Voerschema haflinger in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Voerschema haflinger in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 22:19

Hoi allemaal,

Aangezien hier in de randstad het weideseizoen ten einde aan het komen is en mijn haflinger het straks helaas moet doen met wat uren op de paddock even een vraagje over de hoeveelheid ruwvoer die jullie geven.

Bij ons op stal staan er met uitzondering van mijn haflinger en een quarter van een stalgenootje alleen maar kwpn'ers.
Er wordt onbeperkt ruvoer gegeven ( lees; voordroog maar toch eigenlijk te rijk voor mijn haflinger) Helaas niet de mogelijkheid om hooi te voeren.
'S ochtends krijgen alle paarden een hele berg voordroog waar ze allemaal ( behalve de haflinger en quarter) zo'n beetje de hele dag mee doen. Overdag staan ze dan een aantal uren buiten in de padock.
En 's avonds rond 18.00 krijgen ze weer een hele berg voor de nacht.

Zo netjes als alle paarden eten en af en toe gewoon stoppen ,vreet mijn haflinger zich klem om het binnen 2 uur op te hebben.
Met als gevolg dat hij de rest van de tijd geen ruwvoer tot zijn beschikking heeft.
Nu maak ik al netten klaar ( 2 netten over elkaar) maar nog weet hij dit binnen de kortste tijd naar binnen te werken :+
Nu ga ik morgen even overleggen met de stalbaas om een 3e voerbeurt te doen 's avonds rond 21.00/21.30 zodat ie iig 's avonds nog wat heeft.
Hij staat wel op stro dus heeft wel wat te knabbelen maar wil ook niet dat hij zich vol eet aan stro i.v.m koliek.

Nu dus mijn vraag aan de mensen die dus geen weidegang in de winter hebben en geen onbeperkt voordroog kunnen voeren. Want dan knapt die van mij uit elkaar :D .
Hoe doen jullie dit? Hoeveel voeren jullie en hoelang staan ze zonder ruwvoer?

Bedankt alvast :)

AnnemiekvM
Amazone

Re: Voerschema haflinger in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:55

Tommie krijgt wel twee keer ruim hooi, maar niet onbeperkt. Want dan knapt hij ook uit zijn velletje. Wel heeft hij ook stro om op te knabbelen.
Jammer dat er geen mogelijkheid is om hooi te voeren.

_KaWi_

Re: Voerschema haflinger in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:56

Ja ik baal er ook echt van dat het voordroog te rijk naar mijn zin is.
Helaas vorig jaar een stuk beter en droger spul.
Stalhouder is een echte boer en kan geloof ik niet echt snappen dat de sobere rassen dit niet nodig hebben.

Ik heb wel even in overleg een 3e voerbeurt voor de wintermaanden ingelast.
Hij zal dan s ochtens rond 07.30/8.00 3 kilo krijgen. S avonds rond 17.30 1,5 kilo en dan rond 21.30 nog eens 3 kilo voor de nacht.
Hoop dat dit zo gaat werken voor hem.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:32

De haflinger die ik berijd, die krijgt eerst 's ochtends iets van 1 kilo brok en dan een uurtje later een flinke baal hooi en dat ook 's avonds het zelfde alleen dan andersom. En ze komt nog redelijk vaak buiten. Veel meer wil ik haar niet geven, want ze is nu al lekker rond haha.