipstickers kunnen dan opgestuurd worden naar de KNHS

Jawel hoor. Iedere paspoort-uitgevende instantie mag een paspoort uitgeven, ongeacht het ras van het paard. Mijn New Forest pony had een NRPS paspoort bijvoorbeeld. En er lopen heel wat paarden rond met een Fjordenpaspoort, omdat dat stamboek lange tijd het goedkoopst was. Het wordt wel aangeraden om een paspoort aan te vragen bij het stamboek van het betreffende paard, maar bij rasloze dieren kun je gewoon de instantie kiezen die jou het beste uitkomt.

TS: ik zou je wel aanraden om dit snel te regelen. Officiëel moet het formulier binnen 7 dagen na inbrengen van de chip opgestuurd worden.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:23

Dit mag absoluut niet !! Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag. Gelukkig is er tegenwoordig een betere en strengere controle.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:31

Allemaal bedankt voor de reacties! Ben net even bij mijn dierenarts langsgeweest en die heeft het formulier gevonden, ingevuld en ondertekend. Inderdaad van het KNHS. Wel moet ik nog even mijn stickers langsbrengen.

@Traiectum Bedankt voor de tip! Ga er snel achteraan!

Roadracer
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:38

RHReiner schreef:
Dit mag absoluut niet !! Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag. Gelukkig is er tegenwoordig een betere en strengere controle.

Bedoel je dat niet alle stamboeken paspoorten uit mogen geven? Want dat mag dus wel hè :) Stamboeken kunnen namelijk ook de zogeheten PVE paspoorten uitgeven, dan staat er dus verder geen ras aan gebonden. Je kunt dus wel degelijk zelf bepalen of je een paspoort bij een stamboek of bij bijvoorbeeld de KNHS aanvraagt. En evt. de goedkoopste optie kiezen. :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:51

RHReiner schreef:

Dit komt rechtstreeks van de site van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren:

Citaat:
09 Hoe kan ik een paspoort aanvragen?
Door contact op te nemen met één van de paspoortuitgevende instanties die vermeld zijn op deze website.

Gaat het om een paard dat bij een stamboek is geregistreerd? Dan vraagt u het paspoort aan bij dat stamboek.

Voor paarden die niet bij een stamboek geregistreerd zijn, kunt u een paspoort aanvragen bij een stamboek naar keuze of bij de KNHS.

Het mag dus absoluut wel.
Bij stamboekdieren kan het trouwens ook, alleen wordt dan de afstamming niet in het paspoort vermeld, en dat is niet handig (want voor het paspoort is het paard dan stamboekloos), maar wel mogelijk.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:09

Praktijk werkt iets anders, maar is hier niet aan de orde. Als de topicstarter maar is geholpen bij deze.

Roadracer
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:29

RHReiner schreef:
Praktijk werkt iets anders, maar is hier niet aan de orde. Als de topicstarter maar is geholpen bij deze.

Kun je aangeven wat je bedoelt? Mag ook per Pb :)