Ik heb een donkere schimmel merrie. Haar vader is een witte schimmel en haar moeder is zwart. Ik wil haar volgend jaar laten dekken door een valk hengst. Is de kans groot of klein dat mijn merrie dan een apart gekleurd veulen krijgt?
De helft kans op een verdunningskleurtje(valk etc). Dan als hij wat ouder word de helft kans op wit worden, en och wat vind ik dat sonde op een valkje
troi
Amazone
Geplaatst: 30-10-13 16:09
50% kans op schimmel idd en 50% kans op een verdunningskleurtje. Dus 25% kans op een verdunning zonder schimmel. Waarbij de uiteindelijke kleur (smokey black, valk of palomino) weer afhankelijk is van de basiskleuren (dus wat er onder de schimmel zit en of de hengst homo of heterozygoot zwart draagt) van hengst en merrie.
Als een paard bruin is geboren kan die wel of niet vos dragen. Hetzelfde als de valk vader. Dan blijven er kansen op zowel valk, smokey black en palomino. Hoe groot de kansen zijn kan niet bepaald worden tot we zeker weten of ze wel of niet vos dragen. Wel is de opgetelde kans altijd 25% in dit geval.
Wel of niet vos dragen kun je niet afleiden van het uiterlijk, daarvoor moet je ze genetisch gaan testen. Kan me voorstellen dat dat wat ver gaat. Helemaal omdat de totaal kans maar 25% is op een bijzonder kleurtje, toch vrij laag..
Dat kan niet, dan zou hij Perlino zijn, geen valk..
troi
Amazone
Geplaatst: 30-10-13 16:39
De vraag is dan waar hij homozygoot voor is. Niet voor de verdunning, anders zou hij perlino zijn namelijk, hij kan wel homozygoot zijn voor zwart of voor agouti of voor beide.
Dit staat er bij de advertentie: Curro is APTO goed gekeurd voor de fokkerij en is dna getest voor de kleur valk, het is dus niet allen kwa looks maar ook dna vastgelecht een echte valk kleurige. Uit zijn DNA raport blijkt dat hij niet alleen zelf deze unieke kleur bezit maar deze ook met zeer hoge procenten door fokt, word het geen valk scoor hij zeer hoog voor perla of te wel champagne kleur, tevens kan hij bruin fokken. Alleen indien men perlino wilt fokken loopt u met sommige merries een kans om schimmel te krijgen. Alle andere kleuren zijn uitgesloten. Curro kan alleen valk en alle varieaties daarop fokken. Hij is dus homozygoot voor valk.
troi
Amazone
Geplaatst: 30-10-13 16:56
Degene die deze advertentie heeft geschreven snapt helaas geen snars van kleurengenetica..
Sowieso heeft champagne niks te maken met cream (=hetgenen wat oa valk veroorzaakt) en deze hengst kan dus nooit op een niet champagne merrie een champagne veulen geven. Verder is het heel logisch dat een valk dier genetisch (=dna) valk is. Doorfokken van cream heeft altijd 50% kans op een niet cream merrie, kan echt niet hoger dan dat zijn. Bruin fokken kan hij idd, maar ook zwart en vos en alle combi's daarvan met cream (=valk/palomino/smokey black). Schimmel kan alleen als de merrie schimmel heeft. En schimmel heeft weer niks met cream te maken, dus waar ze dat weg halen is mij een raadsel. Perlino is overigens dubbel cream en kan alleen als de merrie ook cream draagt. Andere kleuren dan valk kunnen dus prima.
Echt een onzinnig advertentie, sorry..
Laatst bijgewerkt door troi op 30-10-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
crazycactus
Geplaatst: 30-10-13 16:59
Wat een bullshit.... Hij kan geen champagne of pearl doorgeven als valk. Dat zijn andere genen, hebben niets met het valkgen te maken.
mooney
Geplaatst: 30-10-13 17:03
Een valk is niets meer of minder dan een bruine met een enkel verdunningsgen, homozygoot voor valk bestaat dus niet. Dan zouden beide genen verdunning moeten zijn en was het een perlino geweest. Het stukje is sowieso geschreven door iemand zonder genetica kennis. Want perlino en schimmel hebben niet met elkaar te maken. Je hebt kans op een schimmel als een van de ouders schimmel is (zoals in jouw geval) maar het cremegen heeft hier niets mee te maken. Het stukje over champagne is ook raar, dat is waarschijnlijk met een champagnekleurige merrie geweest dan.
Ik weet wel dat zij alles heeft laten onderzoeken en testen.
troi
Amazone
Geplaatst: 30-10-13 17:04
De fokker beweert wel meer wazige dingen, oa dat hun andere hengst, dubbel cream ook zilver en champagne doorfokt.. Heel eerlijk gezegd vind ik dit ronduit misleidend naar merriehouders! Die gaan er vanuit dat de hengstenhouder eerlijk is in wat ze kunnen verwachten qua veulenkleur. In mijn ogen is de hengstenhouder ook verplicht dit eerlijk weer te geven, dit leunt aan tegen bedriegerij
Nies_
Geplaatst: 30-10-13 17:10
Flower1 schreef:
Van die advertentie klopt toch echt geen donder.
Van
Geplaatst: 30-10-13 19:38
Flower1 schreef:
vraag dan of je de officiële resultaten mag
Peterina
Geplaatst: 30-10-13 20:51
Helaas kan ik alleen instemmen met de reacties hierboven.
Deze advertentie leunt aan tegen bedriegerij en is overduidelijk in het gebrek van genetisch kennis aangaande kleuren genetica bij paarden.
De hengst is valk ... dus is basis kleur bruin (=zwart + minstens 1x agouti) plus 1x creme. Dit betekend dat hij heterozygoot is voor creme en kan maar 50% kans geven op een enkel-verdund gekleurd veulen.
Zijn vader Dante V is valk, zijn moeder Furia XXV is bruin. Dus uit deze combinatie kan NOOIT homozygoot valk komen. De hengst zou misschien homozygoot zwart En homozygoot agouti kunnen zijn ... maar persoonlijk zou ik de DNA resultaten willen zien voordat ik dat aanneem. Indien hengst wel homozygoot zwart En homozygoot agouti is dan zijn kleur mogelijkheden met deze hengst = bruin of valk ... Met uw schimmel merrie is dat 25% bruin-schimmel, 25% valk-schimmel, 25% bruin, 25% valk.
Ook is Pearl of Champagne niet van toepassing in deze bloedlijn. Dus helaas, pindakaas, ook hier geen mogelijkheid op pearl of champagne.
OMG wat een taal fouten ook in de advertentie! En ik ga mee met de rest, klopt niets van het verhaal over de kleuren (mp advertentie bekijken is ook leuk trouwens, wordt nog een mini hengst aangeboden ter dekking die ook alle kleuren kan geven).
De antwoorden op de vraag van TS zijn al gegeven. Daarnaast is het niet toegestaan advertenties te bespreken op het forum. Dit topic krijgt een slotje.